Når bør man polere bilen?

Anbefalte innlegg

Tenker da på temperatur.

 

Er det no spessiel temperatur man burde polere bilen sin i?

 

Tenkte litt på nå som det begynner å bli kaldt.

 

M.V.H

 

Stian Engebakken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

best over 15 grader

Gjerne 20, så lenge det er i skyggen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det gjør ingenting om det er kaldere! -Tar bare litt lenger før voksen setter seg. Går bra under 10 grader!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt går så lenge det er tørt..

Kosen kommer når ettermiddagssola ikke treffer bilen og det er ca 20 grader ute..

Prata med en som polerte bilen lillejulaften ifjord..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det er tørt?

Uten varmen vil jo ikke polishen tørke..

Kanskje utenfra og inn, men ikke innenfra og ut :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel mye med den relative luftfuktigheten å gjøre, og som oftest blir luften fuktig når temperaturen kryper under 15 grader. Har man tak over hodet og vegger rundt, hjelper det mye.

 

Enkelte typer hardvoks tåler også lav temperatur bedre enn vanlig poleringsmiddel. Tenker da f.eks. på Autoglym's Super Resin Polish som anbefaler over 15 grader, mens Ekstra Gloss Protection (hardvoks) kan brukes helt ned til 10 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

teori vs praksis... min erfaring er at de produktene jeg har brukt (ikke noe spesielt) klarer seg fint i lavere temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polering kan gjøres når som helst, bare luftfuktigheten ikke er så høy.

Voks bør helst legges på over 15c, men den tørker i 5c også, men den fester seg ikke så godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polering kan gjøres når som helst, bare luftfuktigheten ikke er så høy.

Voks bør helst legges på over 15c, men den tørker i 5c også, men den fester seg ikke så godt.

 

Men da er vi vel enige ;)

Over 15 Grader

 

(Den må jo feste seg godt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da sier vi det.

Takk for alle svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som det blir blandet uttrykk litt her.

 

For meg er polering bruk av poleringsmiddel, mens det virker som mange mener polering er voksing.

Polering betyr jo egentlig "lett sliping". Så ren polering kan man gjøre når som helst, men når det gjelder voksing er det noe annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som det blir blandet uttrykk litt her.

 

For meg er polering bruk av poleringsmiddel, mens det virker som mange mener polering er voksing.

Polering betyr jo egentlig "lett sliping". Så ren polering kan man gjøre når som helst, men når det gjelder voksing er det noe annet.

 

 

Jeg har tydeligvis mye å lære, har alltid trodd jeg har polert bilen, men har tydeligvis bare vokset den.. :)

 

Utrolig mye interresant å lære om bilpleie her, blir nok en skikkelig vårrengjøring på bilen etter at jeg får brukt vinteren til å lese meg opp på bilpleie-forumet:)

 

Er det forresten skadelig å vokse bilen i direkte solskinn, eller er det som skjer at voksen tørker for fort og ikke "trekker inn"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er skadelig å polere i direkte solskinn. Du risikerer å få skjolder i lakken! Jeg gjorde det en gang, og det var litt jobb for å fjerne skjoldene igjen : bh :

 

Med direkte solskinn tenker jeg da på solen om sommeren. Det går kanskje greit på denne tiden av året, da solen er svak i forhold til sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er skadelig å polere i direkte solskinn. Du risikerer å få skjolder i lakken! Jeg gjorde det en gang, og det var litt jobb for å fjerne skjoldene igjen : bh :

 

Med direkte solskinn tenker jeg da på solen om sommeren. Det går kanskje greit på denne tiden av året, da solen er svak i forhold til sommeren.

 

Hvilke produkter brukte du da?

 

Har selv både rubbet, polert og vokset i solen, på sommeren. Og ikke hatt noe problemer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil det jo gå som en drøm for deg å polere bilen din i skyggen da! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naturlig Carnuba Wax kan påføres i direkte sollys;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke produkter brukte du da?

 

Det husker jeg rett og slett ikke, det er rundt om 10 år siden. Det var før jeg "oppdaget" Autoglym, så jeg tipper det var noe Turtle eller Sonax greier. Uansett skriver jo alle produsentene at man ikke bør polere i sterkt sollys (om sommeren).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sterkt sollys er forbundet med varme.... Her nord tror jeg ikke vi trenger å tenke for mye på det.. .Jeg gjør ikke det iaf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.