Varsellampe for ABS og ESP Lyser konstant, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Heisann.

som topic sier, begge pærene lyser konstant fra jeg starter bilen, til jeg stopper den!

Etter å ha kjørt bilen, så la jeg merke til at ESP'n ikke er aktiv.

Det hjelper ikke å trykke på knappen for ESP.

Noen som vet hva dette skyldes?

Er ganske grønn på Audi foreløpig, så tips og råd hadde vært snasent!

 

Mvh Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis har du en defekt ABS-sensor på et av hjulene. Dermed kommer varsellampene opp, for å fortelle at systemet er defekt og ute av funksjon.

 

ABS- og ESP-systemene jobber hånd i hånd, og baserer seg på hidden fra de samme sensorene. Det samme gjør evt. antispinn og elektronisk differensialbrems, som bremser et spinnende hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en kjapt og behjelpelig svar! :)

 

Ok, hva gjør jeg videre nå? Tar den inn til audi-verksted for feilsøking og bestilling av en eller flere sensorer?

 

Eller bør jeg bestille vag-com og ta det selv (hvis denne avdekker dette da?) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vag-Com vil finne ut hvilken sensor som er defekt ja, evt. hva annet som kan være feil. Sjekk først om det er noen i ditt nærområde (bruk lokallagsforumet) som har Vag-Com og kan scanne bilen din, før du evt. handler. Om du så velger å la Audi-verkstedet reparere eller du gjør det selv, er opp til deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Takk skal du ha!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I værste fall er ABS styreenheten din død, men en diagnose med egnet verktøy/tester er uansett første punkt å sjekke.

 

Er styreenheten faktisk defekt eller av annen grunn strømløs, vil ikke diagnoseapparatet få kontakt/kommunisere med den og du får ingen feilkoder fra den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme feilen på min S4 nylig, der var det faktisk LMM (luftmassemåler) som var kaputt (!).

Trodde også det var så enkelt som ABS-enhet, men det avdekkes jo av en VAG-COM test uansett dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her.

Har kjørt bilen litt i dag, og det er noe merkelig her.

Av og til når jeg starter opp bilen så lyser ikke lampene, og både ABS og ESP er aktiv. Alt fungerer knirkefritt til jeg stopper bilen igjen.

Men neste gang jeg starter bilen så kan begge lampene lyse igjen, og ABS og ESP fungerer da IKKE.

 

Hva kan dette skyldes da? Dårlig kontakt/brudd noen plass?

Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått diagnose på bilen???

 

Kan være dårlig kontakt til en abs føler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått diagnose på bilen???

 

Kan være dårlig kontakt til en abs føler..

 

Har desverre ikke det enda, skal ta den til audi-forhandler i morgen, så finner vi nok ut av det! :)

 

Lyspunktet er at selger tar på seg evt. kostnader!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan prøve følgende: Sett på tenninga, ha døra åpen så du hører evt. varseltone inni bilen eller få med deg noen til å observere lampene, bryt så kontakta til ABS enheten fra side til side ( pleier å hjelpe å bryte kontakta vekk fra stryeenhet/sentralen ). Om varsellys og pipelyd kommer å går da, samtidig som du hører det klikker i ABS styreenheten er det sansynlig at denne må skiftes. Dårlig kontakt i loddepunkter inni styreenheten. Noen åpner styreenheten og lodder på plass en liten tynn ledning som pleier å ryke av. Noen ganger holder det, andre ganger ikke.

 

Mulig noe info her: http://www.audiworld.com/tech/elec116.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen inne til feilsøking, og møller fant ut at det var en feil ved ABS-sensor h. foran!

I tillegg var det en defekt på turtallsføleren.

 

Fikk bare tlf fra en kundebehandler som kunne fortelle dette, men kunne ikke gi meg pris, da de "kyndige" hadde dratt for dagen!

 

Noen som vet hva dette ligger på i pris og med eventuelt arbeid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Abs sensoren er nok dyr ja. Til 02 passaten min kostet den 1700-1800,-

Den er fort gjort å skifte, har du gjort det før trenger du 15min (hvis den ikke er fastrusta da)

 

Men i mitt tilfelle var det ikke sensoren som var feilen, selv om vag-com sa det.

Abs kransen som sitter på drivknuten hadde løsnet, dermed fikk ikke sensoren registrert farta på hjulet riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.