Problemer med tilpassing av felg med adapter..

Anbefalte innlegg

har et problem med å få felg og adapter til å passe på en audi coupe.

Kjøpte noen rh zw1 felger 4x100 med adapter som gjør om til 4x108 (RH 64016 L) 20mm

Problemet er at hodet på bolten som fulgte med er alt for stort slik at jeg ikke får adapteren helt inntil felgen. Har vert rundt over alt å prøvd å skaffe 15 x 1,4 bolter med lite nok hode, evt umbrako. Men dette viser seg å være umulig. Snakket med noen som forhandlet RH felger, de mente at slike adaptere var tiltenkt felger som hadde nedsenk til boltene. Dette har ikke mine. se bilder.

Lurer på om noen har en ide til hva jeg kan gjøre med dette? skal jeg borre noen nedsenk i felgene eller er det mulig å oppdrive slike spesialbolter noen plass?

DSC_0001-2.jpg

DSC_0002-1.jpg

DSC_0003-1.jpg

felg2.jpg

Petter Bukkholm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at låseboltene mine som jeg kjøpte hos Christer på dekkskift bygger så lavt at det kan passe i adapteret ditt... minuset er jo at det blir 4 låsebolter på hvert hjul... og dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo jæv li dyrt med spesialbolter å da sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja sliter litt med dette her.. har kontaktet nordisk felgimport nå.. en rettelse på tykkelsen av adapterene.. de er 15 mm tykke ikke 20..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spør kanskje dumt, men hva med å slipe ned de boltene du har så de flukter med adapteren din ? Ikke så lett å se av bildene, men det ser jo ut som om det går. Det er jo ikke hodet som holder felgen på plass. Kapper du de 2 første millimetrene av en pipe så passer den også mye bedre så den kan tak i "lavprofil" bolter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er veldig lite å gå på der.. snakk om kanskje 1 mm å da er det lett for at hodet ryker når jeg skal løsne eller stramme den. visst ikke jeg får takk i på felgimportøren så tror jeg det beste blir å felle ned 4 hull i felgen med en borremaskin. snakk om 6 mm ned i felgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis impresset tillater det kan du jo bruke noen 5mm biltema adaptere mellom adapteren og felgen, de har hull overalt, så sikkert plass til den bolten. Hvis ikke er det jo bare å borre plass til den i spaceren. De koster jo 40kr elns så er ikke så nøye om det ikke funker:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det har jeg ikke tenkt på.. prøve det da visst ikke felgspesialisten ikke klarer å levere bolter. rart for det er originale RH adaptere og passer perfekt i felgen men han mente RH lagde felger som var beregnet på spacere med freset spor til bolter og uten.. men rart at min ikke er freset spor til boltene når det er freset spor til adapteren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelige greier.......er det org. RH adapter det der ?? De boltene så helt like ut som de jeg hadde på mine RH AH Turbo-felger. De hadde også "kort" hode slik som de på bildene dine. Men det er ikke plass til 20 mm spacer på bilen din da ?? Kan være nok til å dekke bolthodene det.......Å begynne å borre å frese i felgene bør man vel unngå pga ubalanse å mulig svekking av felgen. Du kan jo evt. forsenke bolthullene i spacern enda mere....ser ut som det er enda litt til å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres kanskje ut som etterpåklokskap, men hvorfor ikke borre om boltsirkelen til 4/100, slik at du slipper adaptere? Det er jo bare å få borra opp og gjenga nye hull 90 grader forskjøvet ift. den boltsirkelen du har nå.

EDIT: Det er tydelig at man ikke tenker så bra natterstid etter jobb: En ev. ny boltsirkel borres 45 grader forskjøvet ift. den du har.

Et annet alternativ er å bygge om til pinnebolter, slik at du fester adapteren med muttere i stedet (fås bl.a. hos Kollevold i Norge og Sandtler i Tyskland). Men en annen ting er vel at Audien din har M14X1,5 bolter. Da øker muligens utvalget av bolter en tanke;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er merkelig det der.. adapterene er 15 mm skrev litt feil i første post.. Bror min har og adaptere på rh ah turbo felgene og boltene hans passer, men hans bolter passer ikke mine.. felgene vil passe med på bilen i og med at de er et 57. sykt irriterende dette her.. visst ikke jeg får det til på noen måte blir det å handle en bil med 4x100 boltsirkel. skal ha en bil med disse felgene.. har hatt de som drømmefelger siden jeg var liten:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke så lett ut ifra bildet om det er buet eller rett kon på de originale boltene, men hvis det er rett, så er jeg helt sikker på at du får kjøpt bolter som passer hos en spesialist. Jeg var å handlet ganske nøyaktig slike hos Tønsberg Maskinforretning (33 31 32 87 - norges største utvalg av skruer o.l.), bare at de jeg kjøpte var 150mm lange og skulle brukes til å feste vinsjer på en seilbåt. Det du er ute etter er vel isåfall 12x1,5 av passende lengde (eller er det 14mm bolter? da er jeg isåfall litt mer usikker, for de jeg kjøpte var 12...)

edit: OK, ser at du er ute etter 14mm... Men du kan jo ringe dem uansett:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de er kona de på bildet.. og de skal være 14x1,5 var innom skruegården her i stavanger og wurth men ingen av de hadde med de gjengene.. han på dekkbutikken mente jeg måtte frese eller borre i felgen og at det ikke gjorde noe men er skeptisk til det..

Edit: boltene har et hode med kon på tilsammen 15 mm (samme som tykkelsen på adapteren.. men på adapterene ser du at det er en kant helt nederst... er vel kanskje mulig å få kona ut denne og da visst ikke jeg har andre alternativ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres kanskje ut som etterpåklokskap, men hvorfor ikke borre om boltsirkelen til 4/100, slik at du slipper adaptere? Det er jo bare å få borra opp og gjenga nye hull 90 grader forskjøvet ift. den boltsirkelen du har nå.

Ved siden av å kjøpe 5mm spacere hos Torshov, så må jeg si at dette var kanskje det beste og mest lettvinne alternativet om du mot formodning ikke skulle klare å skaffe riktige bolter. Har ikke adapterene og boltene mine her, så får ikke sjekket om dette var bolter som du kunne ha brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med unbrako-skruer med konisk hode ??? På teknisk språk kalt senkhodeskruer med innvendig sekskant ?? Men vet ikke hvilken grader kon de fåes med........det er jo kanskje også en mulighet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har også spurt etter disse på både skruegården og wurth men de klarte ikke skaffe med rett tykkelse, lengde og rette gjenger.

siste sjangsen min for å slippe å modifisere noe serlig er felgimportøren, så håper på en positiv mail fra de idag. visst ikke noen her har et arbeid der de kan få laget noen spesialbolter til meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å høre med Felgimport om de har rette kombinasjonen av bolter og adapter til din bil? De leverer Artec som blir laget på samme fabrikken. Du kan jo sende de en mail med bilder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har gjort det..skulle få svar idag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke frese noen lommer i bakkant av felg til skruene da? skulle nå ikke være problem det etter hva jeg kan se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja men de er liksom siste utveg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke frese noen lommer i bakkant av felg til skruene da? skulle nå ikke være problem det etter hva jeg kan se.
Hvordan blir det med tanke på balansering av felgen da.....??? Jeg hadde vært meget betenkt på å gjort slikt.......hva med svekking av senteret på felgen også ?? Skulle gjort mye rart før jeg gjorde noe slikt iallfall,men for all del......folk får gjøre hva de vil med felgene sine altså ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har like bolter på mine RH porsche turbo cup felger,samme adapter system. fikk bolter på den lokale dekk sjappa her i byen.. var lager vare mener jeg.. kan sjekke der om du vil. men må ha noen mål da for gidder ikke og skru av mine igjen ;) hehe

ang ned senk i adapteren så ser det likt ut som jeg har, men som sagt noen mål og jeg kan sjekke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

adapteren er 15mm tykk nedsenket er på 10mm der den er kona og 5mm der den er rett.. bolten jeg har nå har et hode med kon på 15mm altså den stikker da 5mm over . så må ha en bolt med maks 1cm hode med kon....:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er svaret jeg fikk fra felgimportøren...

Hei !

Har sjekket litt, vi har ikke kortere bolter enn de du har.

Alle våre felger har utsparing mellom boltehullene slik at du kan bruke

adaptere slik du har.

Her må du nok få et mekanisk verksted til å lage en utsparing på dine

felger.

Du trenger ikke å ta ut mere enn at du tar høyde for bolt på adapter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir det med tanke på balansering av felgen da.....??? Jeg hadde vært meget betenkt på å gjort slikt.......hva med svekking av senteret på felgen også ?? Skulle gjort mye rart før jeg gjorde noe slikt iallfall,men for all del......folk får gjøre hva de vil med felgene sine altså ;)

som jeg kan se på bildene er det ikke så mye som skal til. og om man klokker felgene 100% ved oppretting og fastspenning, så ser ikke jeg noe problem med kast;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.