Stavanger: Tidenes Offtopic tråd!

Anbefalte innlegg

Det er som regel ganske trangt i gjennomføringen mellom A stolpe og dør på nyere biler. Må som regel borre opp gjennomføringen (plast konnektoren) for å legge opp nye ledninger. Hvis du klarer deg med orginal ledninger er det jo plug and play.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ska bygga på ganske hardt før ledningen blir flaskehalsen tror eg. Skru ut ein høytaler og se ka kabler som ligge fra før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E dår någen av dåkk så har peil på koss ein kan testa et bilbatteri? Om d e i god stand ennå lissom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E dår någen av dåkk så har peil på koss ein kan testa et bilbatteri? Om d e i god stand ennå lissom?

Gløde 5-6 gangar før du prøve å starta...

Eller lar parklys stå på øve nattå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløda??? Eg kjøre bensinbil :)

 

Men eg tenkte mer på ein eller aen dings som kunne måla batteriet eller någe... Fins d?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Biltilsynet har kontroll rett før brustadbua, retning sykehuset"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E dår någen av dåkk så har peil på koss ein kan testa et bilbatteri? Om d e i god stand ennå lissom?

 

Det beste er å måle syre-vekt. Men nyere batteri pleier å være plombert så du ikke kommer til cellene å få målt dette. (suger opp batteri syre i en tube med ei vekt med skala på) Jeg personlig er ikke fan av "indikator lys" som er på nyere batterier der det lyser grønt når batteriet er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at du har kjørt en litt lengre tur så du er sikker på at det er lada. Dra fram multimeteret for en måling.

12.66v . . . . . . . . . . 100%

12.45v . . . . . . . . . . 75%

12.24v . . . . . . . . . . 50%

12.06v . . . . . . . . . . 25%

11.89v . . . . . . . . . . 0%

 

Tallene er hentet fra http://www.aa1car.com/library/2003/us20310.htm

 

Spenningstallene varierer litt utfra hvilken kilde du bruker, men alle jeg har sett mener jeg å huske at ligger innenfor maks 0,1-0,15 volt så du får en pekepinn hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløda??? Eg kjøre bensinbil :)

 

Men eg tenkte mer på ein eller aen dings som kunne måla batteriet eller någe... Fins d?

 

Tregstarta?

 

Mål volt rett på batteri ved start, når ann svive og når ann står stille. Så måle du ann morgenen ettepå igjen. Pleie synka nevneverdig e det dårlig.

 

Når et 12v batteri e fullada har det somregel rundt 12.8v. Bør ikje gå onna 12v. Når bilen svive ska de vell ligga på mellom 14-14.4v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er 2,1 volt pr celle, og 6 celler. Så max volt på et batteri er 12,6 som Nichlas skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tregstarta?

 

Mål volt rett på batteri ved start, når ann svive og når ann står stille. Så måle du ann morgenen ettepå igjen. Pleie synka nevneverdig e det dårlig.

 

Når et 12v batteri e fullada har det somregel rundt 12.8v. Bør ikje gå onna 12v. Når bilen svive ska de vell ligga på mellom 14-14.4v

 

Neida, an starte superraskt normalt. Men eg har tømt det batteriet ein del ganger i fjor vinter og på de kallaste dagane denne vinteren så har eg merka at an e bittelitt slappere. Så eg vil bare sjekka status på det før vintertreffet så eg sleppe å stå der med daue bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DHL ringte meg ca halv 11 å sa ann hadde ein pakke så sko leverast på dørå mydlå kl1 og 2.

 

Eg kan bare ikkje forstå ka det kan ver, heller ikkje itte å ha sjekka ebay historikken... spende som fy her nå...

 

 

Jula har ein greie batteri/dynamotester "for dummies" http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batteritester/batteri-ladetester-604174/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min batterilader fra CTEK kan teste. Vi kan gjør det neste uke en gang. Eller du bare ta den. Ligger på en av trallene bak bilen min.

Må bare nese manualen.

 

Kanskje ikke dumt å bytte den snart, koster jo ikke allverden heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, an starte superraskt normalt. Men eg har tømt det batteriet ein del ganger i fjor vinter og på de kallaste dagane denne vinteren så har eg merka at an e bittelitt slappere. Så eg vil bare sjekka status på det før vintertreffet så eg sleppe å stå der med daue bil :)

 

Har da startkabler og batterilader;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hein, hvordan starter egentlig din A8 ved 30 minus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min batterilader fra CTEK kan teste. Vi kan gjør det neste uke en gang. Eller du bare ta den. Ligger på en av trallene bak bilen min.

Må bare nese manualen.

 

Kanskje ikke dumt å bytte den snart, koster jo ikke allverden heller.

 

Good, da kan vi sjekke neste uke :)

 

Har da startkabler og batterilader;)

 

Sweet! Då e me jaffal sikra mot sånt i verste fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hein, hvordan starter egentlig din A8 ved 30 minus?

 

Gikk helt fint i -30 på drevsjø i fjor (med batterilader)

Gikk dårlig etter ei lang helg i sirdalen med -25 til -30 uten batterilader

 

Hvis den varmkjøres en gang i døgnet ved de temperaturene så går det greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er strøm tilgjengelig på Drevsjø for å putte på en lader over natta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da startkabler og batterilader;)

 

Vis sansylighet for at jeg må låne hvis det blir -30 i år også :P

 

Robin, kjører du opp torsdagen sammen med Eirik og meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Robin, kjører du opp torsdagen sammen med Eirik og meg?

 

Nei jeg kjører onsdag sammen med Finni.

 

 

 

 

Vegvesenet har kontroll ca.150mtr før Lura Turistheim retning Sandnes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt med en lang kabel da. I tilfelle du må parkere litt unna stikkkontaktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt med en lang kabel da. I tilfelle du må parkere litt unna stikkkontaktene.

 

Har en god skjøtekabel som jeg skal ta med meg :)

Kan jeg låne din lader på turen Søren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg trenge ei kobberforing me innvendig dim 15mm å utvendig dim 21mm. Nogen så har tips om kor eg kan skaffa det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte bare eg sko gi beskjed om at sivilen e ekstremt mye ude rundt byfjordtunnellane for tiå... Svarte passat stasjonsvogn. RK 37 e alt eg har rokke å lest av på an de utallige gangane eg har sitt an på få dagars mellomrom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.