Anbefalte innlegg

Punkterte selvfølgelig i dag....Noen som har peiling på om det går an å plugge? Tror hullet er ca. 5cm inn på dekket. Dekk dim. er 245/40-17 Yokohama AVS Sport........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Engen

245/40-17 Yokohama AVS Sport........

 

Hvis dekket har hastighetsmerking "V" eller mer, så er det vel egentlig ikke lov å lappe det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm....har ikke peiling på hvordan hastighetsmerking dette har men i hværtfall ikke T :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags hull er det? (slitehull, spiker, skrue el) Det er i vel utgangspunktet ikke lov å plugge dekk i det hele tatt(?), men er vel egentlig noe av det beste som virkelig funker....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant nok, det sitter som bare det.

Jeg fikk en skru i et 225/40-14 dekk, og stakk innom ei Dekkmann-sjappe. De nekta lenge å plugge dekket. Men etter litt om og men, så ble det. Måtte love på tro og ære å ikke si noe... JADA!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan hull det er....Men det er lite i hværtfall.......Var ned i garasjen å skjekka hastighets merkinga nå og det var Y (95Y)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk lappa dekket hos møller så tror det er lov...

 

har gjort det en gang før også hos en bensinstasjon, er lite problem liksom..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unnskyld for uvitenheita mi, men kva er å "plugge" dekket? Spesiell måte å lappe det på? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

Sant nok, det sitter som bare det.

Jeg fikk en skru i et 225/40-14 dekk, og stakk innom ei Dekkmann-sjappe. De nekta lenge å plugge dekket. Men etter litt om og men, så ble det. Måtte love på tro og ære å ikke si noe... JADA!!

 

Gjort det samme før jeg å på 215/40-17, det var på vianor, de gjorde det uten å nøle, men han sa det egentlig ikke var lov....Så det MÅ gå denne gangen å. Dekka ser jo relativt nye ut enda (spor etc.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Sture Nerhus

Unnskyld for uvitenheita mi, men kva er å "plugge" dekket? Spesiell måte å lappe det på? : klø :

Vet ikke 100 %, men de borer opp hullet og setter nedi en slags gummiplugg?! Noen som vet med sikkerhet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Guldhaug

fikk lappa dekket hos møller så tror det er lov...

 

har gjort det en gang før også hos en bensinstasjon, er lite problem liksom..

 

Hvilken dim. da? Tror jeg må ta en runde i morra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Engen

Vet ikke 100 %, men de borer opp hullet og setter nedi en slags gummiplugg?! Noen som vet med sikkerhet?

Ja, har gjort dette en del. Hullet borres litt større for å få plass til "pluggen". Pluggen er en slags lang (Ca 10 cm) seig gummi sak som man trer inni en stor "synål" så halvparten stikker ut på hver side, og så presser man pluggen inn i hullet så begge ender stikker ut av dekket. Dra "nålen" raskt ut, og kapp av endene som stikker ut av dekket. Og vips, ferdig! ("Nålen er ett spesialverktøy....)

 

NB

Viktig å duppe nålen i en sånn slags lim-smøre greie før man presser den inn i dekket... Aner ikke hvorfor egentlig!

 

Fikk iallefall beskjed der jeg jobbet før at det EGENTLIG ikke var lovlig, men......

 

Hvis det er en skrue eller spiker som står i, så er det viktig å ikke ta denne ut!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Bjørntvedt

NB

Viktig å duppe nålen i en sånn slags lim-smøre greie før man presser den inn i dekket... Aner ikke hvorfor egentlig!

 

Vulkaniserende lim tenker jeg, så pluggen limer og "smelter" seg fast i gummien i dekket. Hvis ikke kan den bli presset ut av lufttrykket, eller slynget ut av sentrifugalkreftene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Vulkaniserende lim tenker jeg, så pluggen limer og "smelter" seg fast i gummien i dekket. Hvis ikke kan den bli presset ut av lufttrykket, eller slynget ut av sentrifugalkreftene.

 

Ajaj, nydelig Per! :D Kan stemme VELDIG bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør bensinstasjoner sånt? Trodde de bare var gått over til junkfood og alt annet som ikke har bil å gjøre.....:P

Tusen takk for gode svar folkens...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

Hvis dekket har hastighetsmerking "V" eller mer, så er det vel egentlig ikke lov å lappe det...

 

De har ikke lov og plugge dekket men, de har lov å vulke dekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker en ca 10 cm lang sopp formet gummiplugg. Den er da ca 2mm i tuppen, er kon frem til ca 5mm, så er den rett en 3-4 cm for så å ende i en 5 cm i diamter "sopp". Hullet borres opp så man får ført proppen inn, men før man setter den inn legger man på vulkaniserings lim og fjerne en beskyttelses film fra "soppen". Det blir også pusset litt med sandpapir rundt hullet fra innsiden av dekket. Proppen dras godt til og soppen klemmes på plass inne i dekket. Så fylles dekket med luft og gummien som blir til overs på utsiden av dekket klippes bort. Skal tørke ett kvarters tid før dekket benyttes. Ikke F om den pluggen noensinne kommer ut igjen, men om man ikke er nøye nok med vulkaniseringslimet så så kan du få en luftlekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de som har gjort det for meg har tatt et "bor" som bare rufser opp flatene litt i hullet, så har de dyppet plastdingsen i lim for deretter å dytte den nedi hullet så like mye stikker ut på innsiden/utsiden ca.

 

5 minutter etterpå så er det klart :)

 

har gjort det på et stykk 195/50/15 dekk og et standard dekk til A6 (husker ikke dim)

 

bensinstasjonen det er snakk om her er Essoen rett over nybrua i lillestrøm. de fortjener litt reklame for de har faktisk litt bilting igjen.

jeg vet ikke om noen bensinstasjon annet en den som selger pluggledninger etc :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er tillatt eller ikke kommer også ann på hvor i dekket hullet er. Hvis hullet er i dekksiden så er det ikke lov å plugge, men viss det er i løpebanen til dekket så er det tillatt etter det jeg har fått høre. Pungterte selv på enne dekket på forrige bilen min (235/40-18). Dette var en skrue som stod inn i dekk siden og da måtte jeg bytte hele dekket. Har også noe med at dekksiden er mere bevegelig enn rulleflaten og at det da er vaskeligere og få det tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi plugger masse dekk hver eneste dag.. Det er som noen av dere sier flere måter å hjøre det på.. det enkleste er denne vi dytter inn i hullet.. Jeg dytter den ikke i noe lim først, det selvvulkkaniserende dette stoffet..

 

eller så er det den soppen som en forklarte.. mye mere jobb da må jeg jo av med dekket..

 

Vi har lov å plugge hullet hvis dety er i løpenbanen og hullet ikke er mer en 5mm stort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe det er så riktig å høre fra alle man. er ikke hvem som helts som veit hva som foregår i en dekkbutikk. har selv 5 års erfaring fra det med å lappe dekk og montering av dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg plugget mitt v.dekk i vinter, etter å ha kjørt på en skrue, og det funket fint det, i 160 km/t også(i tyskland selvfølgelig da)

 

Ikke helt kurant med høy fart på myke dekk, men det blir bare sånn "der nede"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er dekket ordna, tror det blei bra, men det gjenstår å se. Svigerfar tok det med seg på jobb (team verkstedsenter/nettbuss)hvor de har slikt utstyr. Gratis blei det å :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg punka på midt her for 2 mnd sia, kjørte på en hel..tes teltplugg på garden... Plugga det dagen etter, og har da gått bra det..

 

Falken 235.35.19

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.