Anbefalte innlegg

Er det noen som vet med sikkerhet hvor tung henger en Passat Variant VR6 -1996 modell kan trekke?

 

Selger skulle visst sjekke, men jeg skulle helst visst det i kveld !

Tnx..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme som bilen veier, det er en norsk "standard".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det samme som bilen veier, det er en norsk "standard".

 

Tjaa.. Fram til 1996 var det hvertfall det.. Men jeg vet at f.eks. Saab 900 (som veier ca 1400 kg), plutselig kunne trekke 1600 kg i 1996... Så er ikke norsk standard nå lenger..

Noen andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det samme som bilen veier, det er en norsk "standard".

Hvis du har BE er det vel ikke no problem å trekke så mye man bare orker, så lenge det ikke overstiger vognkortbegrensninger..

 

90'n kan feks trekke 1500kg men veier bare 1300 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Hvis du har BE er det vel ikke no problem å trekke så mye man bare orker, så lenge det ikke overstiger vognkortbegrensninger..

 

90'n kan feks trekke 1500kg men veier bare 1300 :)

 

Det er nettopp den vognkortbegrensningen jeg er ute etter..

 

BE må man nesten ha uansett ved kjøring av så tung henger, men den diskusjonen tar vi ikke på nytt.. Er så mange slitsomme meninger om rett og galt der :)

Men nå er det så sent, at selger sikkert finner det ut i morra like så godt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Det samme som bilen veier, det er en norsk "standard".

 

Dette gjelder bare hvis du kun har førerkort kl. B. Da kan ikke den tillatte totalvekten på tilhengeren være større enn egenvekten på bilen.

Hvis du har BE, kan du kjøre bil opptil 3500kg, samt tilhenger så stor som den aktuelle bil har lov å trekke ifølge vognkortet.

 

Hilsen en som nettopp kjørte opp på BE!: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta kontakt med Statens vegvesen?

Her er adressen og telefonnummer:

 

Postadresse:

Statens vegvesen

Region øst

Postboks 1010 Skurva,

2605 LILLEHAMMER

 

E-post:

firmapost-ost@vegvesen.no

 

Telefon:

815 22000

 

Telefaks:

61 25 74 80

 

Besøksadresse: (Regionvegkontoret)

Industrigata 17, Lillehammer

 

Eller

 

Lillehammer trafikkstasjon

Industrigata 17, Lillehammer

Telefon: 815 22000

Telefaks: 61 27 15 15

 

Mandag: 09:00 - 15:15

Tirsdag - fredag: 08:00 - 15:15

 

Lykke til!

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

Dette gjelder bare hvis du kun har førerkort kl. B. Da kan ikke den tillatte totalvekten på tilhengeren være større enn egenvekten på bilen.

 

Jeg er inneforstått med det, men det er et faktum at de fleste biler har oppgitt i vognkortet maks hengervekt som det samme som det bilen venter. Og hvis det er så så har det ikke noe å si om du har sertifikat AEBECEDEFEGEHE etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg er inneforstått med det, men det er et faktum at de fleste biler har oppgitt i vognkortet maks hengervekt som det samme som det bilen venter. Og hvis det er så så har det ikke noe å si om du har sertifikat AEBECEDEFEGEHE etc.

 

??? HÆ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

??? HÆ?

han mener... det bilen VEIER....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Waadeland

han mener... det bilen VEIER....

 

ja det skjønte jeg, men jeg skjønte ikke helt meningen med det hele...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Jeg er inneforstått med det, men det er et faktum at de fleste biler har oppgitt i vognkortet maks hengervekt som det samme som det bilen venter. Og hvis det er så så har det ikke noe å si om du har sertifikat AEBECEDEFEGEHE etc.

 

Det er ikke nødvendigvis slik nå lenger. Jeg har også eksempler på eldre biler hvor dette er tilfelle. Har nå en -96 Seat (er da vag..), der veier bilen ca 1200 kg, men kan max trekke 1000 kg.

Motsatt tilfelle er den tidligere nevnte Saab'en, som veier ca 1400kg, men kan trekke 1600 kg.. Dette varierer altså, så det var derfor jeg spurte om Passat VR6.

 

Men tråden er igrunn avsluttet, for Møller ga meg svaret:

"

Hei,

(...), men det er bilens drivlinje og vekt som bestemmer tillatt tilhengervekt

Det er ingen av Passatmodellene fra forrige modell >96 som kan trekke mer enn 1500 kg. Da må du i tilfelle gå for en Syncro, som kan trekke 1825 kg fra 115 hk motoren og oppover.

"

Takk for engasjementet :)

 

P.S. Jeg har BE, så det har aldri vært tema i denne diskusjonen for min del :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bilfabrikanten som setter maks hengervekt for bilene. Og de følger vel sikkert internasjonale standarder. Jeg hadde en Audi 100 hvor maks hengervekt var oppgitt til 1300 kg (bilen veier 1330). Han jeg solgte den til trengte en bil som kunne trekke litt mer, og etter en tlf til Møller fikk jeg oppjustert maks hengervekt til 1500kg (ny vekt basert på nye standarder sikkert).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

Dette gjelder bare hvis du kun har førerkort kl. B. Da kan ikke den tillatte totalvekten på tilhengeren være større enn egenvekten på bilen.

Hvis du har BE, kan du kjøre bil opptil 3500kg, samt tilhenger så stor som den aktuelle bil har lov å trekke ifølge vognkortet.

 

Hilsen en som nettopp kjørte opp på BE!: ja :

 

 

Bare en liten notis til dette..

 

Jo, med kl.B kan hengerens totalvekt være større enn egenvekten på bilen, så sant ikke bilens+hengerens totalvekt TILSAMMEN overstiger 3500 kg.

Dvs. at du kan trekke en tom biltralle med totalvekt på 2000 kg og egenvekt på 400 kg, med en bitteliten fiat uno.

 

Totalvekt Uno + Totalvekt biltralle

ca 1400 kg + ca 2000 kg = 3400 kg. -> Lovlig med B.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Det er bilfabrikanten som setter maks hengervekt for bilene. Og de følger vel sikkert internasjonale standarder.

 

Fabrikantene følger standarder ja, men det er noe annet med hva myndighetene her i landet tillater.

 

Min bil er da et godt eksempel. Hengerfestet på min bil har et klistremerke som sier "Max 2000 kg" (det er laget av Westfalia btw.), instruksjonsboken sier maks 1500 kg, men vognkortet sier 1225 kg, som tilsvarer bilens egenvekt. Dermed er det det siste man må følge her i landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Fabrikantene følger standarder ja, men det er noe annet med hva myndighetene her i landet tillater.

Myndighetene (altså Statens Vegvesen) sa til meg at det var Møller som bestemte hengervekta, de hadde ikke noe med det å gjøre, annet enn å følge anbefalningene fra Møller. Jeg er ganske sikker på at du også får oppjustert din til 1500kg hvis du ringer Møller.
Opprinnelig postet av Håvard Underthun

Jo, med kl.B kan hengerens totalvekt være større enn egenvekten på bilen, så sant ikke bilens+hengerens totalvekt TILSAMMEN overstiger 3500 kg.

Så jeg kan ikke trekke full henger med min, da 1820+1900=3720? : gråter :

Ikke det at det noengang kommer til å skje da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

...

Min bil er da et godt eksempel. Hengerfestet på min bil har et klistremerke som sier "Max 2000 kg" (det er laget av Westfalia btw.),

...

 

Da passet det å sette inn resten av svaret fra Møller:

 

"Tilhengerfestet er testet etter en norm og kan tåle opptil 2000 kg, men det

er bilens drivlinje og vekt som bestemmer tillatt tilhengervekt.

"

 

Svar på det ang. hengerfestet som sier 2000kg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Klasse B - Personbil/varebil

Gjelder for personbil, varebil, kombinert bil (motorvogn som ikke har flere enn 8 passasjerplasser og tillatt totalvekt ikke over 3500 kg). Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Du kan også kjøre traktor, beltemotorsykkel/snøscooter, med eller uten tilhengerslede og trehjuls motorsykkel.

Alderskrav: 18 år.

 

Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap

Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:

· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg"

 

Dette fra en kjøreskole i Bergen.

 

Reglene her er litt rare tror jeg. Har lett litt, men greier ikke helt å finne fasiten. For jeg mener det er noe med denne "750kg"-greiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Myndighetene (altså Statens Vegvesen) sa til meg at det var Møller som bestemte hengervekta, de hadde ikke noe med det å gjøre, annet enn å følge anbefalningene fra Møller. Jeg er ganske sikker på at du også får oppjustert din til 1500kg hvis du ringer Møller.

Så jeg kan ikke trekke full henger med min, da 1820+1900=3720? : gråter :

Ikke det at det noengang kommer til å skje da :P

 

Ja, men.. Er det ikke da slik at det er de tillatte totalvektene som teller. Og da hjelper det lite hva aktuell vekt er....Så lenge tillatt totalvekt overstiger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

"Klasse B - Personbil/varebil

Gjelder for personbil, varebil, kombinert bil (motorvogn som ikke har flere enn 8 passasjerplasser og tillatt totalvekt ikke over 3500 kg). Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Du kan også kjøre traktor, beltemotorsykkel/snøscooter, med eller uten tilhengerslede og trehjuls motorsykkel.

Alderskrav: 18 år.

 

Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap

Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:

· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg"

 

Dette fra en kjøreskole i Bergen.

 

Reglene her er litt rare tror jeg. Har lett litt, men greier ikke helt å finne fasiten. For jeg mener det er noe med denne "750kg"-greiene.

 

Det har skjedd til dels store forandringer i regelverket der som gjaldt fra 1. januar i år. Ikke mange kjøreskoler som oppdaterer hjemmesidene på slikt særlig ofte..

Tror de greiene der gjaldt i fjor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK..

 

Hmm.. Må visst bite i et høsteple angående et par ting der ang. kl B.. Surt, trodde jeg var sikker..

Viser bare hvor forvirrende reglene er, for jeg har studert MYE på dette, både lest rundt omkring, og snakket med flere på trafikkstasjonene..

 

Men én løsning finnes på alle problemene:

 

Skaffe seg BE :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord... Du kan kjøre tilhenger på maks 750kg med kl. B......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt lett å tolke de forskriftene der...

 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Altså: Bilen kan godt veie 3500kg, og man kan i tillegg trekke en henger med totaltvekt på opptil 750 kg? Totalt da 4250kg.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

HVIS hengeren har totalvekt over 750kg, gjelder denne regelen, Dvs. henger+bilhenger?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å forklare dette veldig enkelt;

For dere som har førerkort klasse B

- Man kan ALLTID trekke henger på 750kg

- Hvis henger veier OVER 750kg, skal vogntogets TILLATTE totalvekt ikke overstige 3500kg.

 

Har du førerkort klasse BE

- Trekk alt du orker, så lenge det ikke overstiger vognkortet på henger og trekkvogn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.