#26 Skrevet Februar 23, 2008 Du trenger ikke bytte kalipper, du har Girling60 kalipperen, altså samme som sitter på s2 - og er forsåvidt underdimensjonert på disse, men det er en annen sak. Det du kan gjøre er å kjøpe skiver som er beregnet for 93-> og bytte braketten som kalipperene dine sitter på til en fra samme årsmodell. Da får du 280mm bremser istedet for 256 som sitter på din sikker på det? har 93 80q (2,3e) og jeg hadde enstempla calipere... er jo ikke noe problem å sjekke da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 23, 2008 Du trenger ikke bytte kalipper, du har Girling60 kalipperen, altså samme som sitter på s2 - og er forsåvidt underdimensjonert på disse, men det er en annen sak. Det du kan gjøre er å kjøpe skiver som er beregnet for 93-> og bytte braketten som kalipperene dine sitter på til en fra samme årsmodell. Da får du 280mm bremser istedet for 256 som sitter på din Nja, jeg tror ikke det? Jeg har vell enstempla og S2 har tostempla? Men ettersom jeg ser på VagCat, så står det at denne er til NG og ABC: Og dette er til AAH og ABY: Og da jeg så på Autohidden på jobben så sto det at det var de samme artikkelnummer på calipperne som på NG quattro som til ABC quattro. Men festene til calipperne er kanskje ulike? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 23, 2008 256mm bremser har kun enstemplet kalipper. Du må dermed bytte både holder, kalipper, skiver og klosser men dette bør ikke være vanskelig å få tak i da de sitter både på 90 20v og S2. Mener dog at 280mm-bremsene på 2.6 har bare enstemplede kalippere, mens de på 2.3 20v og S2 har tostemplede, så det kan godt være samme enstemplede kalipper og annen holder på 2.6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Februar 23, 2008 Jeg kan jo ta feil, men jeg mener det var g60 som satt på min (samme modell som din, Pål) - men det er godt mulig forrige eier av min har byttet dette uten at jeg vet det. Det er ivertfall 256 skiver på min, så det skulle være orginalt. Isåfall må jeg beklage feilaktig uttalelse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Februar 25, 2008 Litt oppklaring. 2.8 V6 AAH ( altså ikke 2.6 V6!!! ) og S2 3B og ABY har 2 stemplede G60 kallipere. Disser har egne holdere. Finnes også på 2.3 20V 7A. V6 har skiver med 4 bolter (og brukes dermed om du bruker dine originale nav med 4 bolter). S2 skivene har 5-bolter. Skivene er 276 mm i diameter og 25 mm tykke. Det er egne klosser til G60 calliperen. Audi 80 b4 med alle andre motorer: 1992: Spesielt år hvor Audi 80 fortsatt hadde de gamle 256 mm skivene. 2.0 90 hk hadde heller ikke ventilerte skiver. 1993-> Alle modeller fikk 280 mm skiver. Ventilerte og ikke ventilerte. Selve calliperen er denne samme som 1992 modellen, men holderen er forskjellig for å få plass til de større skivene. De samme klossene som for 1992 modellen brukes. 256 mm og 280 mm skivene er 22 mm tykke. 280 mm skiva kan trolig brukes sammen med S2/V6 calliper, men jeg er ikke helt sikker. Den er som dere skjønner litt tynnere enn originale S2/V6 skiver. I teorien kan altså calliperne fra en bil med 256 mm skiver brukes sammen med holderne fra en med 280 mm, men som regel får en jo kjøpt komplett calliper med holder fra hugger. Anbefaler som sagt oppgradering til S2 bremser spesielt om en har 256 mm bremser. At S2 bremsene er underdimensjonert for banekjøring er en annen sak. Det kan jeg skrive under på. Bak er det vel liten vits i å begynne med oppgraderinger så lenge en ikke skal ha noe ekstremt. Ting er ikke bolt on der bak... mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet August 5, 2009 Hei vegard.. Må få litt liv i denne tråden igjen.. Lurer veldig på hvilkene bremser jeg skal velge til min audi 80q B3? S2 eller rs2 bremser? Dette må kunne godkjennes også.. Helst bolt on også da.. Så det kan ikke være noe custom made hær i gården.. hehe: rock : Har ikke du en B3 å ikke B4? Hvilkene bremser har du fått godkjent din bil med da? Mvh Tord 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet August 10, 2009 Hei vegard.. Må få litt liv i denne tråden igjen.. Lurer veldig på hvilkene bremser jeg skal velge til min audi 80q B3? S2 eller rs2 bremser? Dette må kunne godkjennes også.. Helst bolt on også da.. Så det kan ikke være noe custom made hær i gården.. hehe: rock : Har ikke du en B3 å ikke B4? Hvilkene bremser har du fått godkjent din bil med da? Mvh Tord Hei. Da var ferien over og vi er tilbake i hverdagen. Til B3 er det flere alternativer som du ser i denne tråden. Personlig har jeg bare erfaringer med bruk av B4 deler. Dvs jeg har byttet fjærbein, nav mm på min B3 til B4 deler. Problemet på B3 er at den har annet innpress på skivene og dermed bolter ikke S2/V6 bremsene rett på. Den enkleste løsningen slik jeg ser det vil være å bytte til komplette fjærbein fra en 4-syl B4 og bruke S2/V6 kombinasjonen som er beskrevet i denne tråden. Disse bremsene er jo originale og trenger forsåvidt ikke noen ekstra godkjenning hvis du ikke er helt nødt til det. Hvis du skal godkjenne kan du i alle fall ha 170 hk siden 2,3 20v med disse bremsene har denne effekten. Ellers fins det mange kombinasjoner med Porsche callipere. Her er det bare pengene som setter begrensningene. Skal du ut på bane er dette helt nødvendig spørr du meg. Rs2 oppsett med A8 skiver bolter rett på S2 nav og mulig å godkjenne, men en har litt problemer med å få til noe passende bak på B3. Gå for V6 oppsett og behold 4-boltsunderstellet i første omgang, så får du begynne å samle deler til 5-bolts S2 understell og porsche bremser på sikt. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet August 10, 2009 Jeg har kjøpt RS2 understell til min B4 sedan, så jeg kommer til å selge understellet fra denne komplett. Det er en 2,8 V6. I tillegg har jeg spindler med 5x112 fra S2 foran og S4 (B5) bak og kan selge S2 calippere og carriers sammen med dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet August 13, 2009 Ja, okay.. Jeg har jo mest lyst på rs2 bremser da.. Så kan egentlig bare starte å samle deler da.. Er jo en på forumet nu som selger rs2 nav å bremser.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=162906 Men må vel fortsatt ha fjærbein fra b4 for å få dette til å passe? Å bak er vel ikke helt enkelt å oppgradere bremsene.. Har hørt nå om s4 callippere osv. det skal vist funke? Men hva trenger jeg egentlig da? Stemmer dette? Rs2 små eller store fram callippere, fjerbein fra b4, s2 nav istede for rs2 nav, a8 skiver 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet August 13, 2009 Jeg har kjøpt RS2 understell til min B4 sedan, så jeg kommer til å selge understellet fra denne komplett. Det er en 2,8 V6. I tillegg har jeg spindler med 5x112 fra S2 foran og S4 (B5) bak og kan selge S2 calippere og carriers sammen med dette. Ja, Har du nå ca pris på dette da? Nårtid har du det til salgs da? Hva er carriers? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet August 13, 2009 Ja, okay.. Jeg har jo mest lyst på rs2 bremser da.. Så kan egentlig bare starte å samle deler da..Er jo en på forumet nu som selger rs2 nav å bremser.. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=162906 Men må vel fortsatt ha fjærbein fra b4 for å få dette til å passe? Å bak er vel ikke helt enkelt å oppgradere bremsene.. Har hørt nå om s4 callippere osv. det skal vist funke? Men hva trenger jeg egentlig da? Stemmer dette? Rs2 små eller store fram callippere, fjerbein fra b4, s2 nav istede for rs2 nav, a8 skiver Kort fortalt. Framme: S2 Nav 5x112, B4 fjærbein, A8 232mm skiver, store rs2 callipere med Rs2 braketter. Bak S4 C4 callipere, S8 calliperholdere (carriers) for 280 mm skive, modifiserte/dreide skiver fra feks S4 B6 eller B7 husker ikke helt... S2 coupe nav 5x112 og fjærbein. I tillegg kommer naturligvis klosser, noe bremseslanger og rør, kanskje bærekuler og bærearmer for å få det til å passe, Audi 90 20v drivaksler framme, hjul med 5 bolt +++ Dette er en stor ombygning, og krever som sagt delesamling i lengre tid. Søk og du vil finne mye. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet August 19, 2009 Kort fortalt.Framme: S2 Nav 5x112, B4 fjærbein, A8 232mm skiver, store rs2 callipere med Rs2 braketter. Bak S4 C4 callipere, S8 calliperholdere (carriers) for 280 mm skive, modifiserte/dreide skiver fra feks S4 B6 eller B7 husker ikke helt... S2 coupe nav 5x112 og fjærbein. I tillegg kommer naturligvis klosser, noe bremseslanger og rør, kanskje bærekuler og bærearmer for å få det til å passe, Audi 90 20v drivaksler framme, hjul med 5 bolt +++ Dette er en stor ombygning, og krever som sagt delesamling i lengre tid. Søk og du vil finne mye. mvh Vegard Okay.. Tak skal du ha.. Bra noen har peiling hehe: rock : Da skal jeg starte å samle dela.. Er det bak calipperne til s4 c4 jeg skal ha bak på min bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet August 21, 2009 Okay.. Tak skal du ha.. Bra noen har peiling hehe: rock :Da skal jeg starte å samle dela.. Er det bak calipperne til s4 c4 jeg skal ha bak på min bil? Bak ja. Disse passer med hånbrekkmekanismen på B3. Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet August 21, 2009 Hvordan er det å få rs2 kalippere til å passe foran på en b4, vil gjerne beholde 4x108...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet August 24, 2009 Hvordan er det å få rs2 kalippere til å passe foran på en b4, vil gjerne beholde 4x108...? Ikke utprøvd, men min konklusjon er som følger: Siden S2 bremser passer rett på B4 nav bør også Rs2 calliper m/Rs2-braketter passer rett på, og siden Rs2 bremser er bolt on på S2 nav skal da Rs2 bremser også passe rett på B4 nav På S2 bruker en jo A8 323mm skive for å beholde 5x112, så da kan du bruke samme skive og bore opp hull til 4x108. Jeg tenkte en gang at kanskje Rs2-skiver gjorde samme nytten, men problemet med dem er at senterhullet er mye større enn for vanlig B4 og S2. Da kan det for bli litt kast hvis en borer opp egne bolthull. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet August 24, 2009 Hmm... Da passer nok Brembo Cupra kit'et rett på ,kun å forandre bolt sirkel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Januar 12, 2013 Har funnet ut en del om dette med å få på "S2 bremser" på B3 nå. Som folk har erfart har feks 1,8 og 2,3 10v enda lavere innpress enn feks 2,3 20V og Coupe. Mer nøyaktig hvis vi tar utgangspunkt i B4 og Coupe (disse har nemlig helt likt innpress i front): B3 2,3 20v sedan har -5mm i sporvidde, men B3 med alle de andre mindre motorene har hele -10mm mindre i sporvidde. Ved å sammenligne litt høyde på bremseskiver finner vi igjen dette fenomenet. VAG har faktisk brukt 5mm steg når de endret på sporvidden. Se feks på skivene det ligger bilder av i denne tråden. Høyden på 2.8 V6 AAH skiva er 49mm (samme som S2) og 2,3 20V sedan har høyde 44mm. Derimot trenger vi en skive med diameter på 276mm og høyde på 39mm får å få dette til å bli bolt on på hjullagerhus fra B3 med de mindre motorene (4-syl og 5 syl 10v). I min leting etter 5-boltskiver fant jeg ut at Audi 100 fra 80 tallet har "s2-bremser" og en skivehøyde på 39mm. Den eneste feilen blir at hullene må bores om til 4-bolt, men det er jo ikke så vanskelig og trenger ikke å være så nøyaktig siden skiva sentreres riktig mot navet. Se forøvrig denne tråden på motorgeek av en som har brukt denne kombinasjonen. http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=17&t=50341 mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...