"V mønster dekk på quattro"

Anbefalte innlegg

Hei

For tre uker siden la jeg på mine nye sommer dekk.

det var Falken FK 451 i dimmensjon 225x45x16".

Såkalte v mønster dekk.

Ettersom jeg senka bilen hadde jeg også 4 hjuls kontroll så den var helt rett på spissing etc.

Bilen ble ikke kjørende med. Spora noe jævlig.

Nå har vi ikke de beste veier her opp i Nord, men likevell.....

Så i går la jeg på nye dekk igjen.

Satte på Bridgestone Er 300. dette skal vistnok være testvinner i år.

Dette er ikke v mønster dekk.

Gikk ned i bredde og opp i profil for å være sikker på å få bort sporing, smat få noe mere gummi, da bilen ble veldig hard etter senkinga.

Dimmensjon nå er 205x55x16"

For en forskjell:tilber:

Bilen ble som ny.

Aldri mere V mønster dekk på meg.

 

Noen andere med quattro som har opplevd det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

For tre uker siden la jeg på mine nye sommer dekk.

det var Falken FK 451 i dimmensjon 225x45x16".

Såkalte v mønster dekk.

Ettersom jeg senka bilen hadde jeg også 4 hjuls kontroll så den var helt rett på spissing etc.

Bilen ble ikke kjørende med. Spora noe jævlig.

Nå har vi ikke de beste veier her opp i Nord, men likevell.....

Så i går la jeg på nye dekk igjen.

Satte på Bridgestone Er 300. dette skal vistnok være testvinner i år.

Dette er ikke v mønster dekk.

Gikk ned i bredde og opp i profil for å være sikker på å få bort sporing, smat få noe mere gummi, da bilen ble veldig hard etter senkinga.

Dimmensjon nå er 205x55x16"

For en forskjell:tilber:

Bilen ble som ny.

Aldri mere V mønster dekk på meg.

 

Noen andere med quattro som har opplevd det samme?

 

Tror nok ikke det er V-mønsteret som er problemet her, men heller kvaliteten på dekka. Ikke ukjent at rimeligere dekk sporer. Dog har ikke pris alt å si, men også om dekkskulderen er rett eller rund. Du ville nok garantert merket forskjell hadde du kjøpt et kvalitets/premiumdekk i samme dimensjon. Jeg har kjørt A6 (4B) quattro med 245/35-18 Bridgestone Potenza og der var det så og si null sporing. Til sammenligning så kjørte jeg min gamle 100 C4 fwd med 225/45-17 Aurora og det sporet drøyt mye og var slitsomt å kjøre på slitte veier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett i at kvaliteten på dekkene spiller en viktig rolle.

Nå vet ikke jeg hvordan Falken Fk 451 stiller seg her, men tror ikke det kommer i kategorien "billig dekk".

Andre med erfaring omkring dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FK451 havner lett i billigdekk kategorien

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde Falken fk451 dekk i 205/40x16 på 9" felg på en 40 mm senka eldre Audi 80 jeg hadde. Var helt strøkent å kjøre med det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første så var jo dimmensjonen på de Falken-dekkene dine feil. Nå skriver du ikke hva slags bil du har, men 225/45-16 er 4% mindre enn 205/55-16, som forøvrig er den originale dimensjonen på både typ44 og C4 så vidt jeg husker.

For det andre er FK451 definitivt et billig dekk, som vel har blitt behørlig slaktet av de fleste som har testet det (uten at jeg kan gi noen referanser på stående fot...)

 

Men viktigst, så virker det som at dette med hvilke dekk som er best på en bestemt bil, er noe man må prøve seg frem til. Jeg har Michelin Pilot Primacy på min typ44, som med en listepris på 1770,- pr stk skal være noe av det dyrere og bedre man får kjøpt. For å si det på en pen måte, så sporer disse noe helt forjævlig, selv om de ikke har V-mønster. Mistenker at det skyldes mest bredden og innpresset på felgene, siden de stikker 18mm lengre ut på hver side enn de originale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en Audi 200, som visstnok også var veldig kresen på gummikvalitet, selv i original 205/60x15 dimensjon. Dette ifølge forrige eier, som mente at det hadde noe med Silica-blandingen å gjøre. Ikke vet jeg, men Yokohama-dekkene som satt på fungerte ihvertfall veldig bra på den bilen.

 

I dette tilfellet vil jeg tro at dimensjonen har mer å si enn V-mønsteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk ned i bredde og opp i profil for å være sikker på å få bort sporing, smat få noe mere gummi, da bilen ble veldig hard etter senkinga.

Dimmensjon nå er 205x55x16"

For en forskjell:tilber:

Bilen ble som ny.

Aldri mere V mønster dekk på meg.

 

Noen andere med quattro som har opplevd det samme?

 

 

 

hallo liksom. hvorfor skylder du på V-mønster?

Ser man hvor lett myter blir oppfunnet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2.8'n har jeg nå satt på no forholdsvis billige dekk, Champiro i 215/45-17. Det positive jeg fikk høre om de var at de spora lite pga rund dekkskulder, ellers kom de ikke på noen måte opp mot de dyrere merkene, men så lenge jeg slipper å ratte hele tia spiller det ingen rolle. Disse er i V-mønster, og utseendemessig så skal et "sportsdekk" ha V-mønster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis sportsdekk skal ha v mønster, hvorfor har da Porsche Michelin Pilot Sport 2 som referanse dekk, Enzo Ferrari blir levert med Bridgestone Potenza RE050 osv.? Og har de v mønster i F1? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var de dekka jeg hadd også, på en senka Audi 90 Quattro, var gode å kjøre på de!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Breie langsgående riller er greit nok det, ser jo ikke ille ut det heller. Det jeg først og fremst tenker på er dekk som f.eks. Vredestein Ultrac Sessanta. Av de dekka burde det vært et høyre og et venstre mønster, for uten det ser det jo rett og slett bare dumt ut :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mønster har ikke noe å si på sporing, det er mye som spiller inn. Et dekk som sporer noe vanvittig på en bil, trenger ikke å spore i det heletatt på en annen. Alt avhenger av om dekket passer bilen det blir satt på. Dette gjelder stort sett ikke normale dekk i 15-16 tom da de fleste dekk går uten å spore, men på lavprofil dekk så merker du det med en gang om dekka er "feil" på bilen.

 

Men dyre dekk er som regel bedre på dette en billige dekk også, for de har som regel mykere dekksider som da ikke gir like mye sporing.

De gamle bfg dekka mine var v mønster, og de var noen av de beste dekka jeg har hatt sammen med Michelin Pilot Spot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tror ikke det kan ha noe med at du satte på et 2cm smalere dekk,samt høyere profil? vil jo såklart spore mindre da! Må samelnligne i samme dimensjon skal du kunne si at et dekk sporer og ikke det andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som enda ikke er nevnt mht sporing er jo lufttrykket. For alt vi vet har trådstarter hatt for lite luft i dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken dekket er firkantet (skjønner godt at det kan spore)

Kjører på Vredestein Sessanta, disse har betydelig smalere kjørebane enn eks Falken..

(har sammenlignen begge merkene i 235/35 19 på 8,5x19)

 

annet eks:

På Touranen har jeg kjørt med disse dekkene,

med justerbart understell.

225/45 17 Michelin Premacy

235/35 19 Vredestein Sessanta

 

Vredestein dekka støyer mindre

Sporing er lik (ikke no spesielt, men mer en 205/55 16 vinter)

Ellers komfort lik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken dekkene sporer fordi de er firkantet, basta bom... værre er det ikke... selv om de hadde hatt rundinger som mønster!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.