Hva må jeg ha ved godkjenning av senk?

Anbefalte innlegg

Skal senke Golf'n nå, så jeg lurte litt på hva jeg trenger til godkjenninga.... Er et justerbart sett.

 

Har dette:

-Tuv papir på senke settet

-Papir på forstillingkontroll

 

Noe mer?! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste krever at lysa er stillt ved aktuelle høyden. Dette gjør de som regel ved en forstillingskontroll. Og pass på at nr printet på fjørene er synlige. (F.eks peker ut mot felg, evt frem bak, men ikke innover.

 

Prøv også å unngå "ulovlige" felger, spacere mm. Så de ikke har noe å pirke på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass og på å vere innfor den godkjente høyden som står på papirene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og at målebrevet fra fire hjulskontrollen ikke er eldre en 2 mnd.

Det fikk jeg erfart på Elverum trafikkstasjon: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel også ha papirer på at lastavhengig ventil er justert hvis det er det på bilen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og at målebrevet fra fire hjulskontrollen ikke er eldre en 2 mnd.

Det fikk jeg erfart på Elverum trafikkstasjon: mad :

 

Utrolig de på biltilsyna bortover.. Ringte selv og hørte hva jeg trengte. Som sagt her, TUV, forstillingspapirer og vognkort. Så spurte jeg angående alder på målerbrevet, og da ho at det ikke skulle være eldre enn 6 mnd. Var i Mysen dette her da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nesten utrolig at de ikke kan ha\følge samme regler alle sammen. På en stasjon kan du få det godkjent, mens en annen ikke godkjenner det, helt på tryne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å ta et felles råd å bli enige! Behøver ikke akkurat ingeniør-grad for å kunne bli enig om sånt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikk innom den stasjonen du skal bruke og snakk med dem som skal godkjenne bilen din.

Da får du vite eksakt hva de trenger for å godkjenne din bil. Det er så mye rart ang. godkjenning på de forskjellige stedene så tror det kan være lurt: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å ta et felles råd å bli enige! Behøver ikke akkurat ingeniør-grad for å kunne bli enig om sånt :P

 

De som godkjenner senk på bilen din har faktisk utdannelse som ingeniør, tro det eller ei.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som godkjenner senk på bilen din har faktisk utdannelse som ingeniør, tro det eller ei.....

 

Ingeniør er ingen beskyttet tittel, så det har vel liten betydning ..... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet i Tønsberg var ikke akkurat strenge på dette når jeg kom bort dit.

Hadde med TÜV-papirer og papirer på forstillingskontroll, da var bilen senka 65/45 som er innenfor grensa.

 

Lysene var ikke stilt på i det hele tatt, og jeg kjørte på 18" felger som ikke er TÜV godkjent.

Inspektøren nevnte ikke på noen av delene, han sjekket ikke lysene og spurte ikke om felgene.

Så for min del gikk hele greia rimlig greit :)

 

Men det er vel egentlig som folk sier:

du trenger

TÜV-papierer og papirer på forstillingskontroll som ikke er eldre enn 2måneder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet i Tønsberg var ikke akkurat strenge på dette når jeg kom bort dit.

Hadde med TÜV-papirer og papirer på forstillingskontroll, da var bilen senka 65/45 som er innenfor grensa.

 

Samme når jeg var der, han bare kikket på hjulstillingspapirene og sjekket at tallene var i orden, sjekket numrene i TÜV-papirene mot numrene på fjærene, sjekket at ikke dempertårnene sto en meter opp under panseret, kjente litt på hjulene, og så var det igrunn greit. Tror dog han forsøkte å virke litt ekstra autoritær og vanskelig, i god BT-stil. Nesten ikke et ord under hele prosessen, og ikke antydning til smil eller humør mens han kontrollerte. : rolleyes

 

Det kan forøvrig være greit å kjenne til de reviderte retningslinjene for godkjenning av senkesett fra 01.01.08, som sier at bilen må ha en minimumshøyde på 11cm (om det er snakk om skamsenking!).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11 cm høres mye ut, men det er faktisk bare 5 mm mer enn kortsiden på et A4-ark brettet i to, så man kan ha relativt lav bil uten at det er noe problem.

 

Har vært utsatt for alt fra at jeg måtte ha attest fra godkjent verksted på at fjærene var riktig montert (needless to say, jeg dro et annet sted) til at de bare sjekket godkjenningspapir og nummer på *en* fjær, og så var det greit.. Utrolig praksis når det er så varierende fra sted til sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dog han forsøkte å virke litt ekstra autoritær og vanskelig, i god BT-stil. Nesten ikke et ord under hele prosessen, og ikke antydning til smil eller humør mens han kontrollerte. : rolleyes.

 

Haha .. Må ha vært samme fyr'n som jeg fikk, prøvde virke vel autoritær ja : haha :

Funka dårlig da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11 cm høres mye ut, men det er faktisk bare 5 mm mer enn kortsiden på et A4-ark brettet i to, så man kan ha relativt lav bil uten at det er noe problem.

 

Har vært utsatt for alt fra at jeg måtte ha attest fra godkjent verksted på at fjærene var riktig montert (needless to say, jeg dro et annet sted) til at de bare sjekket godkjenningspapir og nummer på *en* fjær, og så var det greit.. Utrolig praksis når det er så varierende fra sted til sted.

 

Jepp. Det er egentlig helt uholdbart, og idiotisk at man ikke har faste prosedyrer overalt, så man ikke aner hva man må forholde seg til. At de krevde ATTEST fra et godkjent verksted er jo helt vanvittig - man må jo ikke akkurat være Einstein for å se om fjærene sitter nogenlunde skikkelig. Han hadde sikkert bare hodepine den dagen og orket ikke bevege seg ut i verkstedhallen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk endelig dette fra verkstedet der jeg tok kontrollen, og lurer på hva som er lovlige verdier/hva som blir godkjent?

 

Har tre røde tall på skjemaet mitt her, er det noen som har greie på hva som er innenfor grensene?

 

Skal se om jeg får lagt ut skjemaet mitt brått her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker om forskjell fra sted til sted.

Jeg skal også senke min A8, men veit ikke om jeg skal godkjenne med vinterhjul eller sommerhjul, da sommerhjula må ha spacere.

En gang ringte jeg for å spør om akkurat dette, og mannen sa at man kunne gjøre hva man ville så lenge man ikke endra sporvidden med mer enn de 7,5mm (noe jeg ligger innfor).

Så en annen gang ringte jeg til BT for å spørre om noe annet, men kom på at jeg kunne prøve dette "spacer" spørsmålet en gang til i tilfelle det var en annen mann som svarte.

Og javisst, det var en annen herremann, som bladde opp i norges lover og konstaterte at spacer var OVERHODE ikke lov.

Så jeg får vel prøve om sommerhjula passer uten spacere, siden man egentlig skal ha uorginale hjul i vognkortet VISS den er senket. Er ikke bilen senket, så må man bare passe på at rulleomkrets er innenfor 5% +-, og da trenger man det ikke i vognkortet.

Men men, vi skal jo ikke vite alt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og javisst, det var en annen herremann, som bladde opp i norges lover og konstaterte at spacer var OVERHODE ikke lov.

 

Spacere kan vel godkjennes om de er TÜV-godkjente?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacer er lov ja, det står vel ordrett i kjøretøyforskriften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært ute og skrudd opp bilen i framkant, da jeg hadde litt stuk på den :P Måler nå ca 34 cm fra hjulbue og senter felg rundt hele. Prøver så med en 11 cm kloss under bilen, og det er ikke noe problem helt fram til rett under motoren. Blant annet dette plastdekselet og sånt så mangler det en del.. Teller dette med på 11 cm kravet? Hvis jeg måler rettt innenfor dekket så går det.

 

Slenger ut et bilde etter en liten rask vask nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært ute og skrudd opp bilen i framkant, da jeg hadde litt stuk på den :P Måler nå ca 34 cm fra hjulbue og senter felg rundt hele. Prøver så med en 11 cm kloss under bilen, og det er ikke noe problem helt fram til rett under motoren. Blant annet dette plastdekselet og sånt så mangler det en del.. Teller dette med på 11 cm kravet? Hvis jeg måler rettt innenfor dekket så går det.

 

Slenger ut et bilde etter en liten rask vask nå..

 

Dette lurer jeg på og. Min er 11,3 cm hvis du måler rett bak forhjulet men hvis en måler ved det som virkelig ER det laveste punkt (plastikk skjoldet under motoren) under bilen så går det ikke...hadde 8,1 cm her : klø :

 

Er ikke mye jobb å skru det av, så det er planen min. Har enda ikke bestemt hvor jeg skal dra å få det godkjent men men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal på godkjenning mandag, huff.. Gruer meg svært! Min er ikke 11cm under

Men har kontaktet de så sinnsykt mange ganger med spørsmål om dette, og de har alltid sagt at jeg bare må være nøye med å følge TUV papirene.. Så håper de er like greie når jeg kommer! Kan legge inn resultat her :-o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal på godkjenning mandag, huff.. Gruer meg svært! Min er ikke 11cm under

Men har kontaktet de så sinnsykt mange ganger med spørsmål om dette, og de har alltid sagt at jeg bare må være nøye med å følge TUV papirene.. Så håper de er like greie når jeg kommer! Kan legge inn resultat her :-o

 

Ja gjør endelig det!! Fint å vite om det går eller ikke. Hvor skal du godkjenne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig spent på dette resultatet. Er alle dine måleverdier innenfor kravene? Plan min blir vel å skru av dette dekselet selv og bytte til orginal leppa som er grunnere. Huff skal liksom væra noe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.