Spacere vs. kjøreegenskaper

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som kan si noe om hvordan det er å kjøre med spacere, blir bilen mer sporfølsom, andre egenskaper som endrer seg?

Må ha 8mm spacere for å få på vinterhjul etter oppgradering av bremser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 15mm spacere bak og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det Lars-Inge. Spacerene skal på foran, lurer på om det er litt mer følsomt mhp styring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg hadde hjulgeometri på skolen og husker derfor ikke så mye...

 

Jeg synes det ville være rart hvis du ikke merker noe etter forandringen.

I og med at sporvidden endres med 16mm så tror jeg nok noe skjer, men nøyaktig hva det vet jeg ikke rett og slett.

 

Regner med det er noen andre geometrifolk her inne som kan dette mye bedre enn meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 20mm spacere rundt om, og kan heller ikke si at jeg merker noe særlig ubehageligheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med 15mm spacer bak på gamle 80`n min.. Merket ikke noe forskjell...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil antagelighvis ikke merke noe iogmed at spaceren din er så liten.

men sånn ellers vil bilen dra fryktelig i rattet når du kjører med

ene hjulet i en vannpytt i stor fart.

og bli mer ustabil på sporete vei. kanskje vanskeligere å holde rett frem på gammel motorvei ogsånn.

 

dette pga skrubbradiusen økes. men hvis du er en harding på å modde kpi vinkelen, kan du justere inn igjenn skrubbradiusen uten å endre sporvidden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 15mm foran og 20mm bak. Sporer der det er veldig sporete vei, ellers ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer først og fremst ann på hva type spcaere det er snakk om... Spacere som en skrur fast pleier å fungere veldig bra, den typen som bare "ligger imellom" har det lett for at det blir ujevnheter med, ikke minst dersom den ikke har sentreringsring både inn og utvendig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt 15 mm bak og syntes det fungerte dårlig sammen med 225/40-18. På vinter kjører jeg med 15 mm foran og 25 mm bak og da merker jeg lite... (196/65-15)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke så mye med kjøreegenskaper å gjøre, men vil det ikke bli mer belastning og slitasje på hjullagrene når en flytter vekten utover også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, belastningen på lagere vil bli større og de vil vel ikke holde like lenge.

 

Hvor mye større slitasjen blir er vel mulig å regne ut går jeg ut fra...selv bryr jeg meg ikke om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.