Troms: Rart kliss på piggfrie dekk

Anbefalte innlegg

Var idag på NAF banen i tromsø å testet piggfrie dekk på ny Ford Mondeo. Kjørte også en likens Mondeo med pigg. Kjørte noen rundre med hver bil og tenkte jeg skulle kjenne på de piggfrie dekkene om de var veldig myke.. Oppdaget da at det var noe kliss på dekkene som lignet dekk klister. Dekkene var helt nye men trodde ikke det skulle være sånn... Ble helt svart på fingrene.. Prøvde å spørre de fra NAF, men de mente dette var fordi dekkene var helt nye.... Noen som har ideer el svar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sånn på noen av de 2 setta piggfridekk jeg har kjøpt flett nye iallefall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger noe silikon-greier på nye piggfridekk for å holde dem ferske...dette bør man jo slite av før man tar dem i bruk på speilisen, men tror ikke det skal være så sticky som det du beskriver, gjør jo heller dekkene glatte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har sikkert sprayet dekk klister på dekkene for å overbevise folk at piggfritt er best! Hadde de ikke gjort det så hadde nok bilene sklidd alle veier :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et piggfritt dekk har mange flere seipinger i gummien, så mange flere sprekker det kan ligge rester av saltlake i. Det gjør at det føles klissete og man blir svart av å ta der. Piggdekk har hard gummi og få seipinger for å holde piggene sånn noenlunde på plass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal det være sånn...? Har bestemt at det blir piggfritt til neste sesong dersom piggdekk avgift blir innført i Tromsø.... 30kr per dag i piggdekk avgift er uaktuelt på en allerede stram fam økonomi....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal også legge om til piggfritt neste sesong.. føler at det er unødvendig å sladde bort alle piggene, så da er det like greit å ikke ha pigger i utgangspunktet : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt i tromsø.. ja da må du belage deg på å la bilen stå noen dager i året, spesielt når det slår om fra frost til regn. Jeg kjører heller med kjetting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de dagene det gjelder, så kan jeg heller ta det litt med ro (om mulig).

Det er jo mulig jeg kommer meg passelig fremover, men det er alltid stoppen som er problemet: bh :

 

For noen år siden knuste jeg Galanten til fadern som hadde piggfrie dekk med sand i.. noen som vet noe om det?

Skal visstnok være flere lag med finkornet sand i dekkene som kommer ut etterhvert som dekket slites.

Kanskje det er noe nytt de har begynt med i senere år at de har noe klister i dekkene istedetfor sand ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bodd i stort sett alle kanter av landet og aldri hatt piggdekk, aldri savnet det heller. Synes pigger bare bråker og er ubehagelig å kjøre på, sitter marginalt bedre på is uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da inviterer jeg deg til å prøve en vinter i Tromsø. Mulig du skifter mening da... Alt fra -10C til +10 på 24 timer er normalt :)

Isveier våte av regn har vi mer enn 1-2 dager pr. vinter, heller 1-2 pr. uke...

Har allerede vært mange avisoppslag på linje med denne og vi er bare i november:

http://www.itromso.no/nyheter/article119649.ece

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal det være sånn...? Har bestemt at det blir piggfritt til neste sesong dersom piggdekk avgift blir innført i Tromsø.... 30kr per dag i piggdekk avgift er uaktuelt på en allerede stram fam økonomi....

 

Er jo ikke sikkert de får gjennomslag for dette da. Dette vedtaket skal jo til behandling på stortinget, å det vil ta ca 2 år før dette blir aktuelt. 30kr per dag gjelder for folk som kommer på besøk til byen, vi som bor her må visst betale 1200,- for et år, etter som jeg skjønte da jeg leste avisa Nordlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da inviterer jeg deg til å prøve en vinter i Tromsø. Mulig du skifter mening da... Alt fra -10C til +10 på 24 timer er normalt :)

Isveier våte av regn har vi mer enn 1-2 dager pr. vinter, heller 1-2 pr. uke...

Har allerede vært mange avisoppslag på linje med denne og vi er bare i november:

http://www.itromso.no/nyheter/article119649.ece

 

Har vært så mye i Tromsø om vinteren at jeg har erfart det der også, men aldri hatt noe problem.. ;) Ellers bodde jeg på Bardufoss, og der var det ganske stabilt kaldt vintervær, ikke ulikt indre østlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir bare mer å mer frista til å flytte fra byen jeg.. går jo ikke én dag her uten at det står noe i avisa om høyere renovasjon, mer eiendomskatt, høyere renter og nå piggdekkavgift. Pluss den berømte tromsøpakken da som skal legge på 2,50 pr. liter på drivstoffprisene her i byen!

Dette begynner å gå litt langt.. man bor seg til fant her jo!

 

Edit: Glemte kommentaren min om klisteret, det skulle ikke forundre meg om de har spraya noe på dekket eller juksa på en eller annen måte for å få det til å sitte bedre på banen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som bor i Tromsø, vet at det ER et skikkelig holkeføre nå. Spesielt i natt. Røstbakken/Krognesveien var en klassiker i natt + en masse andre småveier oppå Tromsøya. Mao, mange biler på tverra og i grøfta. Strøbilen... nei han kom seg ikke opp bakkene for å strø. : haha : Og her kommer jeg susende med piggfrie dekk på Audi Allroad'en uten problemer... jaggu sa jeg falsk trygghet. :P Uuuutroooolig morsomt når kundene sier: "godt å se noen som kommer opp bakkene... ja du har piggdekk skjønner jeg :D" Jeg: ehhh, piggfri : smil : Kunden: : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som bor i Tromsø, vet at det ER et skikkelig holkeføre nå. Spesielt i natt. Røstbakken/Krognesveien var en klassiker i natt + en masse andre småveier oppå Tromsøya. Mao, mange biler på tverra og i grøfta. Strøbilen... nei han kom seg ikke opp bakkene for å strø. : haha : Og her kommer jeg susende med piggfrie dekk på Audi Allroad'en uten problemer... jaggu sa jeg falsk trygghet. :P Uuuutroooolig morsomt når kundene sier: "godt å se noen som kommer opp bakkene... ja du har piggdekk skjønner jeg :D" Jeg: ehhh, piggfri : smil : Kunden: : faint :

 

Var vel mer Quattro'en som gjor utslaget opp bakkene :P

Litt verre å stoppe i nedoverbakkene kan jeg tenke meg... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur det va i tromsø æ så en som skrøyt a de nye piggfri dekkan sine etter å ha testa dem på det "fine" føre vi hadde hær om dagen, han mente dem fungerte ca like bra som de gamle piggdekkan sine og va kjempefornøyd: eek : vi vet vel alle kor bra gamle piggdekk funke: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja gamle piggdekk kan funke fint dem ! hadde noen på gammel golfen, disse var riktig nok kjørt inn av en gammel gubbe, men dem funka bra i mange år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innføre piggdekkavgift i tromsø? Er ikke rart folk klikker da.. tettstedet ligger jo i en bakke...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til disse miljø folka sitter og spinner hjula i flere timer når de faen ikke kommer seg frem, og tenker over hva som er værst.. all eksosen de svir ut, eller alt svevestøvet som kommer når man kjører med pigg på asfalt, OM VINTEREN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innføre piggdekkavgift i tromsø? Er ikke rart folk klikker da.. tettstedet ligger jo i en bakke...: klø :

 

Tettsted...?!? over 65.000 innbyggere i Tromsø... 26775 innbyggere i Ski, og det i 1999... sikker ingen økning siden. Derfor nettsia ikke er oppdatert siden da. :P

 

Har du hørt klengenavnet: "bakkebyen Tromsø" før...? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.