Hva betyr pumpedyse? (TDI PD)

Anbefalte innlegg

Hva betyr TDI PD?

Og hva er forskjell på en vanlig TDI og TDI PD?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På pumpedyse motorene sitter dieseldysen inne i toppen, og dieselen blir pumpet inn ved hjelp av vipearm fra kamakselen. På de eldre motorene er pumpen drevet av registerreimen. Fordelen er et langt høyere trykk, som gir bedre forstøvning av drivstoffet, som igjen gir bedre økonomi, bedre effekt og bedre bunndrag. Ulempen er mere støy, og dyrt å produsere. Derfor går VAG etterhvert vekk fra PD til fordel for Commonrail (som er utviklet av Fiat).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieseldysen på en PD motor er altså ei lita pumpe. Derav navnet pumpedyse. Disse påvirkes av nevnte vippearmsaksel ifm. kamakselen slik at de trykkes sammen og pumper inn diesel. Altså har en 4 sylindret PD motor 4 "pumper" + ei større matepumpe i bakkant av topplokket som forsyner PD elementene/dysene med diesel via freste/støpte kanaler i topplokket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja riktig, daså.. Lærte jeg noe nytt i dag og!

Er disse motorene holdbare?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vist seg temmelig solide egentlig. Tidlige modeller slet med dårlige/svake tannreimer, men dette er utbedret. Hender det blir litt krøll med EGR ( eksostilbakeføring ) med påfølgende motorfusk.

Ellers ingen typiske "gjengangere" jeg kan komme på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.. Har litt lyst til å kjøpe meg en TDI PD 150 hk... tittet på golf.. Veldig fine de! også bruker de litt mindre drivstoff enn 1.8TQ :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg går iallefall 150 Hk j...... bra. He he. grommere drag i en sånn enn en 1.8 T.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.