Anbefalte innlegg

Skal bruke originale 7 x 17" Nardo felger i vinter. Hvilken dim. bør jeg gå for? Skal ha Continental Winter Viking 2 (piggdekk). 215/45-17 eller 225/45-17? 225 ser bedre ut, men er kanskje bedre comfort med 215. Her i Vesterålen har vi mye forskjellig føre, med mye slaps og is og sånn.

 

Kom gjerne med innspill/erfaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer comfort?

Er jo mer gummi på 225/45, så det er jo comfort.

 

Jeg kjører og har kjørt en del på 225. Gode erfaringer, men det lønner seg å være litt obs på slaps ved høy fart.

 

215/45 er jo mer lavprofildekk. Så du vil merke all ujevnhet bedre enn med 225.

Pluss at på is foretrekker i hvertfall jeg å ha litt sidevegg.

 

Jeg ville gått for 225.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer comfort?

Er jo mer gummi på 225/45, så det er jo comfort.

 

Jeg kjører og har kjørt en del på 225. Gode erfaringer, men det lønner seg å være litt obs på slaps ved høy fart.

 

215/45 er jo mer lavprofildekk. Så du vil merke all ujevnhet bedre enn med 225.

Pluss at på is foretrekker i hvertfall jeg å ha litt sidevegg.

 

Jeg ville gått for 225.

Med comfort mener jeg hvordan bilen oppfører seg på snø/is/slaps. Sporer vel en del med bredere dekk? Har aldri kjørt med bredere enn 205 på vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo godt hive på 205, null stress det. Vesentlig bedre på slaps osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo godt hive på 205, null stress det. Vesentlig bedre på slaps osv
Blir det 55 profil da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skulle passe greit, men kjør det inn i en kalkulator eller spør på en dekksjappe med tanke å beholde en nogenlunde lik rullemokrets

 

mulig det likker en kalkulator på dekkskift.no eller dekkonline.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Rett" dimensjon blir enten 225/45x17 eller 205/50x17. Sistnevnte litt smalere så det ikke "flyter" så lett oppå slapps og våt snø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det flyter ikke så voldsomt! Og du har bedre grep på snø med 225!

 

Og det ser mye bedre ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal kjøre på Nokian RSI 205/50/17 på min Touran i vinter :)

 

Kjøpte det i stedet for 225 , skal jo komme frem også : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så i tvil :)

 

Ser så mye bedre ut med 225/45-17. Men er vel ingen tvil om at 205/50-17 er lettere å ta seg frem på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så i tvil :)

 

Ser så mye bedre ut med 225/45-17. Men er vel ingen tvil om at 205/50-17 er lettere å ta seg frem på.

 

Hvis du tenker pris ligger 225/45x17 stort sett lavere i pris pga dette er en mer vanlig dimensjon. Ingen uting å kjøre med denne bredden fremfor 205 hvis det er et dekk av godt merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt enig med Inge :)

 

Jeg tenkte bare at Touranen tross alt er 2Wd :( Jeg kjørte også 225 på min A4 med quattro , gikk strålende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker pris ligger 225/45x17 stort sett lavere i pris pga dette er en mer vanlig dimensjon. Ingen uting å kjøre med denne bredden fremfor 205 hvis det er et dekk av godt merke.
Continental Winter Viking 2. Skal sjekke litt priser i morgen. 225/45-17 koster villedende 3200,- kr. pr. dekk : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var Continental Winter Viking 2 bestilt. 225/45-17. Blir vel fett nok til vinterbruk, sammen med originale Nardo felger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan jeg si at det er "langt og smalt" fotavtrykk som gjelder for piggdekk. Komme seg ned til fast feste(isen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers kan jeg si at det er "langt og smalt" fotavtrykk som gjelder for piggdekk. Komme seg ned til fast feste(isen)
Så du ville gått for ett smalere piggdekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved bruk av smalt dekk vil vekta på bilen fordeles på en smalere (og da mer effektiv) flate. Viktigest på is og slaps/is med snø på. Det ser du fra isetappene på WRC. Smale dekk.

Har du en bil som veier litt kan du uten problem bruke et litt breiere dekk. Jeg ville ikke hatt 225 på en a3 f.eks...

Hvor mye veier Touran?

 

Forskjellen er så liten.. Jeg har kjørt på 205, 215 og 225 (to ganger på samme bil). Et par ganger har jeg satt ned farten med 10 km/t da jeg kjente det var tendenser til flyt. -Da på tykk slaps. Ser MYE bedre ut med 225 -da får du ikke sykkelhjul-stuket over det.

 

Men hvorfor skal du ha akkurat det dekket? Det er jo svindyrt.. hvorfor ikke bestille et annet dekk fra en billigere selger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en bil som veier litt kan du uten problem bruke et litt breiere dekk. Jeg ville ikke hatt 225 på en a3 f.eks...

Hvor mye veier Touran?

 

Har kjørt Conti piggfritt i 225/45-17 på min Golf V i to sessonger nå, aldri hatt noe problem med veigrep hverken på våt veibane, snø, is eller slaps

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min anbefaling som dekkforhandler er å bruke 205/50 dekk. For det første så er det mye bedre på is og snå og slaps. For det andre så er dine felger "kun" 7" brede. Passer bedre til felgene med 205. 225 passer best til 8" felger. Du vil kanskje ikke at dekket "buer" ut fra felgen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3200 for et dekk var jo råttent da! Fikk pris på Hakka4 og Michelin X-ICE pigg til søstersen, 205/50-17 og 225/45-17, prisen var omtrent den samme og varierte fra 6900 til 7400 for et sett ferdig på felg med avbalansering. Endte opp med 205/50-17 X-ICE til 6900, nettopp pga sporing og fremkommelighet. Det er en 2005 A3 Sportsback 2,0TDI DSG. Hadde piggfrie 225 i fjor og de ble satt på C4 quattroen min i år, 15 cm nysnø så var det stopp for A3n med de dekka...

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Dere gjør meg veldig i tvil nå. Men bra dere kommer med erfaringer:) Jeg har bestilt 225/45-17, men får kanskje gjort om bestillingen. Må sove på dette. Blir kanskje bedre med 205, mtp slaps og slikt ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3200 for et dekk var jo råttent da! Fikk pris på Hakka4 og Michelin X-ICE pigg til søstersen, 205/50-17 og 225/45-17, prisen var omtrent den samme og varierte fra 6900 til 7400 for et sett ferdig på felg med avbalansering. Endte opp med 205/50-17 X-ICE til 6900, nettopp pga sporing og fremkommelighet. Det er en 2005 A3 Sportsback 2,0TDI DSG. Hadde piggfrie 225 i fjor og de ble satt på C4 quattroen min i år, 15 cm nysnø så var det stopp for A3n med de dekka...

 

Mvh

EW

3200,- kr. er villedende priser fra Continental. Jeg betaler seff ikke så mye :) Må spørre om å få bytte til 205 da. Men det blir min 3. endring på under en uke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det 205/50-17 :) basta bom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.