(Hvordan blir det kast i bremseskive?)Bremser

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det rister i rattet når jeg bremser.. Og jeg vil tro det er fordi det er kast i bremse skivene. Den har akkurat vært på service på Møller bil Gjøvik. Så det er ingen foringer tror jeg.. Men mekanikeren sa det var slitte bremser på den. Men det jeg luerer på.. Hvordan kan det bli kast i ei bremse skive liksom?.. bilen har gått ca 180 000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pga varme feks. hardkjøring og så parkere i kulda som er nå så slår det seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OKei..... Spørs nok om det er lurt å bytte skiver da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være greit så du ikke får kast i noe mere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eBytt klosser i samma slengen ellers så blir det kast i de nye og!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller står lenge i ro i regnvær. Ulik korrosjon under klossene og resten av skiva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller dårlig kvalitet på stålet i skivene. Eller et calipperne bak står fast eller har stått fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremser man ned en lang bakke med vogn på slep, blir skivene fort varme.. om du da slipper bremsen, for så og måtte bråbremse er det garantert at skiva slår seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av de vanligste årsakene til at ventilerte skiver blir skjeve er treghet eller heng i caliperen slik at klossene ikke har like hardt trykk på begge sider. Hvis glidepinnene sitter fast vil den ytre klossen knapt bevege seg, mens den indre blir presset mot skiven av stempelet - altså blir skiven kun varm på den ene siden og slår seg ganske fort... Spesielt på ventilerte skiver vil varmeforskjellen bli stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremser man ned en lang bakke med vogn på slep, blir skivene fort varme.. om du da slipper bremsen, for så og måtte bråbremse er det garantert at skiva slår seg..

 

Hvordan forklarer du da alle bilene med standardbremser vi har på banekjøring hvert eneste år som ikke får kast i skivene ?

 

Er bremsene "i orden" blir ikke skivene skjeve av varme alene.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller en slurvete slegge-mekaniker ikke har vært flink nok til å rengjøre anleggsflaten nav/bremseskive. Da får du pulsering på bremsepedal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsvis vil også dårlige lagre gi 'kronisk' vibrerende bremser, og 'klassikeren' med nedbremsing (=varme bremser) og sving inn vei gjennom vanndam som spruter på skiva gir garantert kast, i hvertfall til neste gang skiva er gjennomvarm!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan forklarer du da alle bilene med standardbremser vi har på banekjøring hvert eneste år som ikke får kast i skivene ?

 

Er bremsene "i orden" blir ikke skivene skjeve av varme alene.

 

:)

 

vell, så lenge bremsene er i orden er det vell kanskje ikke noe problem som du skriver... men er kallipperne trege, er det vell ikke gunstig og hugge i glovarme bremser?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem å hugge inn bremsen selv om skivene er glødende fra før? De blir muligens litt varmere, og har du vanlige klosser, så er vel bremseeffekten så som så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem å hugge inn bremsen selv om skivene er glødende fra før? De blir muligens litt varmere, og har du vanlige klosser, så er vel bremseeffekten så som så.

 

ja, men om kalipperene er trege.. at den bare klemmer på feks innersiden av skiva.. da blir det bra med varmeforskjell..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, men om kalipperene er trege.. at den bare klemmer på feks innersiden av skiva.. da blir det bra med varmeforskjell..?

 

Det er jeg enig i, men da er det på en måte ikke varmen som er årsaken, men feil med bremsene, og du skjønner hva jeg mener.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men da er det på en måte ikke varmen som er årsaken, men feil med bremsene, og du skjønner hva jeg mener.:)

 

ja, ok da:p:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:)

 

Låner denne tråden litt, har satt på 312*25mm Skiver framme på min A4 1.8T, satt over braketter fra TT og kjøpte Ebc ultimax skiver og yellowstuff klosser. kjørte skivene inn ved normal kjøring. Da jeg prøvde bremsene på bane. ristet hele bilen når bremsene vart varme. regner med de har slått seg? men det som er litt rart, når bremsene er kalde. kan jeg blokkere hjulene uten at bilen rister.

 

Mvh Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC-skiver tåler ikke banekjøring. Har en kamerat som kjørte kast på to sett skiver, dreide ned det ene settet og kjørte kast på det igjen i løpet av en sesong. Så anbefaler å bruke andre skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:)

 

Låner denne tråden litt, har satt på 312*25mm Skiver framme på min A4 1.8T, satt over braketter fra TT og kjøpte Ebc ultimax skiver og yellowstuff klosser. kjørte skivene inn ved normal kjøring. Da jeg prøvde bremsene på bane. ristet hele bilen når bremsene vart varme. regner med de har slått seg? men det som er litt rart, når bremsene er kalde. kan jeg blokkere hjulene uten at bilen rister.

 

Mvh Christian

 

EBC skiver får man kast i med en gang,de tåler INGEN varme før de er bare og kaste! :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC skiver får man kast i med en gang,de tåler INGEN varme før de er bare og kaste! :(

 

Har kjørt med mine i 1år, ikke på bane. Men noe "spenstig" kjøring har det blitt. Mine har enda ikke slått seg! : rolleyes

Er EBC Ultimax skiver med Greenstuff-klosser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC Turbogroove er SVÆRT følsom for dårlig montering.

Som regel begynner det å riste fra 4-5000km, da er det i 99,9% av tilfellene dårlig montering.

Monter i henhold til spesifikasjoner, og de holder, og bruk riktige klosser til rett bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBC Turbogroove er SVÆRT følsom for dårlig montering.

Som regel begynner det å riste fra 4-5000km, da er det i 99,9% av tilfellene dårlig montering.

Monter i henhold til spesifikasjoner, og de holder, og bruk riktige klosser til rett bil.

 

Hva legger du i dårlig montering? Hvorfor er disse mer følsomme for dårlig montering enn for eksempel Black Diamond?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner også denne tråden litt:) skulle til og lage egen men bruker bare denne. når jeg var av med alle vinterdekkene for og bytte til noen sommerdekk som ikke gikk. så satt jeg vinterdekkene tilbake. MEN nå rister det i rattet når jeg bremser vanlig, men ikke når jeg bremser hardt. dekkene ble ikke satt tilbake på samme plass som de var. kan det ha noe betydning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger du i dårlig montering? Hvorfor er disse mer følsomme for dårlig montering enn for eksempel Black Diamond?

I dårlig montering legger jeg montering hvor en ikke har målt kast i skive når denne er ny og monteres på bil. Det er flere momenter som spiller inn, men det vanligste montering med sidekastverdier som overstiger fabrikkens anbefalinger.

Når det gjelder Black Diamond så har jeg ingen erfaring, mulig designet på riller/ huller er annerledes. Eller at BD har høyere krav til skiven som brukes som stamme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.