Regler rundt dekkslitasje?

Anbefalte innlegg

Håper noen her inne kan hjelpe meg. Snart er jo tiden kommet for å montere på sommerdekkene, men på mine dekk som jeg virkelig håper har vært på en annen bil en min nyinkjøpte passat så ser dekkene veldig bra ut bortsett fra att på innerkanten på alle 4 er dem blank : bh :

 

Va er reglene rundt dette? Altså hele dekket er fint men ca en cm på innsiden av alle dekk er blanke.. Lovlige siden 75% av kjørebanen er bra? eller? Det er forresten 19" med 225 dekk på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, er vel noe som heter" minimum mønsterdybde sommerdekk: 1,6 mm målt i hovedmønster" ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.. sist jeg ble stoppet målte dem på mest slitte sted, ble dyrt.. men dette er jo på siden da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo regler for hvor mange prosent av dekket som er slitt da! Hvis det er over 75% av dekket som er bra så kan de ikke si noe på nedslitt kant slik jeg har forstått det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord, dine dekk var slitt i hovedmønster, derfor måler de selvfølgelig der det er mest slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dekk kan være skeivslitte, men 75 % av slitebanen må ha mønster over 1,6 mm. MEN i den siden de er slitte kan de ikke være blankslitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at de skal måle på det mest slitte stedet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dekk kan være skeivslitte, men 75 % av slitebanen må ha mønster over 1,6 mm. MEN i den siden de er slitte kan de ikke være blankslitt.

 

Men hva om du skimter cordene?..

På mine dekk er det bra mønster, men jeg ser cordene. De stikker ikke ut, jeg bare ser dem på overflaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva om du skimter cordene?..

På mine dekk er det bra mønster, men jeg ser cordene. De stikker ikke ut, jeg bare ser dem på overflaten.

 

Vet du hvilken tid det er når man ser cordene på dekket?

 

Tid for nytt dekk!: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvilken tid det er når man ser cordene på dekket?

 

Tid for nytt dekk!: vinke :

 

Nei når man ser kordene er det tid for og spinne opp all gummien så man tilsutt kører rundt på kordene, så leverer du bilen og får de bytte:P Jaffal sånn 240 gutta gjør det:P Jeg spinner ikke selv med grevling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at de skal måle på det mest slitte stedet da?

 

Dette er det som står skrevet angående loven:

 

....bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde i hovedrillene på minst 1,6 mm over 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert.

 

Slik jeg forstår det er "hovedrillene" på et dekk de rillene som på et moderne dekk inneholder slitasjevarslere. Dette er som oftest også de dypeste rillene. Hvor slitt dekket kan være på den restrende 1/4 sier ikke loven noe om ...

 

Er nok mange som har punget ut unødvendig fordi de ikke kjenner til loven. Når det er sagt er det sikkert skjønn som kan utøves hvis corden stikker ut på innsiden av dekket. Da går det muligens under en annen paragraf, men det skal ikke jeg prøve å uttale meg noe om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil det at dekkene er blanke på deler av dekket, eller viser kord, er det på tide med både 4-hjulskontroll og nye dekk spør du meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, for en gjeng...

Ja, vet at det "er på tide med nye dekk"... Men det var ikke helt det jeg spurte om.

Og dekkene er kjørt skeive på en annen bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikker korden frem får du hvertfall bot. Synlig kord vil si defekt dekk.

Ellers kan faktisk 25% av dekket være blankslitt på ene eller andre kanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de fleste tilfeller vil det at dekkene er blanke på deler av dekket, eller viser kord, er det på tide med både 4-hjulskontroll og nye dekk spør du meg

100% enig meg deg, ser igrunn ikke poenget med denne tråden. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100% enig meg deg, ser igrunn ikke poenget med denne tråden. : klø :

 

Poenget med tråden var att jeg har 4 dekk som er helt greie bortsett fra 1cm blank innerst.. Å jeg ikke gidder å legge masse tusen i dekk når jeg uansett skal bytte felger ettervert... Men ville ikke risikere å bli stoppet med 4 ulovlige dekk. : klø :

 

Å nei, Det er IKKE på min bil dem er blitt sånn, men skal på 4hjulskontroll nå når senkesettet er montert.. Har hivd på sommerdekk nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det oppklarer noe mer!

Lykke til med sommehjul! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.