Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden en A4 1.8 T 97 mod.

Kjøpte den i mars og har kjørt ca 8000 km, på denne tiden har jeg etterfylt 8 dl olje. Hadde en 90 Q typ. 89 før, denne brukte nesten ikke olje i det hele tatt.

 

Er det normalt forbruk på A4'en?

 

Er det ellers noen gode råd for hvilken olje jeg skal kjøpe for høstskiftet?

 

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Mæhle

Jeg har for tiden en A4 1.8 T 97 mod.

Kjøpte den i mars og har kjørt ca 8000 km, på denne tiden har jeg etterfylt 8 dl olje. Hadde en 90 Q typ. 89 før, denne brukte nesten ikke olje i det hele tatt.

 

Er det normalt forbruk på A4'en?

 

Er det ellers noen gode råd for hvilken olje jeg skal kjøpe for høstskiftet?

 

 

Lars

Oj, det synes jeg var mye. Jeg har ikke behov for etterfylling på min 1.8T mellom servicene dvs. 15 ooo km, da har nivået på peilepinnen gått fra MAX til midt på pinnen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok litt tid fra jeg kjøpte bilen til jeg sjekket første gang, så jeg er litt usikker på hvor mye det var på den. Men skal skifte olje nå, toppe opp og se hvordan det går...

 

Vet du hvilken olje de fyller på service?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Mæhle

Tok litt tid fra jeg kjøpte bilen til jeg sjekket første gang, så jeg er litt usikker på hvor mye det var på den. Men skal skifte olje nå, toppe opp og se hvordan det går...

 

Vet du hvilken olje de fyller på service?

desverre, det vet jeg ikke. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal søke litt rundt her og se...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes utrolig mye ut det forbruket der.

Personlig bytter jeg olje på 6000 på min 1.8T

Det som møller pleier å fylle på er 5-50 olje...gjør nå det er i byen.

Fylte det før, men har gått over til 10-60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 1.8T brukte heller ikke noe særlig olje (97 Passat, sannsynligvis samme motor), det var vel under 0,5l i året (15-16k km).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal d sies at fabrikken godtar 1L på 10000km. Jeg har selv aldri hatt forbruk på mine 1,8T motorer og dem har det ikke vært 150, 180hk i , vært og er endel mer. Men fra max til min mellom oljeskift er normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfen brukte ikke olje i det hele tatt...

 

MEN har tidligere erfart på andre biler at den ikke liker at jeg fyller opp i mot max... da bruker den opp olja til jeg er nede på ca midten igjen... Og når den er komt dit, så stopper forbruket helt opp... Vet ikke om dette er noe du har forsøkt? altså å holde den full hele tiden, eller om du nøyer deg med at det ligger på midten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos Møller trondheim fyller di Mobil1 5W/50 på både diesel og bensin. Det funker bra på en 2,5tdi, 1,9 sugediesel og en 2,3E (motorene som står i gården her).

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Trond W Grøvdal

Golfen brukte ikke olje i det hele tatt...

 

MEN har tidligere erfart på andre biler at den ikke liker at jeg fyller opp i mot max... da bruker den opp olja til jeg er nede på ca midten igjen... Og når den er komt dit, så stopper forbruket helt opp... Vet ikke om dette er noe du har forsøkt? altså å holde den full hele tiden, eller om du nøyer deg med at det ligger på midten?

 

Det kan se ut som om det er det som skjer.... Men jeg har ikke blitt helt kjent med bilen enda heller. Vi får se hvordan det går når jeg får byttet olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først : Audi godtar ikke 1l pr 10 000km.

Audi godtar 0,5 l på 1000 km!

VW godtar 1l på 1000km.

 

Så: Hvis din 1,8 t har brukt 0,8 l på 8000 km så vil det si den bruker 0,1 l på 1000 km. Dette er mye mindre enn toleransekravet fra fabrikk.Veldig mange glemmer at en bil skal bruke litt olje.Jeg vil bare si det slik at det er et sunnhetstegn.(selvsagt ikke om den bruker massevis).

Men om du må etterfylle en liter eller to mellom skiftintervallene(15 000km), så er det helt normalt!

 

Bruk samme oljen hele året og husk at ved å skifte oljemerke kan du oppleve noe mere forbruk de første par tusen kilometrene.

(vi bruker Shell ,syntetisk 5w40).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha, tenkte at om det ikke kommer røyk eller lukt ut bak så gjør det ikke noe om motoren bruker litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Sivertsen

Først : Audi godtar ikke 1l pr 10 000km.

Audi godtar 0,5 l på 1000 km!

VW godtar 1l på 1000km.

 

Så: Hvis din 1,8 t har brukt 0,8 l på 8000 km så vil det si den bruker 0,1 l på 1000 km. Dette er mye mindre enn toleransekravet fra fabrikk.Veldig mange glemmer at en bil skal bruke litt olje.Jeg vil bare si det slik at det er et sunnhetstegn.(selvsagt ikke om den bruker massevis).

Men om du må etterfylle en liter eller to mellom skiftintervallene(15 000km), så er det helt normalt!

 

Bruk samme oljen hele året og husk at ved å skifte oljemerke kan du oppleve noe mere forbruk de første par tusen kilometrene.

(vi bruker Shell ,syntetisk 5w40).

 

Det er greit at dette står i service heftet men det er ikke disse normer som brukes ved evt tvister der kunde vil levere tilbake bil pga høyt olje forbruk. Du kan jo tenke deg til selv hva som ville skjedd om du fylte etter 3 ganger så mye olje som du har plass til i motoren i løpet av et oljeskift og du klager på dette med får til svar at det er godkjent. Da veit trur æ at æ kan ta å pakke sakene mine på jobben. Får ikke solgt noe bil da. Men som sagt 1-2 liter på et oljeskift er helt normalt. Kommer også veldig annt på kjørestil og kjørelengde på vær start. En bil som går 10km mellom stoppene bruker mye mer olje en en bil som går 100km. Dette gjennspeiles også på slitasjen på motor. Temperaturer er også en faktor. Vi har f.eks temp fra -40 til + 40 i løpet av et år hos noen kunder og kjørelengder på 20- 30 000km i året i snitt.

 

Shell oljen funker ikke hos oss iallefall , den skummer for mye og kan føre til åndinger som fryser igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Cato Sivertsen

Først : Audi godtar ikke 1l pr 10 000km.

Audi godtar 0,5 l på 1000 km!

VW godtar 1l på 1000km.

 

Så: Hvis din 1,8 t har brukt 0,8 l på 8000 km så vil det si den bruker 0,1 l på 1000 km. Dette er mye mindre enn toleransekravet fra fabrikk.Veldig mange glemmer at en bil skal bruke litt olje.Jeg vil bare si det slik at det er et sunnhetstegn.(selvsagt ikke om den bruker massevis).

Men om du må etterfylle en liter eller to mellom skiftintervallene(15 000km), så er det helt normalt!

 

Bruk samme oljen hele året og husk at ved å skifte oljemerke kan du oppleve noe mere forbruk de første par tusen kilometrene.

(vi bruker Shell ,syntetisk 5w40).

 

I boka til min coupe som er audi står det 1.0L pr 1000km... Men tviler ikke på at 1,0L pr 2000km holder så det rekker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.