Anbefalte innlegg

Hei

hvordan måler man boltsirkel?

på audi som har 5x112, hvordan ser dette ut hvis man skal tegne det opp på et papir?

da tenker jeg avstand mellom hull tvers over, og avstang mellom hull på siden av hverandre etc.

trenger dette med tanke på hvis man skal lage spacer/adapter selv.

Noen som vet?

evnt har skisse/bilde av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hvertfall et bilde som illustrerer hvordan boltsirkel måles;

 

bcdiag.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..Ser ikke helt like ut de skisserte metodene ovenfor her men.....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men hvis du ser på den blå sirkelen på tegningen jeg postet, så ser du at det blir riktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må bety at boltsirkel for 5 hulls IKKE er det samme som diameteren i en sirkel som går gjennom senter av alle hullene?

 

Hvorfor? Fordi hvis man borrer opp hullene så øker ikke denne diameteren, derimot øker boltsirkelen i begge metodene ovenfor (der en av de må være feil?).

 

Men på siden som Per Henrik refererer til så står det "bolt circle is the diameter of an imaginary circle formed by the centers of the wheel lugs".

 

Her er det noe som ikke stemmer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..Ser ikke helt like ut de skisserte metodene ovenfor her men.....: klø :

 

Den ene sier vel også estimate, ikke at det er nøyaktig boltsirkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må bety at boltsirkel for 5 hulls IKKE er det samme som diameteren i en sirkel som går gjennom senter av alle hullene?

 

Hvorfor? Fordi hvis man borrer opp hullene så øker ikke denne diameteren, derimot øker boltsirkelen i begge metodene ovenfor (der en av de må være feil?).

 

Eller?

 

Boltsirkelen måler diameteren i senter av hullene, så den er den samme uansett om du har 12 eller 14 mm bolter, eller enda tykker/tynnere. Det er bare det at med 5-hulls sirkel, så må man måle til et punkt mellom to bolter. Hvis hullene borres kraftig opp så vil linjen som er tegnet mellom de to nedre hullene bli tilsvarende kraftig forskjøvet, men det er bare et tenkt eksempel. Det er altså sirkelen som går gjennom senter av alle hull som er diametern på boltsirkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I begge metodene over vil boltsirkelen endres hvis bolttykkelsen endres, så de må begge være feil (siden dette ikke skal endre boltsirkelen).

 

Jeg tror dette er riktigere: Boltsirkel = Boltdiameter + 2x (avstand mellom innerkant bolt og senterhullkant) + Senterhulldiameter

 

Se http://www.martins.no/bestill/slik-m%C3%A5ler-du.aspx

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I begge metodene over vil boltsirkelen endres hvis bolttykkelsen endres, så de må begge være feil (siden dette ikke skal endre boltsirkelen).

 

Vel, hvis man bare måler den blå sirkelen i illustrasjonen jeg postet, og ser bort fra streken de har laget mellom de to nedre bolthullene, så blir det riktig uansett om det er 10 eller 30 mm hull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da synes jeg figuren er misvisende siden det kan tolkes som om man kan trekke en slik nedre strek mellom hullene så vil den tangere sirkelen. Men det vil den ikke alltid gjøre (fordi dette avhenger av boltstykkelse).

 

Og Derimot vil "Martins" metode gi et riktig svar, og mer egnet hvis man bruker f.eks. skyvelære.

 

Enkleste målemetode må være å legge sammen to tall for å finne/måle boltsirkelen:

a) Ytterkant bolthull til ytterkant senterhull på motsatt side (av bolthullet), pluss

b) Ytterkant senterhull til innerkant bolthull, samme side

 

(Dette blir det samme som (halv bolthulldiameter) + (indre bolthullkant til senterhullkant) + (senterhulldiameter) + (senterhullkant til indre bolthullkant) + (halv bolthulldiameter)

 

Noen som er (u)enige i dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da synes jeg figuren er misvisende siden det kan tolkes som om man kan trekke en slik nedre strek mellom hullene så vil den tangere sirkelen. Men det vil den ikke alltid gjøre (fordi dette avhenger av boltstykkelse).

 

Korrekt!

 

Figuren over stemmer ikke i det hele tatt dessverre. Har sett flere slike i samme gate, men enkel logikk tilsier at det blir feil uansett. Etter å ha vært borti endel felger med ukjente boltsirkler, har jeg laget en regel der jeg måler avstanden mellom to motstående bolthull og deler denne lengden på 0,951057. Dette desimaltallet tilsvarer cosinus til18 grader. (Se skisse under). Når jeg måler mellom bolthull måler jeg i periferien til bolthullet lengst unna senter på den ene siden til periferien nærmest senter på felgen på andre siden. Dette tilsvarer senter-til-senter måling.

 

Noen ganger kan matte brukes til noe "fornuftig". :)

 

boltsirkel.jpg

 

Mind the geek-factor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer generelle formler: http://www.engineersedge.com/manufacturing/measuring-bolt-circle.htm

 

Kalkulator: http://www.skulte.com/boltcircle.html

 

Uten å ha finlest/testet disse.........

 

Et sted stod det også "You can also measure from the CENTER of one hole to the CENTER of the third hole using 1.05 multiplier to find your bolt circle", og det er vel det samme som Torstein har kommet fram til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brembo lager jo bra tegninger.

 

Link til PDF filer til "alle" brembo skiver. 272Mb.

 

09.8689.10.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.