Div. problemer scirocco som kan ha samme årsak?

Anbefalte innlegg

Har noen små problemer med Scirocco'n som jeg ikke helt finner ut av.

 

1. Over oppheting. Den koker ikke men blir veldig varm. Ifølge et ettermontert equus vann temp måler ligger drifts temp på mellom 100 og 110 grader. Radiator vifta starter ikke unormalt mye synes jeg. Sirkulasjonen er bra, returslangen til radioatoren blir fort varm den også.

 

2. Nøkk ved gass på drag. Når jeg gir bånn gass på 2. giret kommer det et kraftig nøkk i bilen når turtallet passerer 2500rpm. Skjer både på kald og varm motor og KUN på 2. giret.

 

3. Tomgang ved kald motor. Den går dårlig på tomgang når motoren er kald. Bytte av plugger til riktig type har hjulpet noe. Før gikk den ikke på tomgang i det heletatt når motoren var kald.

Den går imidlertid bra på tomgang før ladalampa slukker. Må gi litt gass etter å ha startet for å "vekke" lade relleet.

 

4. Lugging. Motoren lugger litt under kjøring når den er kald.

 

5. Motoren tar en ekstra "runde". Etter å ha stoppet motoren tar den en "æresrunde". Det smeller også litt i potta når jeg ruser motoren.

 

 

Dette har jeg prøvd:

Bytte av termostat. - Hadde ingen effekt. Termostaten åpner på 82 grader.

Bytte av vannpumpe og kjøleveske. - Hadde ingen effekt.

Sjekket olje trykk. - Har bra olje trykk.

Byttet plugger. - Hjalp på tomgang ved kald motor.

Justering av tenning. - Gikk ikke da den er vrid i bånn, det går rett og slett ikke å vri den lenger i den retning den burde vært vrid.

 

 

Råd og tips taes i mot med STOR takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Justering av tenning. - Gikk ikke da den er vrid i bånn, det går rett og slett ikke å vri den lenger i den retning den burde vært vrid."

Har du sjekket at merkingen på veiv/register/kam stemmer?

Virker som noe kan ha hoppet en tann?

 

Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Fred !

Du har sikkert kontrollert en del, men hva med bensintilførselen ?

Det kan jo hende at du drar opp mye dritt fra tanken som ikke er "lettantennelig" i sylinderne ? Du sier ingenting om du kjører med full eller nesten tom tank. Eldre biler har jo i tidens løp fått samlet opp mye rart i tanken som egentlig ikke har noe der å gjøre. Jeg vet at andre har pekt på dette ved tilsvarende problematikk. Har du forresten forgasser eller injeksjon ? Dersom du har forgasser kan årsaken til nøkkingen være overgangen fra port 1 til port 2 i 2-trinnsforgasseren også. Det går an å åpne, sjekke eventuelt dyser osv. Lykke til ! Hilsen leder'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg å ta med.

Det er snakk om en 1.6L 110hk injection motor.

 

Har kjørt på 95 blyfri med blyerstatning, men tanket 98 bly fri med blyerstatning nå sist for å prøve det.

 

Kjører tanken tom og tanker helt opp igjen gver gang.

 

Eneste jeg har lagt merke til er at drivstoff pumpa høres veldig godt utenfor bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arne Karlsen

"Justering av tenning. - Gikk ikke da den er vrid i bånn, det går rett og slett ikke å vri den lenger i den retning den burde vært vrid."

Har du sjekket at merkingen på veiv/register/kam stemmer?

Virker som noe kan ha hoppet en tann?

 

Arne

 

Det er det jeg lurer litt på også. Har ikke fått sjekket dette ennå.

Det skal da vel ikke være mulig å vri tenninga i "bånn"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vw/Audi kom med en pressemelding for 17(?) år siden, der de uttalte at alle vw etter 1947 og alle Audi etter 1970 kan kjøres på blyfri. Bobla skal gå fint på blyfri, og det skal din også Fred. : ja :

 

Du kan sikkert greie å vri fortenninga i bånn, men.. Prøv heller å juster den litt opp og se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Vw/Audi kom med en pressemelding for 17(?) år siden, der de uttalte at alle vw etter 1947 og alle Audi etter 1970 kan kjøres på blyfri. Bobla skal gå fint på blyfri, og det skal din også Fred. : ja :

 

Du lærer fort! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Vw/Audi kom med en pressemelding for 17(?) år siden, der de uttalte at alle vw etter 1947 og alle Audi etter 1970 kan kjøres på blyfri. Bobla skal gå fint på blyfri, og det skal din også Fred. : ja :

 

Du kan sikkert greie å vri fortenninga i bånn, men.. Prøv heller å juster den litt opp og se om det hjelper.

 

Prøver jeg å vri den andre veien skal jeg ikke vri langt før motoren stopper. Men det er kanskje ikke det du mener med å justere den opp?

Den er vrid så langt det går mot ur's. Vet ikke om det betyr at jeg skulle hatt enda tidligere tenning eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Vw/Audi kom med en pressemelding for 17(?) år siden, der de uttalte at alle vw etter 1947 og alle Audi etter 1970 kan kjøres på blyfri. Bobla skal gå fint på blyfri, og det skal din også Fred. : ja :

 

Du kan sikkert greie å vri fortenninga i bånn, men.. Prøv heller å juster den litt opp og se om det hjelper.

 

He he. Takk for tipset.

Da slipper jeg å bruke noe mere penger på blyerstattning.

Men det at jeg har brukt bly erstattning eller 95 oktan kan ikke ha noe med problemene å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være så ærlig å si jeg er usikker på hvilken vei som er opp og evt ned. Men dersom mot ur's er ned, er det ikke rart den går slik den skal.

 

Du er sikker på at du ikke har noen vakumlekkasjer? Det kan gjøre mye rart med bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, det er jo en mulighet.

Får sjekke når jeg kommer hjem.

 

Vet jeg har en "tapp" på luft filteret som det ser ut til å skulle være noe på, og en "tapp" nærmere motoren (etter luft filteret) som også bare går rett ut.

 

Skal se om jeg kan ta noen bilder i kveld å få lagt de ut her, kanskje noen vet hva det er til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skaff deg en tennings lampe/pistol, da finner du fort ut når du har riktig tenning: ja :

Når du vrir så motoren stopper så får du ettertenning,

når du vrir den andre veien så er det veldig lett å få tenningbank (knitre lyd)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørres ut som samme problem som eg hadde på g-60'en min, der var det registerreimhjulet på veiva som hadde vridd seg ut av stilling p.g.a styresporet var slitt bort!

 

På g-60 sviver fordeleren med klokka, så ved å vri fordelerlokket moturs så får du tidligere tenning!

 

Kan jo også være at du har blåst et lite hull i toppakningen mellom sylinder og kjølevann siden blir såpass varm, men da vil du ha ganske hvit eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Jonas Fekjær

skaff deg en tennings lampe/pistol, da finner du fort ut når du har riktig tenning: ja :

Når du vrir så motoren stopper så får du ettertenning,

når du vrir den andre veien så er det veldig lett å få tenningbank (knitre lyd)

 

Tror ikke jeg har det, men gammel bil har jo mange rare lyder også da.....

:D

 

Selv om det ikke går å vri lenger så virker det allikevel som jeg har etter tenning, det smeller i hvertfall i potta av og til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Jakobsson

Hørres ut som samme problem som eg hadde på g-60'en min, der var det registerreimhjulet på veiva som hadde vridd seg ut av stilling p.g.a styresporet var slitt bort!

 

På g-60 sviver fordeleren med klokka, så ved å vri fordelerlokket moturs så får du tidligere tenning!

 

Kan jo også være at du har blåst et lite hull i toppakningen mellom sylinder og kjølevann siden blir såpass varm, men da vil du ha ganske hvit eksos.

 

 

Hmmm, hvit eksos har jeg ikke. Har faktisk veldig lite synlig eksos.

Her hatt lekasje av vann til eksos engang (på en annen bil) og da gikk bilen som en dass, scirocco'n er faktisk ok sprek (ca. 9sek 0-100 på egen klokke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anngende tempen så har jeg også det problemet etter att jeg hei i 1,8 16v den blir veldig varm og alt er byttet lurer på om radiatoren er for liten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er byttet motor i min også, fra 1,6L 90hk til 1,6L 110hk injection.

Mulig problemet mitt også er radiatoren da. Pluss eventuellt litt tennings kluss.

 

Fikk desverre ikke tatt bilder av de manglende(?) vakum slangene mine før det ble for mørkt. Gjør det på jobben i morgen og legger ut bildene etter det. Så får vi se hva dere mener om det.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er den første, hva skal være her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her den den andre det kanskje burde vært noe på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Fred Dworacek

Her er den første, hva skal være her?

 

 

Skal ikke være noe der , det er CO% justeringen men den skal være blokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg stikker det ut et rør som er teipet igjen.

Og den tror jeg neppe er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig skal det vere en streng bit med en gummipropp i enden på den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Kirketeig

Egentlig skal det vere en streng bit med en gummipropp i enden på den

 

Får prøve å tette den bedre da, og se om det hjelper på noe......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde stort sett samme problemer med en Golf MK1 GTi jeg hadde. Skiftet nærmest alt av tenningsdeler og justerte i alle retninger. Rett før jeg bare skulle kaste den, fant jeg ut at begge bensinfiltre var fulle av 20-25 års gammel dritt. Skiftet disse, og vips : rb : Golfen fikk tilbake sine 112 HK :D

Bare et tips som kan spare deg for mye bannskap...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at bilen smeller, ettertenner i potta betyr jo at bilen får tidvis for mye bensin, ikke nødvendigvis feil tenning. Har også litt troen på at det er no kluss med noe vakuumslanger, som skaper dette.

 

Jeg har det samme på Corra mi, der er tenning og Co riktig i henhold til godkjente verdier, men jeg tror chippen gir litt for mye da den egentlig er laget for hvass kam også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.