Dekkdimensjon på 9" og strekk.

Anbefalte innlegg

I løpet av vinteren blir det handla felger og dekk til corradoen.

 

Har bestemt meg for 9x16 Et 15. Har søkt mye på nett og det skulle passe greit vil jeg tro.

 

 

Det jeg lurte på var dekk dimensjon på 9" for å få strekk?

 

Ser det er mange brock felger på ebay.de som blir solgt med 215 40 16. Blir ikke det litt for breie dekk på 9" for å få et godt strekk?

 

Kom gjerne med bilde av dekkstrekk. (forslag til felg også da jeg aldri klarer å bestemme meg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde 205 40 16 på ventoen, å da ble strekken akurat passe.

ikke de beste bildene med tanke på vinkelen for å se strekken men det hjelper litt.

eg vil anbefale deg 205 40 16 eller 215 35 16 dekk :)

 

DSC_0869.jpg

 

DSC_0856.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

195/45 på 9x14:

Bilde195.jpg

 

Bilde194.jpg

 

IMG_0241.jpg

 

Syns det ble bra med strekk. Dekkene er av type Dunlop SP9000, som tilsvarer omtrent 205/45 Toyo Proxes T1R, bare litt smalere med Dunlop. Men 215/40 er dessverre det smaleste du får godkjent på 9x16, smalere blir ansett som "farlig" etter noen tyske tester hvor de vrengte av dekkene som var smalere (etter ryktene jeg har hørt). Viktig å kjøre med så mye luft dekket kan tåle om du har 195/45 på 9", noe jeg selv gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

195 45 på 9" var jo fett.

 

Kjører det selv på 8", med toyo dekk.

 

IMG_04991.jpg

 

 

Jeg får nok ikke felgene i vognkorte med det første likevel, må sikkert valse litt før den tid.

 

 

Men 205 40 16 er vel kansje ikke så dumt, er jo en bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du gå så mye utover fabrikantens anbefalinger som 195/45 på 9" er, tilsvarer det det samme som å ha de montert på 4,5" felg faktisk.

 

Noe jeg postet på et engelsk forum hvor de kjører mye med idiot-strekk

 

Stretching tyres is safe, within limits. Here's something I posted on Porka:

 

Here's a few guidelines from TÜV/tyre manufacturers

 

175/50-13 Max 6-13

195/45-13 Max 8-13 with minimum 36 psi pressure on 8-13

185/50-14 max 7-14

195/45-14 and 195/40-14 Max 8-14

205/45-14 Max 8,5-14

215/40-14 Max 9-14

225/40-14 Max 9-14 (except Toyo's who can be fitted to 10-14)

255/35-14 Max 10,5-14

195/45-15 Max 8-15 (bridgstone B530 is allowed on 8,5-15)

215/40-15 Max 9-15

215/45-15 Max 9-15

215/40-16 Max 9-16

215/35-16 Dunlop max 8,5-16 (used to be allowed on 9-16, but approval has been withdrawn, not sure about Conti)

205/40-17 Max 8,5-17

 

This did not come from any one website, but from years of traveling on German VW/Polo forums, reading TÜV-approval papers, 8 years in the business and other sources.

 

do you want to drive the car or is it a trailor queen?

 

drivers safe choice is 255/35-18 on a 10-18 that should give you a slight stretch, 225/35 is seriously over-stretch and certainly not safe to use other that driving on an off the trailer.

 

Here's something to think about regarding stretching:

 

you wont get much grip with a 195/45 fitted to a 9 inch rim, esp when you compare it to a 6,5-7 inch rim.

 

When fitting a 195/45VR to 8 inch rim, the effective speed rating is HR, and the effective load rating is 10% less than what is stated on the sidewall. On a 9 you would probably be down to a SR speed rating

 

The above is true when having less than 2 degrees of chamber, more than that and you will have even lower effective ratings

 

The sidewalls are just not built to take load at an angle.

 

overstretching is just beeing ignorant imho. If you have any respect for your car, your life and other motorists, you do not overstretch tyres. Your tyres are at high risk for becoming unseated in bumps or under hard cornering.

 

What you are saying really, when you are overstretching, is that TÜV is ignorant and do not know what they are doing and have been doing for the last 30-40 years!

 

Some might say that it is safe, because they have tried it themselfes, but there has been quite a few accidents in Germay with stretched tyres. This why Germans are not allowed to run 175/50-13 on 7/8-13 anymore

 

The German TV station RTL also did a story on this.

 

And what is really a couple of thousand miles, compared to all the testing the tyre companies and TÜV do every year?

 

RobinJI posted this on ClubPolo

 

ahh.. the good old, 'it worked once so it'll always work' theory. :thumbsup:

 

To be honest none of us can say for sure. there are pleanty of things to think about

 

The tyre make.

The tyre load rating.

The tyre pressure.

The tyre speed rating.

The tyres construction.

The weight of the vehicle.

The drive method of the vehicle.

The suspension design of the vehicle.

The suspension set-up of the vehicle.

The G-force the vehicle will be pulling, and the direction it'll be aplied to the tyre.

The Weight distribution of the vehicle.

The top speed of the vehicle.

The Power and torque of the vehicle.

The Quality and type of road surface the tyre will be used on.

The workmanship of the tyre fitters.

The condition of the wheel.

The average speed the vehicle will be used on.

How long you plan to use the tyres before replacing them

 

Get the idea yet?

 

Basically none of us can say yes or no. On a BMW M5, probably gunna kill you pretty quick. On a 1l polo, probably be fine. Then again when it comes to something as important as tyres on a car to be used on a public road, I wouldn't take some guy on an internet forum saying they 'probably will be ok' to mean anything anywhere near certain enough to actually think about trying it.

 

And please do not think, I can overstretch because I drive carefully and never push the car to its limits. Please remember that even though you are not an idiot, lots of other drivers are. What if something happens right in front of your car you have to dodge away from? What if that is enough for to unseat your tyre? What if that makes you crash? What if that cripple you for the rest of your life? Is it still worth it? Are "scene-points" really worth that?

Flamesuit on :ph34r:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her sto det mye fornuftig med mye gode poeng.

 

Noen so, har bilde av 215 40 16 da? Da kan jeg jo godkjenne det også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette varierrer jo mye på produsent/dekkmerke og da, noen dekk har smalere kjørebane en andre, jeg hadde eks bridgestone 225,35,18 på 9 " felg og det var litt strekt, så byttet jeg til falken og da ble det myyye mere strekt i samme dim .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette varierrer jo mye på produsent/dekkmerke og da, noen dekk har smalere kjørebane en andre, jeg hadde eks bridgestone 225,35,18 på 9 " felg og det var litt strekt, så byttet jeg til falken og da ble det myyye mere strekt i samme dim .

 

Derfor skal man egentlig ha reifenfreigabe når man går ut over anbefalingene fra ETRO/STRO

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 165/45/15 på 7" felg, det er fett strekk : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder, TH? Gjerne på Uno'n: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke anbefalt å kjøre på noe smalere enn 215/40 dekk med 9 x 16? Kjøreegenskapene blir verre desto mere strekk kanskje? Og det er klin umulig å få det godkjent også? Kjører på 205/45 på 9x16 je nå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er ikke anbefalt å kjøre på noe smalere enn 215/40 dekk med 9 x 16? Kjøreegenskapene blir verre desto mere strekk kanskje? Og det er klin umulig å få det godkjent også? Kjører på 205/45 på 9x16 je nå...

 

 

Stemmer at kjøre egenskapene blir dårligere ja, dessuten klarer ikke sideveggene å bære like mye vekt. Største problemet er dog at dekkene "løsner" fra felgen, dvs de ser akkurat ut som dekkene gjør når du har montert de, men ikke hatt i luft enda. Ofte klarer de heller ikke å holde på luften.

 

Skal du godkjenne, bytt til 215/40 fra et kjent merke som har reifenfreigabe, som feks Dunlop, Conti, Yoko og Toyo. Billigdekk er det som regel ikke mulig å få reifenfreigabe på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

195/45-15 Max 8-15 (bridgstone B530 is allowed on 8,5-15)

 

Også Toyo Proxes T1-S er godkjent på 8,5X15.

 

Min erfaring er at BT knuger STRO-boka til sitt bryst og meget ugjerne godtar en Reifenfreigabe. Jeg skulle i 2001 skrive inn endringene på den Einseren jeg den gangen hadde i vognkortet (etter å ha blitt stoppa i teknisk kontroll og fått en massiv mangellapp). Etter mye om og men skulle jeg få inn 8X15 ET 20 i vognkortet, men de ville ikke godta Conti sin Reifenfreigabe. Det hører med til historien at denne var forfattet eksklusivt til bilen min, etter det tuneren min i Tyskland hadde diktert etter vognkortet mitt. Grunnen var at STRO anbefalte 195/50-15 på Golf 1 (det var på 6" eller 7" felg) - og da skulle det være slik. Det er fortærende at en godkjenning, som i Tyskland er like rutinemessig som å drikke kaffe til frokost, skal være ugjennomførbar her til lands. Tyskerne ler seg skakke av oss! For når ble 8X15 ET 20 med 195/45-15 noen gang ekstremt?? Jammen godt at de aldri stoppa meg da jeg kjørte med 8X13 med 195/45-13, da:D.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reifenfreigabe er et dokument fra dekkprodusenten som sier at du får lov å montere et dekk i en gitt dim. på felg med str. XX og at man kan ha vektbelastning YY på forakselen og ZZ på bakakselen. Disse er som regel skrevet til hver individuelle biltype (eller som i mitt tilfelle: Til min bil). Dette får man om en kjøper dekk i Tyskland (ikke via. nettet) om man spør om det (og det finnes).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detter er regelverket BT følger http://www.stro.no/

 

Ifølge de lokale BT folka går stro forran TUV og dekkprodusentenes egene papirer.

 

Max felgbredde på 215-40-16 er feks 8,5 " ifølge stro. Det at både Dunlop og Toyo feks gir garantier for sine dekk på 9" felg betyr lite for BT her. TUV godkjenningen på mitt forige oppsett ble heller ikke akseptert..... (215-40-16 på 9x16 felg)

 

ET endring på over 4 cm pr. aksling var dog intet problem når jeg hadde TUV

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette kan variere fra sted til sted. I mitt tilfelle var det som du sier, Helge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette kan variere fra sted til sted. I mitt tilfelle var det som du sier, Helge.

 

Ja, det varierer som bare faen det faktisk : rolleyes

 

Dog skal det ikke være slik, så jeg håper snart BT kommer fram til litt mere konkrete regelverk på diverse. For det begynner å irritere meg at du kan godkjenne bil med åpenbare "lurium løsninger" i feks Åleby..... Mens at ordet godkjenning får horna til å vokse andre steder......

 

BT skal være offentlige tjeneste menn, som skal forvalte ett regelverk til det beste for menigmann. Desverre er det mange Cowboyer og en del Indianere der.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkstrekk og breie felger er noe BT ikke klarer å håndtere på en ordentlig måte.

 

Skulle godkjenne senking og 8x15 Et.25 med 195-45-15 i Drøbak. Hadde med godkjennings papirer på felgene og med ulike dekkdimensjoner deriblant 195-45-15.

 

BT godtok dekk dimensjonen, men kunne ikke godkjenne felgene på bilen, da felgene stakk utenfor skjermene (felgkanten lå 5mm innenfor hjulbuen forran) Jeg ble henvist til Risløkka med timebestilling for ombygging.

 

Fikk så ikke godkjent senkingen da man hadde klart å overse justeringen av last avhengighets ventilen på Eu kontrollen 2uker i forveien, så jeg måtte tilbake på visning. Satt på 14" gti stålfelger og fikk omsider senkingen inn i vognkortet. Heldigvis så hadde de glemt å notere at felgene var tvilsomme, så da slapp man å dra på flere visitter til BT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var i Drøbak jeg var også (naturlig nok). De skal ha cred for å være rimelig kooperative (til statlig ansatte å være) og jeg hadde de forsåvidt på gli. På den bilen stakk det ikke hjulene utenfor, så det var ikke noe tema. De andre moddene (H&R-gewinde, alubur, Schroth-belter, Bøttestoler, fjernet baksete, klarglass hovedlys, hvite baklys og 32cm ratt) var helt greit. Som sagt var det eneste det fremdeles var diskusjon om dekkdimensjonen. Dumme meg prøvde meg med godkjenninga fra Schmidt, men den så jeg allerede selv i forkant at var altfor generell. Jeg trodde det skulle gå veien med Reifenfreigabe fra Conti, men det gikk altså ikke (den gangen). Samme kan det være. Bilen ble plukket ned samme år og mesteparten av delene fant veien enten inn i Gøran Aandals grønne Einser eller min nåværende Golf PL.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brock 9*16 med 195/45/16 og 70-80mm senk på golf 2=)

IMG_1939.JPG

IMG_1979.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brock 9*16 med 195/45/16 og 70-80mm senk på golf 2=)

 

godkjent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godkjent?

 

hehe.... ikke akkurat tror ikke det er vits å prøve en gang=) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et kjapt side spørsmål.

 

9"

Jeg fant 4 felger som hadde Et 15 og Et 30.

Er det mulig å godkjenne noe slikt i Norge? får man på ET 30 med gewind.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare stille et kjapt spørsmål siden det ikke ble 9x16

 

Har fått 8x16 med ET 20 og de stikker 1-2 mm ut fra skjermene.

 

Hvilke dekk dimensjon anbefaler dere for å få det godkjent?

 

Vurderer 195 40 16 eventuelt 205 40 16

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.