Anbefalte innlegg

Heisann.

Noen her som veit hva det gamle xenon systemet som sitter på S6 95-97 heter for noe??? Er pæren til å vri ut,eller sitter den støpt i lampen.Virker som for meg at den sitter noe inni he... iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter det jeg har hørt så er det umulig å bytte den pæra, de skal visst være støpt fast i lykta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det samme har jeg hørt, at pæren ikke kan skiftes ut. Jeg ville byttet til halogen-lykter og evt. kjørt med et xenon ombyggingssett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å bytte pæra, men det tar noen timer... Største utfordringen er å skaffe pære. "Osram D1" heter den, og er etter det jeg vet umulig å få tak i nå.

 

Min erfaring med disse lyktene er at det i 2 av 3 tilfeller er loddefeil i tenneren som først slår inn, så det kan være mer liv å hente i lykta hvis du gidder åpne opp tenneren og lete etter svarte loddepunkt. Typisk feilsyndrom er da at den er vanskelig å tenne, men når den først fyrer så lyser den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gskal gå an å bygge om til en nyere type osram pære, D2S? eller noe sånt. Skal ligge en tråd på forumet her om akkurat det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, enkleste er å bygge om til nyere type linse.

Evt. bruke linsene fra en C4 med halogenlykter, og kjøpe H1 xenonkit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke D1S, men D1

Første generasjon xenonpærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å bytte pæra, men det tar noen timer... Største utfordringen er å skaffe pære. "Osram D1" heter den, og er etter det jeg vet umulig å få tak i nå.

 

Min erfaring med disse lyktene er at det i 2 av 3 tilfeller er loddefeil i tenneren som først slår inn, så det kan være mer liv å hente i lykta hvis du gidder åpne opp tenneren og lete etter svarte loddepunkt. Typisk feilsyndrom er da at den er vanskelig å tenne, men når den først fyrer så lyser den.

 

 

Det er ofte det som er problemet.Noen ganger så må den prøves flere ganger. Fargene på lampene er like ennå,så pærene er ok. Får se om jeg plukker opp tenneren. Går kanskje ann å sette inn ny ballast??

Men på tegningen ser det ut som om at pæren kan byttes,men bare sammen med ny ballast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pæren kan kun byttes sammen med ballast ja. Men problemet er at dette har gått ut av produksjon, så det finnes ikke på lager hos audi i tyskland lenger.

Masse brukt på ebay, men etter å ha kjøpt 3 sett derfra, hvor ingen av de virket, så ga jeg opp, og bygget om til ettermontert xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte det som er problemet.Noen ganger så må den prøves flere ganger. Fargene på lampene er like ennå,så pærene er ok. Får se om jeg plukker opp tenneren. Går kanskje ann å sette inn ny ballast??

Men på tegningen ser det ut som om at pæren kan byttes,men bare sammen med ny ballast.

 

Nei, ikke ballasten, tenneren. Det er den blanke boksen pæra sitter støpt i. Ballasten din er nok helt fin.

 

1. Få løs tenner og pære er litt knot. Må få tak i den noe ripete klikklåsen du ser på bildet her med en liten flattrekker eller noe. Jeg brukte et lite speil for å se hva jeg holdt på med under der.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1074.jpg

 

2. Da sitter du med denne

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1071.jpg

 

3. Bor ut de 3 naglene og bryt av lokket sakte og forsiktig vha større flattrekker f.eks. Sitter jævlig da hele boksen er fylt med noe stivnet gugge. Pass på så ikke printkortet blir med lokket av.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1075.jpg

 

4. Fjern gugge (Ja den lukter grusomt).

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1077.jpg

 

Resten av mine bilder går på bytte av pære, men den rører du ikke (bokstavelig talt). Får du fingerfett på den må du tørke godt av den, men pass også på så den ikke knekker. Skjøre saker. Mattis kan sikkert bekrefte det ;-)

 

5. Plukk av låsesplinten som sitter på enden av det loddrette staget på dette bildet.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1078.jpg

 

Nå er i teorien kortet løst, men sitter nok enda i noe gugge. Du må få det helt løst og sakte men sikkert få av gugge på undersiden av kortet. Etterhvert som du nærmer deg kortet tipper jeg du ser svarte merker i nærheten av et eller flere loddepunkt. Det går et alvorlig "lyn" fra den store kondensatoren og ut i pæra når den skal tenne, og dette vil slå gnister der det er dårlig kontakt.

 

Så er det bare å rengjøre helt ned på plata og lodde disse på nytt. Bruk skruer og muttere til så skru sammen tenneren igjen.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1090.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke ballasten, tenneren. Det er den blanke boksen pæra sitter støpt i. Ballasten din er nok helt fin.

 

Stay tuned for pictures.

 

 

Å svarte...da misforsto jeg litt. Det er den bak på lykta det kan være problem med ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problem på vår : bh : synd at jeg gikk for uorginal pære med tenner : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å svarte...da misforsto jeg litt. Det er den bak på lykta det kan være problem med ja.

 

Ja, ballasten gir den jevne strømmen som holder lys i pæra. Tenneren gir den bare et sjokk i starten og er såvidt jeg vet ikke i bruk etterpå.

 

Se redigering av forrige post for bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke ballasten, tenneren. Det er den blanke boksen pæra sitter støpt i. Ballasten din er nok helt fin.

 

1. Få løs tenner og pære er litt knot. Må få tak i den noe ripete klikklåsen du ser på bildet her med en liten flattrekker eller noe. Jeg brukte et lite speil for å se hva jeg holdt på med under der.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1074.jpg

 

2. Da sitter du med denne

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1071.jpg

 

3. Bor ut de 3 naglene og bryt av lokket sakte og forsiktig vha større flattrekker f.eks. Sitter jævlig da hele boksen er fylt med noe stivnet gugge. Pass på så ikke printkortet blir med lokket av.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1075.jpg

 

4. Fjern gugge (Ja den lukter grusomt).

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1077.jpg

 

Resten av mine bilder går på bytte av pære, men den rører du ikke (bokstavelig talt). Får du fingerfett på den må du tørke godt av den, men pass også på så den ikke knekker. Skjøre saker. Mattis kan sikkert bekrefte det ;-)

 

5. Plukk av låsesplinten som sitter på enden av det loddrette staget på dette bildet.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1078.jpg

 

Nå er i teorien kortet løst, men sitter nok enda i noe gugge. Du må få det helt løst og sakte men sikkert få av gugge på undersiden av kortet. Etterhvert som du nærmer deg kortet tipper jeg du ser svarte merker i nærheten av et eller flere loddepunkt. Det går et alvorlig "lyn" fra den store kondensatoren og ut i pæra når den skal tenne, og dette vil slå gnister der det er dårlig kontakt.

 

Så er det bare å rengjøre helt ned på plata og lodde disse på nytt. Bruk skruer og muttere til så skru sammen tenneren igjen.

http://chris.uten.net/S4/D1/110_1090.jpg

 

 

Takker for supre bilder. De kom godt med.:) Er ikke så ille ennå at den ikke tenner i det hele tatt,noen ganger bare,men regner ikke med at det blir bedre. Igjen takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problem på vår : bh : synd at jeg gikk for uorginal pære med tenner : bh :

 

 

He he...den lampen var død når jeg solgte den bilen.Var jo du som arvet det problemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he...den lampen var død når jeg solgte den bilen.Var jo du som arvet det problemet :)

hehehe.nei nå skal du høre: mr.lothe spanderte en helt ny lykt med alt på venstre siden :P

så da jeg fikk bytta den,så gikk det vel et par uker,så gikk den faen meg den på høyre siden oxo : bh :

etter mye fram og tilbake,endte det med at jeg kjørte kun med spredere i 1,5år : haha :

det er plusen vi har nå jeg byttet til uorginal pære fra et 4300k kit. :)

Fungerer som gull og holder sikkert lengre enn det orginale dritten (håper jeg da..hehe)

(forresten,problemet denne gangen lå i tenneren(den som er skrudd i karroseriet),og det var problemet forrige gang på den gamle.) Så lykke til med å skru : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehehe.nei nå skal du høre: mr.lothe spanderte en helt ny lykt med alt på venstre siden :P

så da jeg fikk bytta den,så gikk det vel et par uker,så gikk den faen meg den på høyre siden oxo : bh :

etter mye fram og tilbake,endte det med at jeg kjørte kun med spredere i 1,5år : haha :

det er plusen vi har nå jeg byttet til uorginal pære fra et 4300k kit. :)

Fungerer som gull og holder sikkert lengre enn det orginale dritten (håper jeg da..hehe)

(forresten,problemet denne gangen lå i tenneren(den som er skrudd i karroseriet),og det var problemet forrige gang på den gamle.) Så lykke til med å skru : smil :

 

 

Akkurat...he he.. skal ikke være enkelt...

Løser dette veldig enkelt jeg. Kjøper bare halogen linser eller lykter og ettermonterer xenon kit når tiden kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en pære liggende men jeg hadde dårlig hell med bytte. stort sett ikke pæra som er problemet. Tenneren eller ballasten. Ring meg, hvis du vil ha pæra, muligens verdt forsøket. Ellers vil jeg anbefale å bite i det sure eplet; bestill hele greia fra forhandler (litt billigere i UK og Tyskland).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å bytte pæra, men det tar noen timer... Største utfordringen er å skaffe pære. "Osram D1" heter den, og er etter det jeg vet umulig å få tak i nå.

 

Min erfaring med disse lyktene er at det i 2 av 3 tilfeller er loddefeil i tenneren som først slår inn, så det kan være mer liv å hente i lykta hvis du gidder åpne opp tenneren og lete etter svarte loddepunkt. Typisk feilsyndrom er da at den er vanskelig å tenne, men når den først fyrer så lyser den.

 

Hei

 

På min så tenner den hver gang og lyser i alt fra 5 til 30 sek!

Vil det si at tenneren er i orden og det er noe feil med ballasten?

Har sjekket at ballasten får strøm!

 

Er forøvrig til en 97 S6.

 

Mvh Atle M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gskal gå an å bygge om til en nyere type osram pære, D2S? eller noe sånt. Skal ligge en tråd på forumet her om akkurat det.

 

Hei

 

Fant ikkje den tråden eg?: klø :

 

Mvh Atle M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

På min så tenner den hver gang og lyser i alt fra 5 til 30 sek!

Vil det si at tenneren er i orden og det er noe feil med ballasten?

Har sjekket at ballasten får strøm!

 

Er forøvrig til en 97 S6.

 

Mvh Atle M

 

Er nok ballast eller pære da ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.