Prøve meg på glassfiberstøping. Hva trenger jeg, og hva skal jeg lage?

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har i lengre tid tenkt på å prøve å lage noe i glassfiber. Trenger ikke være til bilen eller noe, da jeg ikke helt vet om jeg tør prøve på det enda. Jeg lurer rett og slett på hva det er jeg trenger, og om dere har forslag til hva jeg kan lage.

 

(Om dette er i feil kategori, eller spørsmålet har blitt stilt før kan dere bare slette tråden.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har iallefall 2 valg med tanke på om du vil bruke epoxy/glassfiber eller polyester/glassfiber, der det siste der det vanligste, og det båter normalt lages av. Fordelen med polyester er prisen, mens fordelen med epoxy er høyere styrke og at den ikke gasser.

 

Hovedsaklig trenger du:

Glassfiber (selvfølgelig). Det er den som gir plasten styrke (Polyester er plastikk). GF er "armeringen" på en måte, på samme måte som armeringsjern i betong. Denne finnes i mange varianter, billigst er vel kuttet, der en kjøper matter som fibrene ligger i alle vinkler, slik det gjerne gjør i en båt for eksempel.

Finnes også i vevd, der fibrene ligger i 2 retninger, vevd slik som ett teppe på en måte. Denne gir penest støp, og dersom den ikke er så tykk, er denne den enkleste å legge rundt hjørner og kanter.

 

Polyester+herder, går ofte overraskende mye av dette, men er samtidig noe at det som koster mest. Event epoxy+herder, men det er dyrere, og til testing er det kanskje bortkastet.

 

Hansker, kjøp endel nitrile (sånne blå, litt dyrer) engangshansker. Kan også bruke "flergangshansker", men de har en tendens til å se ut som ett pinnsvin etterhert.

 

Pensel til å stryke ut polyesteren, har en tendens til å være engangs disse også..!

 

Aluminiumsrulle kan brukes for å stryke ut luft av laminatet, jeg pleier ikke bruke det, men brukes mye i båtproduksjon

 

Spril/Lynol/Aceton til å rengjøre verktøy, og å avfette før eventuell støping på ting som allerede er på plass.

 

Friskluft i en eller annen form, om ikke ventilasjon er mulig må en ha ei maske. Epoxy er er kun helseskadelig ved hudkontakt, så maske her er mindre nødvendig.

 

Bygningsplast kan være kjekt å ha.

 

Så, prosjekt 1, hva lage for å teste ut.

 

Kan jo lage en glassfiberplate, rett og slett en rett plate som en kan kutte ut ting av.

Som en tommelfingerregel, er det at en skal bruke like mye polyester som glassfiber, jeg pleier å gjøre på slump.

1: Legg ut plast på en rett flate, bort f.eks.

2: Klipp til passende mengde glassfiber, og legg slik du ønsker

3: Klipp ut en plastbit til som er stor nok til å dekke glasfibermatten.

4: Bland polyester og herder etter anvisningen.

5: Hell en passe mengde polyester over glassfiberen, og jevn den utover med penselen, eller eventuelt legg over plasten og stryk den utover med ett plastkort eller liknende, slik at det ikke er luft igjen i glassfiberen.

6: Vent til det er rimelig herdet.

7: Trekk av plasten, og la de herde litt til

8: Du har den første platen du har laget klar, og er klar for mer avansert støping.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prosjekt 2 kan jo være ny vaskebøtte, eler søppelbøtte eller noe. Tenker her først å lage en form(plugg) som du kan bruke til "masseproduksjon" etterpå.

 

1: Kan jo begynne med å hente en vaskebøtte, og gjøre den godt rein for smuss osv, og deretter kan du polere den med en god voks innvendig

2: Kutt opp passende strimler med GF, f.eks. 10x30 cm, i passelig mengde. Klipp også til ett par som passer med bunnen av bøtta.

3: Bland polyester/Herder

4: Legg ett lag med GF i bunnen på bøtta, og ha på polyester. Pass på å få ut all luft, og få mettet glassfiberen.

5: Fortsett med å legge opp langs kantene, god fukting også viktig her.

6: Legg ett par lag langs kantene, og til slutt ett lag til i bunnen på bøtta.

7: Når det er herdet kan du ta ut "pluggen" av bøtta, og du har laget en form du kan støpe nye bøtter mer, bare at du nå legger GF på utsiden i stedet. Bare viktig å passe på å vokse den, slik at du ikke plutselig sitter med en skikkelig solid bøtte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prosjekt 3, basskasse i reservehjul

 

Dette er siste GF prosjektet jeg hadde, og har dessverre ikke noe bilder av det, men ønsket var å lage en basskasse i reservehjulet. En std 15" felg har va 14 liters invendig volum, og når 10" i lukket kasse trengte 14 liter, var jo saken grei.

 

1: Kutte opp passende strimler med GF

2: Maskere felgen i overkant mot gummien osv. Tette alle hullene mellom eiker osv.

3: Polere den godt/voks

4: Samme som med bøtten, legge lag på lag med GF/Polyester, pass på å få ut luft. Og bruk mest mulig GF i forhold til polyester, er GF som gir styrke.

5: I mitt tilfelle avsluttet jeg støpen ett godt stykke ut på gummien på hjulet, og prøvde å få det så slett som mulig der.

6: Herding..

7: Litt slit med å få den til å slippe formen (felger)

8: Kutte rent rundt der jeg avsluttet, og skrudde på en plate oppå, slik at jeg hadde noe å skru bassen i. Brukte sikaflex for å få det tett.

 

 

Og som du nå sikkert forstår, så vil det etterhvert bli fantasi som setter begrensning på bruksområder. Kan forme til alt mulig.

 

 

Og til sist, en proff måte å få ut luft på, er "bagging".

Hvis vi går tilbake til prosjekt 1, den GF platen som ble laget, så skrev jeg om å legge plast oppå igjen. Om man taper denne fast til plasten under rundt det hele, og lar det være igjen en liten åpning, kan man her stikke inn støvsugeren, gjerne med ett lite rør på.

Og da suges luft og overflødig polyester ut, og man får ett laminat fritt for luft, og med minimalt med polyester, og maksimat med GF => Styrke og lav vekt.

Pass forøvrig på at støvsugeren får lufting, endel innestøvsugere bruker sugeluften til kjøling av motor, og det trenger ikke være optimalt for en slik en å stå 15-20 min uten kjøling!!

 

Denne metoden kan brukes over alt, men blir jo mer "kreativ" til mer avanserte former en har...

 

Lykke til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

polyester teppe fra ikea (Irma til 19kr) er også kjekt og bruke istedet for å støpe med fibermatte helt fra bunn.

 

om du f.eks skal støpe ei basskasse så lager du først ramme og ringer til elementene sånn du vil att det skal være,

så strekker du og stifter Irma teppet stramt over formene og dynker det med polyester.

 

jeg har selv støpt både basskasser og dashbord på denne måten.

Men dette vil ikke ha den samme styrken som glassfibermattene så det lønner seg å legge glassfiber matter på baksiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

truls - fantastisk godt svar :tilber:

informativt, og lærerikt : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moderator: Bør vel kanskje linkes til 'howto'-tråden?

Bra, Truls!

Liker selv best epoxy, selv om polyester gir en veldig nostalgisk følelse.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite tips til som jeg benyttet her om dagen, hadde en sprekk i dekselet som ligger under vindusviskerene og ned under panseret, og prøvd å lime før med noe plastlim, men det holdt jeg selvfølgelig ikke.

Så nå gjorde jeg det litt mer grundig...

 

1: Pusset det matt på baksiden med grovt sandpapir.

2: Vasket godt med sprit, plast inneholder mye fett.

3: Fylte sprekken med Araldit, som er ett epoxylim.

4: ...og smurte utover på baksiden med lim også.

5: Klipte ut noen 3x3 cm biter med vevd glassfiber, og la i limet

6: La over litt plast, og klemte ut luften for anledningen med en tvinge

7: Varmet til 50-100 grader med en varmeovn, varmluftpistol etc, og det herdet på 5-10 min

8: Tok bort plasten igjen..og hadde da en fin overlapping av sprekken forsterket med glassfiber

9: Skar bort eventuelle tråder og overskytende lim

 

10....håper det holder denne gangen da..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.