#1 Skrevet Oktober 15, 2007 Etter at jeg byttet kjøleveske. motoren blir normal varm som før jeg byttet kjøleveske (90 grader) så sirkulasjon må de jo være.alle andre slanger + ekspansjonstanken blir varme også. Hadde en kjøretur på 2 timer igår og slangen var like kald som om bilen skulle stått over natta når jeg kjente på den: gråter : Noen som har peiling på hva det kan være? Tenkte på luft i systemet, men motoren blir jo ikke overopphetet, så da er det vel sirkulasjon.Eller? Mvh Lars Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 15, 2007 Luft eller termostaten din. motoren trenger ikke bli overoppheta av den grunn. men burde bli noget varmere ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 16, 2007 Termostaten skal være i orden den, og nåla passerer ikke 90 grader... Får prøve å melke slangen skikkelig for luft(selv om det er gjort mange ganger) å se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 16, 2007 Hvordan kjennes radiatoren - blir den varm? Like varm over det hele, eller er det kaldere partier? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 16, 2007 Hvordan kjennes radiatoren - blir den varm? Like varm over det hele, eller er det kaldere partier? Har ikke fått kjent på den etter at jeg har kjørt noe langt, bare like etter at motoren har nådd drifttemp(hjem-jobb) å da var det kaldt der jeg klarte å stikke inn hånda(veldig trangt: bh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 21, 2007 luft....Kan vere noe herkt på vw 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 21, 2007 Er systemet selvluftende, altså slik at en i prinsippet bare trenger å etterfylle kjøleveske? Eller er det bare å la motoren stå på tomgang med troppen til ekspansjonstanken av mens en klemmer på alt av slanger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 22, 2007 Der jeg kjøpte kjøleveska sa de at den var selvluftene...men på inntaket til varmeapparatet er det et lite luftehull som kommer fram når jeg drar av slangen litt...noe jeg gjorde når jeg helte på kjøleveske. Satte den på plass igjen når det kom kjøleveske. Radiatoren blir varm der jeg klarer å stikke inn hånda ivertfall. Motorkoden er AFN. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2007 Nå har jeg spylt gjennom hele sytemet, byttet termostat å luftet så godt jeg kan, men den hel***** slangen er like kald: bh : Testet den gamle termostaten å den så ut til å være i orden. Noen som har vært borti noe lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 29, 2007 Jeg var på Auto-Sentrum i Bergen, hadde temp problemer, da kjente en av mekanikerene på slangen ut av radiatoren, den som sitter lengst nederst, den var kald og da var det vannpumpen sa han...... Men merkelig at tempen ikke stiger over 90 grader......hmm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 30, 2007 Hordan er det med dere andre her inne med 1.9TDI (AFN) motoren. Blir slangen deres varm? Eller er bare sånn at motoren ikke klarer å produsere mer varme en 87-90 grader på denne årstiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 26, 2011 Gammel tråd men er det noen som fant et svar på dette? Har akkurat det samme problemet med min nå. Tempen går ikke over 90 men nedre radiatorslange er kald. Byttet termostat ifjor. Kan det vœre luft som forårsaker dette eller vannpumpa? Øvre radiatorslangen er ganske hard å det kommer ikke vann igjennom den lille slagenpå toppen av ekspansjontanken. Jeg mistenker vannpumpa men kommer varme fra varmeapperatet? Veldig takknemelig for tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 26, 2011 Sikker på at det ikke er sånn det skal være? Mener at det varme vannet kommer inn øverst i radiatoren og avkjøles før det går ut og inn i motoren igjen nederst. Hvis det er litt kaldt ute som nå kanskje vannet blir så kaldt at slangen føles kald? Er ikke sikker på at det skal være slik, men mener bestemt at det varme vannet kommer inn i toppen og går ut kald nederst... Hvis det kommer varme ut av varmeapparatet og motoren har normal eller tilnærmet normal driftstemperatur hadde jeg i hvertfall kjørt. Ikke skyt meg om jeg tar feil. mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 26, 2011 Men vær OBS på at temp-måleren i bilen lyver, når den viser 90 kan den være litt over 70, eller helt opp til rundt 110 (koker ikke pga trykket). "90" betyr egentlig "normal" og ikke 90 grader. (Hadde bilen vist 110 grader etter lange stigninger og full belastning hadde folk blitt stresset, men dette er helt greit og normalt). Så det kan være at den allikevel går en del varmere enn normalt, pga termostatfeil el.l. Varmeapparatet og utetemperaturen kan gi tilstrekkelig kjøling. Jeg ville latt bilen så stille med litt turtall og fulgt med på temp.måler, og ut/inn-slange på radioator, uten varmeapparat, inntil noe skjer. Kjølevifta starter uansett ikke når radiatoren er kald, og det må de være hvis en av slangene dit er kald. Sørg også for at varmeapparatet har stått på fullt litt, så det ikke er luft i den kretsen. Jeg regner med at kjølevæsken ikke er tynn og frosset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 26, 2011 Sikker på at det ikke er sånn det skal være? Mener at det varme vannet kommer inn øverst i radiatoren og avkjøles før det går ut og inn i motoren igjen nederst. Hvis det er litt kaldt ute som nå kanskje vannet blir så kaldt at slangen føles kald? Er ikke sikker på at det skal være slik, men mener bestemt at det varme vannet kommer inn i toppen og går ut kald nederst... Hvis det kommer varme ut av varmeapparatet og motoren har normal eller tilnærmet normal driftstemperatur hadde jeg i hvertfall kjørt. Ikke skyt meg om jeg tar feil. mvh Martin Tror nok Martin har rett:) Den varmen som er til overs fra motoren går til vameapparat og da blir nok vannet kaldt før det kommer ut av radiator:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 26, 2011 Les av temperatur med vagcom.. Er som det sies over her at selvom den viser 90 grader i instrument så trenger den ikke være det.. Så det kan faktisk være slik at den ikke blir varm nok når du står stille på tomgang, er jo en diesel så ikke så rart det igrunn.. Hadde tatt med en liten luftetur jeg, og stoppet i små etapper og sjekket om slangen blir varm(termostat åpner) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 26, 2011 Les av temperatur med vagcom.. ...eller via de "hemmelige" kodene i klimadisplayet, se f.eks. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=28769 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 26, 2011 Bilen det gjelder er en 1.8T. Det glemte jeg å skrive. Tok av luftenippel på radiatorrøret som går over dysene når motor var 90 grader å det kom ikke noe vann ut. Det indikerer vel at vannpumpa er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 27, 2011 Merker også at det er en. liten lunk i ekspansjonstanken. Den øverste slangen på radiator slangen er også ganske hard men blir fort mykere når man stopper motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...