Valvoline MaxLife 10W-40 + QMI motorbehandling

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne olja??

 

Har vært en tur hos Torshov idag og investert i noen liter sånn olje + QMI behandling.

 

Gjorde jeg et dumt kjøp, eller kan det trygt fylles på bilen...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Max Life er for eldre biler som gjerne har gått ganske langt.

Det smører jo, men du kan nok ha en mye mer moderne olje.

(Om det er til 97 A6)

Jeg brukte Maxlife på 10v femmer Audi-en min som hadde rullet 230.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jo bilen min rulla over 240 000, så kanskje den har godt av sånn olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, men likevel har du en mer moderne motor enn hva oljen er laget for, tror ikke bilen har vondt av ny type olje bare forde om den har gått langt. Men trenger du en tykk olje, så er den det.

 

Men jeg hadde aldri turt å helle på sånn QMI blanding om man er glad i motoren sin.. Har hørt at teflonen kan "flasse" av etter lang tid. Hadde om det på et Castrol-kurs, han lo fælt av det produktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kaja Marlene Nilseng

Men jeg hadde aldri turt å helle på sånn QMI blanding om man er glad i motoren sin.. Har hørt at teflonen kan "flasse" av etter lang tid. Hadde om det på et Castrol-kurs, han lo fælt av det produktet.

 

Her står det mye info om diverse teflon-tilsetninger i motoroljer. Han som skriver er ikke mye positiv iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok!

 

jeg har noen liter mobil1 0W-40 hjemme, kanskje jeg heller burde tømme på det da, så kan heller den gamle merce'n få noen dråper maxlife. eller hva mener du?

 

skal ikke le av qmi. jeg har brukt den teflonbehandlingen før, og er godt fornøyd med det.

 

men det er mange typer teflontilsetning å få kjøpt, kanskje ikke alle som er like bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

så kan heller den gamle merce'n få noen dråper maxlife typer teflontilsetning å få kjøpt, kanskje ikke alle som er like bra

 

Nå snakker vi:D Takk, Vidar! Skylder deg èn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den kritiske artikkelen det henvises til her er jo 12 år gammel, vil tro det har skjedd en del i løpet av disse årene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

den kritiske artikkelen det henvises til her er jo 12 år gammel, vil tro det har skjedd en del i løpet av disse årene..

 

Oi! såpass ja. Så ikke datoen i toppen der jeg... :eek:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Vidar Ibenholt

ok!

 

jeg har noen liter mobil1 0W-40 hjemme, kanskje jeg heller burde tømme på det da, så kan heller den gamle merce'n få noen dråper maxlife. eller hva mener du?

 

skal ikke le av qmi. jeg har brukt den teflonbehandlingen før, og er godt fornøyd med det.

 

men det er mange typer teflontilsetning å få kjøpt, kanskje ikke alle som er like bra

 

Jeg har brukt det og kommer til å bruke det igjen..

Tviler på at det utgjør noe skade på motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol-mannen mente at man merket forskjell etter en QMI-behandling, men at på lang sikt var det ikke bra.

Da tar ikke jeg sjansen. Hadde det vært så bra, hvorfor bruker ikke alle verksteder det da? Jeg tør ikke stole på sånne vidunder-produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

motoren min er nå behandlet med QMI og merker stor forskjell i forhold til andre biler ved start i lave temperaturer..

 

Ikke ntydning til tikking ved kaldstart i 15 blå. :)

 

Kjører og Castrol SLX 5W-30 og er fornøyd med det.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian L. Johnsen

Jeg har brukt det og kommer til å bruke det igjen..

Tviler på at det utgjør noe skade på motoren

 

Det du brukte het vel "innvendig motorrens" og er vel mer et slags vaskemiddel. Inneholder såvidt jeg vet ikke noe teflon eller noe slikt "lurium". (til andre: det er et middel man heller i den gamle oljen før man skifter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Det du brukte het vel "innvendig motorrens" og er vel mer et slags vaskemiddel. Inneholder såvidt jeg vet ikke noe teflon eller noe slikt "lurium". (til andre: det er et middel man heller i den gamle oljen før man skifter)

Dette er teflon som legger seg som en tynn hinne inni motoren, som gjør at ting skal gli lettere. De sier til og med at det skal være så bra at man kan kjøre uten olje :rolleyes:

Altså ikke en engine flush som man kjører med en liten stund også bytter olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Noen innvendinger mot noen av påstandene i denne debatten tror jeg kan være på sin plass..

 

Valvoline MAXLIFE er ikke bare for "gamle" biler som har gått langt. Det er en helt vanlig halvsyntetisk olje for ALLE biler som ikke lenger trenger/bør bruke helsyntetisk olje.

Forskjellen fra vanlig halvsyntetisk olje til Valvoline MAXLIFE, er at maxlife er tilsatt noen såkalte additiver som bl.a. frisker opp pakninger i motoren, spesielt beregnet på biler som har gått over 100.000km. Uavhengig av om motoren er 5, 10, eller 20 år gammel.

Når det gjelder den indirekte påstanden om at maxlife ikke er en moderne olje, er det bare sprøyt. Maxlife er faktisk en de nyeste oljene Valvoline har, og er dermed svært nyutviklet.

 

QMI-produkter har et svært godt renome blant bil-entusiaster verden over. I Norge er det spesielt amcar-miljøet som har merket seg produktet.

Det som skjer ved bruk av teflon-behandling, er at molekylforbindelser av teflonen binder seg til ujevnehetene som er i metallet i motoren (ja, det er mange av dem), og dermed fyller disse mikroskopiske hullene, slik at oljen får en vesentlig jevnere overflate å beskytte. Dermed blir det "mixen" som følger: Metall - Teflon-Olje-Teflon-Metall. Som den våkne leser da sikkert har fått med seg, er det altså ikke "flak" med teflon som legger seg utenpå metallet, men altså partikler på atomnivå som legger seg I metallet.

 

Til informasjon fra Torshov-ansatt..

 

P.S. Kan for øvrig informere om at Torshov Bilrekvisita som første i Norge kommer til å forhandle MOTUL olje for bil fra og med uka som kommer. Knallbra olje, som satser knallhardt på motorsport (i tillegg til vanlig olje). Se http://www.motul.com .. Racingolje (og gearolje, bremsevæske m.m.) kan skaffes på bestilling, med ca 14 dagers leveringstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forde om en olje er ny på markedet, betyr ikke at den må være den mest moderne.Jeg ble anbefalt Valvoline 5w40 fremfor maxlife, selvom bilen har gått 150.000.Så det betyr ikke automatisk at alle biler som har gått 100.000km har det best med Maxlife.

 

Den QMI-greia blir man nok aldri enig om, men sjefen som kjører formula offroad og kan masse om dette, mener nå i allefall at man ikke trenger noen teflon-behandling eller noe annet så lenge man har en god olje.Og så dyr som den behandlingen er så kjøper jeg heller en bra olje og skifter ofte.

 

Opprinnelig postet av Håvard Underthun

Hmm.. Noen innvendinger mot noen av påstandene i denne debatten tror jeg kan være på sin plass..

 

Valvoline MAXLIFE er ikke bare for "gamle" biler som har gått langt. Det er en helt vanlig halvsyntetisk olje for ALLE biler som ikke lenger trenger/bør bruke helsyntetisk olje.

Forskjellen fra vanlig halvsyntetisk olje til Valvoline MAXLIFE, er at maxlife er tilsatt noen såkalte additiver som bl.a. frisker opp pakninger i motoren, spesielt beregnet på biler som har gått over 100.000km. Uavhengig av om motoren er 5, 10, eller 20 år gammel.

Når det gjelder den indirekte påstanden om at maxlife ikke er en moderne olje, er det bare sprøyt. Maxlife er faktisk en de nyeste oljene Valvoline har, og er dermed svært nyutviklet.

 

QMI-produkter har et svært godt renome blant bil-entusiaster verden over. I Norge er det spesielt amcar-miljøet som har merket seg produktet.

Det som skjer ved bruk av teflon-behandling, er at molekylforbindelser av teflonen binder seg til ujevnehetene som er i metallet i motoren (ja, det er mange av dem), og dermed fyller disse mikroskopiske hullene, slik at oljen får en vesentlig jevnere overflate å beskytte. Dermed blir det "mixen" som følger: Metall - Teflon-Olje-Teflon-Metall. Som den våkne leser da sikkert har fått med seg, er det altså ikke "flak" med teflon som legger seg utenpå metallet, men altså partikler på atomnivå som legger seg I metallet.

 

Til informasjon fra Torshov-ansatt..

 

P.S. Kan for øvrig informere om at Torshov Bilrekvisita som første i Norge kommer til å forhandle MOTUL olje for bil fra og med uka som kommer. Knallbra olje, som satser knallhardt på motorsport (i tillegg til vanlig olje). Se http://www.motul.com .. Racingolje (og gearolje, bremsevæske m.m.) kan skaffes på bestilling, med ca 14 dagers leveringstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor noen har det fra at en moderne motor som har gått 100000 km har gått langt.. Det er en teori som hører hjemme på 60-tallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kaja Marlene Nilseng

Forde om en olje er ny på markedet, betyr ikke at den må være den mest moderne.Jeg ble anbefalt Valvoline 5w40 fremfor maxlife, selvom bilen har gått 150.000.Så det betyr ikke automatisk at alle biler som har gått 100.000km har det best med Maxlife.

 

Den QMI-greia blir man nok aldri enig om, men sjefen som kjører formula offroad og kan masse om dette, mener nå i allefall at man ikke trenger noen teflon-behandling eller noe annet så lenge man har en god olje.Og så dyr som den behandlingen er så kjøper jeg heller en bra olje og skifter ofte.

 

Jeg sier ikke at maxlife er den mest moderne, jeg sier bare at den er ikke en gammeldags olje sammenliknet med andre HALVsyntetiske oljer.

Valvoline 5w40 er nok HELsyntetisk, noe jeg er helt enig passer seg best på en nyere bil som har gått 150k..

Den viktigste forskjellen å merke seg er nok forskjellen mellom HEL-syntetisk, HALV-syntetisk, og mineralolje..

 

QMI er ingen nødvendighet, riktig det. Bruker det ikke selv, men det skader heller ikke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Jeg skjønner ikke hvor noen har det fra at en moderne motor som har gått 100000 km har gått langt.. Det er en teori som hører hjemme på 60-tallet.

 

Enig den! Biler i dag kan tåle vesentlige kjørelengder. Men vedlikehold er viktig, og oljeskift med god olje er essensielt for å ivareta motorens egenskaper. Uten oljeskift vil selv en 2000-modell skjære seg til slutt..

Fordelen med maxlife er at den er tilsatt stoffer som "frisker opp" pakninger igjen, noe som først har en nyttig funksjon ved ca. kjørte 100.000km (som i snitt er ca 7 år etter at en bil var ny). Det står ikke at den er bare for biler som har gått "langt"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kaja Marlene Nilseng

Dette er teflon som legger seg som en tynn hinne inni motoren, som gjør at ting skal gli lettere. De sier til og med at det skal være så bra at man kan kjøre uten olje :rolleyes:

Altså ikke en engine flush som man kjører med en liten stund også bytter olje.

 

Gammel tråd, men dog.. Den type QMI som Kristian har brukt på sin bil og som jeg har brukt på min også er "innvendig rens".. Altså helles på motoren med gammel olje, står på tomgang i 20 min for så å tappes. Så har man i ny olje og nytt filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold

Gammel tråd, men dog.. Den type QMI som Kristian har brukt på sin bil og som jeg har brukt på min også er "innvendig rens".. Altså helles på motoren med gammel olje, står på tomgang i 20 min for så å tappes. Så har man i ny olje og nytt filter.

Det blir jo en helt annen diskusjon igjen ja, og denne rensen tror jeg ikke det er mange som har noe imot.

QMI har mange, mange produkter, så det er greit å kunne holde vidt forskjellige produkter fra hverandre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håvard Underthun

Det blir jo en helt annen diskusjon igjen ja, og denne rensen tror jeg ikke det er mange som har noe imot.

QMI har mange, mange produkter, så det er greit å kunne holde vidt forskjellige produkter fra hverandre..

 

Som innvendig rens fungerer 1/2L diesel like godt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær oppmerksom på: QMI = Slick 50... som måtte "avgå" pga falsk markedsføring, og erstatningssaker i USA.

Ordet TEFLON er registrert varemerke fra DUPONT, som har gått ut med en pressemelding om at teflon ikke har noe å gjøre inne i en motor...

Derfor blir det betegnet som PTFE !

 

Gi det til naboen!

 

Arne K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær oppmerksom på: QMI = Slick 50... som måtte "avgå" pga falsk markedsføring, og erstatningssaker i USA.

Ordet TEFLON er registrert varemerke fra DUPONT, som har gått ut med en pressemelding om at teflon ikke har noe å gjøre inne i en motor...

Derfor blir det betegnet som PTFE !

 

Gi det til naboen!

 

Arne K

 

Et svar til Arne fra Thor Johansen importør av QMI:

QMI har ingen ting med Slick50 å gjøre. Slick50 er eiet av et oljeselskap. Først av Quaker State deretter av Pennzoil. Se våre hjemmesider:

http://www.qmi.no/oljehistorier.html#Slick50

 

Teknologien til QMI er helt andeledes enn Slick50. Vi bruker mye mindre PTFE partikler enn Slick50. 0.05 til 0.5 mikron i størrelse. Slick 50 har partikler på ca. 3 mikron. I motsetning til at Slick50 tar lang tid for å feste seg til metallet, så fester QMI PTFE partikler seg til metall i løpet av 30 minutter kontinuerlig friksjon. I motsetning til Slick50 så har ikke QMI blitt saksøkt av den amerikanske stat.

 

Arne, du har fått opplysnionger som er falske og så spredd dem vidre. Du burde be om unnskylding og så gi den til naboen!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.