(Hvordan blir det kast i bremseskive?)Bremser

Anbefalte innlegg

Aldri fått kast i skiver med varme alene, selv om de har sprukket, men med svært røde skiver og kjøring i snøen har jeg fått kast, skal legges til at midt eksos sprakk og, så det skjer vel ikke under vanlig kjøring: rolleyes

Så som det er sagt før, sjekk calippere og at det er helt rent mellom navet og skivene, eller bytt skiver til et annet merke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dårlig montering legger jeg montering hvor en ikke har målt kast i skive når denne er ny og monteres på bil. Det er flere momenter som spiller inn, men det vanligste montering med sidekastverdier som overstiger fabrikkens anbefalinger.

Når det gjelder Black Diamond så har jeg ingen erfaring, mulig designet på riller/ huller er annerledes. Eller at BD har høyere krav til skiven som brukes som stamme.

 

Da vil det si at så godt som samtlige i dette land monterer bremseskiver feil. Kan aldri huske at jeg har hørt om at du skal måle sidekast engang. Dette må man jo forutsette at fabrikken har tatt seg av når de leverer en skive. Dette ligger det heller ingen informasjon om i esken når man kjøper skiver. Kan heller ikke skjønne hvorfor EBC-skiver skal være så ømfintlige overfor dette, siden de markedsføres som en oppgradering og egnet til hard bruk. Jeg vil fremdeles påstå at EBC leverer et produkt som kun er egnet til utstilling, selv om de selv gjerne vil fremstå som noe annet.

 

Det jeg legger i feilmontering, er at man ikke passer på at at det er rent på anleggsflaten skive-nav. Da vil man få kast. Hvordan skal man få målt sidekast uten spesialverktøy, da?

 

Det siste punktet ditt er vel kjernen i problemet, nemlig at kvaliteten på EBC er dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Dette ligger det heller ingen informasjon om i esken når man kjøper skiver.

...

 

Monterte Brembo skiver på 80'en min i forrige uke (276x25mm skiver samt Girling 60 calipere), og der fulgte det ihvertfall med informasjon som tilsa at sidekast montert på bil skal måles. Jeg har ikke utstyr til dette, og har aldri målt dette før, har gått bra fordet ;) Ingen erfaring med EBC skiver, men har sett det nevnt mange plasser at disse blir fort skeive.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nå bytte bremseskiver for 3 gang på min Audi 100. Er Brembo skiver kjøpt på Mekonomen. Kan garantere at det har vært rent mellom navet og skiva før montering (les: polert både nav og skive) samt at kalipperne er blitt smurt opp og sjekket hver gang. Likevel blir det kast i skivene etter ca 5000km med vanlig kjøring. Brembo skivene som tydeligvis er laget av overskuddstål fra krigens dager skal Mekonomen få i retur. Det at det skal måles sidekast montert på bil har jeg aldri hørt før og det høres merkverdig ut. Når man kjøper nye skiver så forventer man at disse ikke har sidekast. Dersom det skulle ha vært sidekast i navet så ville dette blitt merket under kjøring og ikke bare under bremsing som når det er kast i skivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket lageret, Thomas?

Brembo er liksom omtrent verdens største produsent av bremser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket lageret, Thomas?

Brembo er liksom omtrent verdens største produsent av bremser..

 

Vel, de ventilerte 228x25mm ventilerte skivene demmers som jeg har er ikke verdt pengene. Ja, lageret er fint;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil det si at så godt som samtlige i dette land monterer bremseskiver feil. Kan aldri huske at jeg har hørt om at du skal måle sidekast engang. Dette må man jo forutsette at fabrikken har tatt seg av når de leverer en skive. Dette ligger det heller ingen informasjon om i esken når man kjøper skiver. Kan heller ikke skjønne hvorfor EBC-skiver skal være så ømfintlige overfor dette, siden de markedsføres som en oppgradering og egnet til hard bruk. Jeg vil fremdeles påstå at EBC leverer et produkt som kun er egnet til utstilling, selv om de selv gjerne vil fremstå som noe annet.

 

Det jeg legger i feilmontering, er at man ikke passer på at at det er rent på anleggsflaten skive-nav. Da vil man få kast. Hvordan skal man få målt sidekast uten spesialverktøy, da?

 

Det siste punktet ditt er vel kjernen i problemet, nemlig at kvaliteten på EBC er dårlig.

Til å måle sidekast bruker en micrometer. Sidekastet må måles når skiven står på bil, da nav, skit osv spiller inn.

Tidligere har EBC hatt problemer med hvilke klosser/materialer som skal brukes til hvilken bil. F.eks ble Greenstuff brukt som oppgraderingskloss på det meste av biler. Dette er noe som har blitt jobbet med, og nå brukes f.eks røde klosser som "std" kloss på enkelte biler

Skjønner at du har prøvd EBC tidliger og ikke har vært fornøyd. Hva var problemet da? Og hvilken bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde GreenStuff klosser på A6-en min. Ble anbefalt dette fra forhandleren som en oppgradering fra de originale klossene. De fungerte når de var helt nye i den forstand at de ikke brant opp på banekjøringen, men når jeg kjørte med de resten av høsten og deler av vinteren, så syns jeg bilen fikk dårligere og dårligere bremser. Prøvde da en dag en nødbrems, og klarte ikke å blokkere hjula med piggfrie vinterdekk på tørr asfalt. Byttet da klosser, og greenstuff-klossene var omtrent som speil i sliteflaten. Da var de omtrent halvslitt. Byttet så til Ferodo DS2500, som jeg har brukt på den bilen både på bane og på vei i ca 3 år nå. Disse har hatt jevn effekt hele tida, og ikke noe glasering.

 

Den andre erfaringen nevnte jeg over her, med en kamerat som har prøvd to sett med EBC turbogroove på en A4 1,8t. Det første settet ble brukt på et banetreff, og bilen ristet såpass i innbremsingene at han ikke turte å bremse for fullt. Jeg satt på og det var ille, for å si det mildt. Han kjøpte så et sett til, og leverte de første til neddreiing. Det andre settet ble like mye kast i etter like kort tid. Så var det tilbake til de første neddreide skivene. Man skulle tro at siden disse hadde vært oppvarmet og slått seg før, så ville mye av spennet i metallet være borte, men neida, like mye kast etter kort tid. Han har nå brukt ett sett med Black Diamond-skiver i to sesonger, begynner på den tredje nå, uten kast eller noe annet tull.

 

Jeg kjører forøvrig med Black Diamond-skiver og Ferodo DS3000-klosser på A4-en min som brukes til banekjøring, og er meget fornøyd, både med bremseeffekten og holdbarheten. Har aldri hatt kast i disse, selv om jeg ikke målte sidekast ved montering. Har vel kjørt 15 000 km med de på vanlig vei også.

 

Dersom EBC hadde markedsført produktene sine som standardskiver med litt kult utseende, så hadde det forsåvidt vært helt greit. Det jeg reagerer på er at det markedsføres som skiver og klosser som skal gi bedre bremseeffekt og tåle hard kjøring, noe de åpenbart ikke gjør, ref. alle de som ikke er fornøyd her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.