Anbefalte innlegg

Hei hei!

Så starter jeg årets vinterdekk fråga,

hvilke dekk er bra etc?

Orker ikke skrive noe spes mer da jeg synes folk kan skrive inn synsingen sin her, så da blir det jo automatisk litt frem og tilbake.

Men hva JEG er ute etter er 4 stk GODE piggdekk til 100en på original dim, dvs 195/65 R15. Ja jeg vet det er fint med piggfrie osv, men de få gangene bilen nå skal brukes skal den kravle seg opp vestoppfarten på Byåsen i Trondeim, og her er det isholke som fy, og jeg tror pigg er tingene på framtung FWD bil...

Nokian Hakkapellitta Q(etellerannet) sikker vinner her i år og? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les tester og omtale i Bil, Motor og norske Auto Motor & Sport ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ehm joooooda...

BIL har jeg ikke sett på leeeenge (flyttet jo 15 august var det vel), og har ikke penger til noe særlig om dagne. Slik er studentlivet.

Derfor jeg spør... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

av piggfrie er det continental, gislaved, nokian, og michelin.

av piggdekk continental, gislaved, nokian og michelin.. tror det var den rekkefølgen de kom ut i testen.. men det er veldig små forskjeller.. velger du en av de er du "safe" uansett..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Gislaved, og må si jeg er meget fornøyd med disse!!

Kan anbefales på det sterkeste...

Styr uansett unna Aurora, hadde det på en A4 en gang, og det er de verste drittdekka jeg har vært borti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal du ha pigg dekk som varer 2 sesonger og gode å kjøre på så kan jeg anbefale Sumitomo!!!betalte 2600 for 4 i 195/65-15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går for Conti VikingContact 1 i år, med ovale pigger. Marginalt dårligre enn Nokian på snø, men endel bedre enn Nokian på våt asfalt, les saltet vei..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det koster 1000kr i piggdekkavgift. Om du kjøper 4 piggfri dekk, får du 1000kr i pant for de fire piggdekkene du leverer inn (har du ingen så finner du deg noen hos en bensinstasjon etc). Det betyr at du faktisk "sparer"/"tjener" 2000 kr på å kjøpe deg piggfritt. Jeg har kjørt over alt her i byen de siste 5-6 åra, alltid med fwd. Jeg bodde en vinter i Steinberget, og ut fra garasjen jeg hadde der var kanskje trondheims bratteste bakke. Naboene skjønnte ikke mye da jeg sa jeg hadde kjøpt piggfritt, de omtalte brøytingen som mangelfull (pga veibredde var det ikke mulig å komme frem med traktor for å få brøytet bl.a.) og innimellom (men ikke ofte) var det litt is (det er faktisk veldig lite is på veiene i trondheim). Det var kun jeg og to naboer som hver dag hele vinteren kom opp bakken, de hadde piggdekk og 4wd (patrol og pajero). jeg kommer aldri til å kjøpe piggdekk, det er bare tull og ha om du ikke er 80+ år og kun kjører til og fra butikken to ganger i uka.

Vestoppfarten blir pga trafikkbelastningen godt brøytet, saltet og strødd, sammenlignet med div. andre veier i byen..

Nå har du i alle fall fått mitt synspunkt på saken :D

PS! Wheelie var billigst i fjor på Nokian Hakka Q for min del i alle fall, 195/65-15 fikk jeg før sesongen til 3100 på felg.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har og ett dilemma...

Skal kjøpe nye vinterdekk, men lurer fælt på med eller uten pigg..

Kjører stort sett bare i Stavanger, der det som kjent ikke faller snø, bare slaps. Sånn sett ville eg gått for piggfritt.

Men skal kjøre tur/retur Narvik i julen og lurer på om det da er _mye_ bedre å kjøre på piggdekk?

Noen som har kjørt tur/retur nordnorge og vet hvordan veiene er oppigjennom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håkon Sandberg er jo fartsglad nordlending... : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ulikt vær i Trøndelag og her.

Anbefaler Conti WinterViking eller Hakka 4.

Kjørte på Hakka 4 forrige sesong (4-kantede pigger) og det er det råeste piggdekket jeg har kjørt med tanke på bremselengde på hard snø/is og grep ellers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt mange vintere på piggfritt i Trondheim og enda ikke *bank i panseret* kjørt av eller blitt stående fast. Jeg skjønner derfor ikke hva folk skal med piggdekk her oppe; alt saltes jo som fa.. i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Ikke ulikt vær i Trøndelag og her.

Anbefaler Conti WinterViking eller Hakka 4.

Kjørte på Hakka 4 forrige sesong (4-kantede pigger) og det er det råeste piggdekket jeg har kjørt med tanke på bremselengde på hard snø/is og grep ellers.

Og jeg pendlet t/r molde annehver helg, minst, en hel vinter. Kjørte alltid via sunndalsøra/oppdal for å slippe ferje og bom. Hadde heller aldri på den turen problemer, og så kjørte jeg fra rimo til høgskolen hver dag også...og litt til :) Hva folk i molde skal med piggdekk, det kan jeg i hvertfall ikke skjønne. Det må bero på misoppfatning av et piggfritt dekks egenskaper eller rett og slett dårlige kjørekunnskaper.

Å kjøre på sommerdekk og piggfritt er forsåvidt ikke helt det samme...det fikk jeg erfare morgene etter en av mine damehistorier i byen :D Kjørte i grøfta med nypålagte sommerdekk. Men siden piggfridekka lå i bagasjerommet la jeg de på foran, og rygget opp igjen :)

Jeg håper for all del Ola har mer tro på Audi enn at han faktisk tyr til piggdekk.....

mvh

EW

Og til deg fra stavanger: Piggfri dekk er veldig gode, trolig bedre enn piggdekk, på de fleste føreforhold. Å kjøre tur retur Narvik vil nok. ikke by på problemer med piggfritt. En kompis med en 80-talls Fiestarosa 1,1 gjorde flere turer trondheim/narvik med piggfritt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har kjørt tur-retur oslo-harstad flere ganger. med forskjellige biler.. to ganger med BMW 525TDs med piggfrie falken dekk.. skulle ikke tro at det fungerte så veldig bra på en sånn bil men.. det gikk veldig bra..

Har og vært i nord trøndelag, nærmere bestemt Røyrvik, på skikelig vinterføre. og selv med 17" og 225 bredde på Golfen gikk dette veldig bra.. Kjører med Fulda på golfen.

Kjøp piggfritt du, pigg er for folk som kjører på isføre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med piggfritt, og selv på is synes jeg piggfridekkene er overraskende gode. Det er klart, glatt er det på våt is, men det er ikke slik at man ikke har noe styring. Nå har jeg kjøpt meg nye Nokian RSi, spent på hvordan disse vil bli til vinteren.

For å si det enkelt, jeg kommer ikke til å kjøpe piggdekk igjen. Kjører også endel oppover øvre Telemark, og der er det ordentlig vinterføre. Ingen problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine nye Nokian RSi ligger og venter på at vinterfelga skal bli ferdig restaurert :cool:

Har høye forventninger til disse dekka, med tanke på hvor mye skryt Hakka Q har fått før...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggfritt er ikke noe problem, i grunn. Har kjørt på piggfritt i mange år, og hvert år ønska meg hurtigkjetting til jul, men ikke fått det. Men har ikke savna det heller... har fungert.

Det mest ekstreme var en tur jeg hadde med en Opel Omega med Goodyear piggfritt (ikke de beste, men ok..) der det hadde vært 10-15 minus ei uke, men temp steg og det lavet ned med snø.

Tempen steg mere, og det begynte å regne, og når jeg skulle hjem igjen var det 2 cm klink is... Var såpass glatt at jeg ikke kunne slippe gassen i nedoverbakker, da kom bakenden.. måtte pumpebremse ned vanlige bakke..

Men jeg kom frem...

Så en kommer alltid frem på piggfritt, event ved hjelp av hurtigkjettinger for siste kneika 1 gang i året. Men, kan være behagelig å kjøre på pigg for å ha mere å gå på, og bedre kontroll i forhold til unnamanøver og slikt. Samt bedre grep i polerte gatekryss, for det blir ofte en ishinne som poleres, også i Trondheim.

Og hvorfor kjører vi Audi og VW, er jo fordi vi anser bilene som sikrere og med behagelige enn sine konkurrenter, og derfor legger vi mere penger i bilene våre også. Ellers hadde vi kjørt Skoda, Kia og Daewoo alle sammen. Så hvorfor skal vi ikke ta den helt ut og gjøre det med dekkene også..?? Selv om det kan bli dyrere enn piggfritt.

Skal sies at jeg forstår de som velger piggfritt pga miljø og spesielt støy. Men konkluderte forrige vinter med at en '99 A4 på pigg ikke har vesentlig høyere innvendig støy enn '92 A100 på piggfritt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en vinter på pigg og resten på piggfri. Aldri hatt noe problem på noen måte, og har hatt biler med både RWD, FWD og 4WD.. Har kjørt både i Oslo-området, indre Østlandet og på Vestlandet.

På våt is er piggdekk bedre, men der sitter både pigg og piggfritt så dårlig at man må kjøre veldig pent.

Ellers er piggdekk noe jeg vil påstå er unødvendig for de aller fleste. Det er klart at de gir *noe* bedre feste under enkelte spesielle føreforhold, men hvis man har erfart at man får problemer med å bremse/akselerere/svinge med piggfri og ikke med pigg vil jeg tro feilen enten ligger i elendige dekk eller mellom setet og rattet, eller kanskje en kombinasjon..

Alle mente at jeg kom til å angre på at jeg kjører piggfritt da jeg var på vestlandet (Ålesund), men det var aldri noe problem, selv på dager med speilblank is med vann overalt.. I løpet av 5 vintre med piggfritt har jeg ikke savnet pigger en eneste gang.

En feil jeg tror mange gjør er at de ikke tenker på at vinterdekk er ferskvare, spesielt piggfritt. 4 år bør være maksimal alder på et sett vinterdekk. Samtidig er ikke piggfrie like bra til mønsteret er nedslitt, når det blir bare ca. 4 mm igjen er dekkene betydelig dårligere enn da de var nye. Mange kjører rundt på gamle og/eller nedslitte piggfrie og konkluderer derfor med at piggfritt er dårlig, selv om de aldri har prøvd et relativt ferskt og nytt sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har heller ikke savnet piggdekk på min lille Golf med FWD (har hatt 4). Stort sett er det jo bart her på nordvestlandet, og ser ikke poenget med å slite ut piggene på bar asfalt, og derfor får en levetid på en halv vinter på dekkene...

Piggfrie dekk er jo klart bedre enn piggdekk uten pigger, og hvis en vil ligge litt på skrå i enkelte svinger har en jo like gode dekk etterpå. Men husk at piggfrie dekk trenger litt omsorg med hyppig asfaltrens og at det er, som Eyvind skriver, ferskvare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Bø

Eg har og ett dilemma...

Skal kjøpe nye vinterdekk, men lurer fælt på med eller uten pigg..

Kjører stort sett bare i Stavanger, der det som kjent ikke faller snø, bare slaps. Sånn sett ville eg gått for piggfritt.

Men skal kjøre tur/retur Narvik i julen og lurer på om det da er _mye_ bedre å kjøre på piggdekk?

Noen som har kjørt tur/retur nordnorge og vet hvordan veiene er oppigjennom?

Du må ikke la denne turen i jula ha noe innvirkning på dekkvalget ditt. Er ifra høga nord, å har kjørt Trondheim/Bodø endel ganger med både personbil og lastebil, med piggfrie dekk. Ingen problemer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gudd, men etter å ha lest her så blir jo valget enkelt.. Piggfritt på meg...

Tror eg går for Rsi, fikk pris på 6 lapper for 4 stk ferdig montert på gamle alu..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken dim var det?

og hvilken forhandler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Bø

Gudd, men etter å ha lest her så blir jo valget enkelt.. Piggfritt på meg...

Tror eg går for Rsi, fikk pris på 6 lapper for 4 stk ferdig montert på gamle alu..

Om du ikke har noe helt annet enn standarddim. (195/65-15 , 205/55-16 el.l.) synes jeg det var en veldig stiv pris. Ola, du kommer nok i hvertfall ned på ca 3500 skal du se. Men dra nå før sesongen å handle, de setter opp, i hvertfall wheelie, når sesongen setter inn for fullt! :) Jeg sparte noen 100-lapper på det.

mvh

EW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/50 eller 225/55... husker ikke helt sånn på morgenquisten

Enten var d den sjappa nedforbi obs, eller johs lunde.. Men har ikke sjekket med shariff enda da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.