Hvordan får jeg ut bensinpumpa?

Anbefalte innlegg

EDIT: Har fått løs pumpa... ved hjelp av "spesialverktøy"

 

--

 

Hei folkens! Driver å bytte bensinpumpe på Audi'n...

 

Eneste som gjenstår er å få selve pumpa opp av tanken. Har lagt ved et bilde under hvor jeg har merket av to plasser å evt. vri for å løsne holderen.

 

Ser mest logisk ut å vri ytterst, siden det er noen hakk der. Ser ut til at det er beregnet på noe spesialverktøy for å få tak.

 

Noen som vet hvor jeg skal vri?

 

bensinpumpe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at det bare var trekke opp den ytterste kanten der. Da skal hele den indre plastdingsen med pumpa i være ganske enkel å få opp. Har ikke tatt pumpa ut av den, så jeg vet ikke hvordan du gjør det.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Måtte skru av retur-slangen for å få ut flotøren og dingsen oppe. Når det var gjort vart det veldig enkelt å få på plass den nye pumpa.

 

Bilen har stått å gått på tomgang i 5 minutter nå iallefall. Skal i vei å fylle bensin nå. Hadde på 5l 95' (gressklipper-bensin) før jeg startet pumpa flere ganger 2 sek av gangen for å få litt trykk. Starten som om intet hadde vært gjort.

 

:D

 

EDIT: Da har jeg vært å fylt intet mindre enn 72 liter 98' oktan. Og bilen går som ei kule enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er ikke en smule ør i hodet da? : syk : Jeg var rimelig dizzy etter å ha byttet pumpe en vinter i -10 grader ute... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk også lånt meg et spesialverktøy da jeg byttet på min, men da jeg hadde fått sullamitten ut så jeg at det ikke var nødvendig.

 

Det er bare å dra pumpa rett ut av plasten der den sitter. I alle fall på min så var det en mothake som måtte bennes litt og så kunne jeg dra selve pumpa ut, uten å ta ut all plasten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Du er ikke en smule ør i hodet da? : syk : Jeg var rimelig dizzy etter å ha byttet pumpe en vinter i -10 grader ute... :)

 

pumpe-bytte i sedan er dritt, ligg me hue i bagasjerommet, rett i dunsten ;)

 

Bedre med Avant da...

 

Så Egil på ES-tuning brukte ett litt kreativt avsug til dette formål.

En støvsuger :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt ør og småkvalm, holdt tross alt på noen timer med diverse grubling og lommelykt-lysing :D

 

Måtte ut med pumpeholdern jeg, for å få på plass en O-ring som sitter mellom holderen og pumpa.

 

Hadde nok tatt meg noe kortere tid å gjøre det igjen. Tips: avalst trykke fremme før man begynner :)

 

"Spesialverktøyet" jeg brukte var en liten alu-vinkel på 10-12cm som passet nedi hakkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Du er ikke en smule ør i hodet da? : syk : Jeg var rimelig dizzy etter å ha byttet pumpe en vinter i -10 grader ute... :)

 

Friskluftsmaske og gummihansker er bra greier! Litt knoting med hakene som holder pumpa, men ellers en helt grei jobb... (S6 Avant, som forøvrig er til salgs!)

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plages som fan med å få løs min pumpe. mulig æ e dum,men fatter ikke hvor æ skal vri. Alt sitter som fan fast. Klarer å vri selve pumpedelen (innerste delen) ca halv runde. men eneste som hendte davar at alle gummiknottene som pumpa står på løsnet. Kan du hjelpe meg her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tips, langt skrujern... få godt 'tak' på et sted på ytterringen, og slå på toppen av skrujernet...

Pumpa skal vris ca 45grader mot klokka, så er hele greia løs...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså der den nederste pilen er på bildet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har bilde av det spesialverktøyet det her er snakk om?

Er vel i de ytterste hakkene verktøyet skal passe?

Har byttet på en avant før uten problemer, men på sedanen måtte jeg motvillig gi meg inntil videre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bytt e pumpa er vell en smal sak på disse bilene.. Gjort det 2 ganger på Audi 100, og en gang på S4'en..

Du bare vrir litt på pumpen, mens du drar den rett opp. Da vill den løsne tipper jeg. Mener og huske det var slik jeg gjorde det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bytt e pumpa er vell en smal sak på disse bilene.. Gjort det 2 ganger på Audi 100, og en gang på S4'en..

Du bare vrir litt på pumpen, mens du drar den rett opp. Da vill den løsne tipper jeg. Mener og huske det var slik jeg gjorde det.

Kan bekrefte at dette er en grei fremgangsmåte, både på typ44 og C4. Dra selve pumpa ut av plasten. Det hender at det er to mothaker med fordel som kan bearbeides litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.