Hva slags "sparkel" bør brukes til å fylle sår / skader på felg?

Anbefalte innlegg

Har et par felgsett som skal få en overhaling.

 

Noen som har erfaring med å fylle sår eller pusser / sliper man det ned i stedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at kjemisk metall(?) kan brukes til slikt, men jeg er langt i fra sikker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har med hell brukt både kjemisk metall fra biltema og den felgreprasjonsboksen fra biltema. Du legger i såra og pusser ned.

Er vel egentlig lettest med kjemisk metall, for den felgrettingssettet var massa gjennomsiktig, og syntest at det var mye vanskeligere å pusse denne javn og fin en det var med kjemisk metall som har en annen farge og lett å se.

 

Du kan vel egentlig bruke alt som henger på aluminium.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke verre enn å ta en tur på Biltema nei : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes også på Europris, men er usikker på om det er riktig type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjemisk metall er tingen, fungerer veldig bra og legger seg godt nedi sårene;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge blir det på kjemisk metall? kan vel ikke brukes der det skal poleres (ikke lakkes) etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er sånn gråaktig lik felgen. Hvordan det blir med polering er jeg neimen ikke sikker på for det har jeg ikke prøvd. Men det er ikke umulig at det er brukanes. Det har ihvertfall ikke så ulik farge i forhold til standard-grå som er på de fleste felger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette vanskelig å få fint? Har et par felger som kunne trengt en oppshining.. Er det bedre å levere di inn til en lakkerer ellernoe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde vært interessant dette. Jeg har noen S-line felger som fikk endel skraper før jeg kjøpte den, og det frister lite å bytte ut med noen dårlige replicas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er sånn gråaktig lik felgen. Hvordan det blir med polering er jeg neimen ikke sikker på for det har jeg ikke prøvd. Men det er ikke umulig at det er brukanes. Det har ihvertfall ikke så ulik farge i forhold til standard-grå som er på de fleste felger.

 

Det hadde vært moro å visst. jeg har kommet over noen felger der den ene har en del kantkjøringsmerker. hadde jo vært fint om det gikk an å få den fin på en såpass enkel måte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du gjør er:

 

1. Puss felgen ren på det bestemte området du skal legge metall pastaen i.

2. Bruk en gammel tannbørste o.l til å gnu ut evt pussestøv i såret du skal fylle i slik at det blir tilnærmet/helt rent.

3. Legg godt på med pasta, bruk noe å føre sparklet med. For eks, kredittkort,plastbit,gummi-sparkel,hard papp.

(det gjør ingenting at du overdriver litt med bruken for du må "jobbe" det ned i felg-såret for at det skal sitte greit.)

4. Så lar du hele greiene tørke skikkelig før du går på med grovt pussepapir (40-80 korn alt etter hvor mye du overdrev med pastaen). Pusser så kjapt over for å ta bort evt kvasse kanter som ble og slikt.

5. Så etter litt puss bytter du til noe finere papir (240+ korn) og gnikker til du har sparklet jevnt med felgen ellers. Dette skjønner du når du pusser for du ser hvordan det skal være;)

6. Når alt over er gjort skal du ha en superglatt kant (dra fingeren over for å kjenne at det ikke er noen ujevnheter!)

7. Ta lynolen fatt og vask felgen skikkelig ren når alt over er gjort.

8. Nå er det klart for grunning evt lakk oppå der igjen:D Puss gjerne etter et strøk med grunning får å få alt jevnt og pent;)

 

NB! For bra resultat vil jeg anbefale å være ganske nøye med pussinga for at det ikke skal skinne gjennom når du har lakka felgen.

 

Jeg har desverre ingen bilder av de felgene jeg har gjort dette på men skal snart hive meg rundt med noen 18" til S4'n som har endel sår så da skal jeg ta bilder og evt lage en prosjekt tråd om dette kan være av interesse - isåfall send meg en pm;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er garantert interressant for fler enn meg. Host opp en link til tråden når du er i gang! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei;) Har allerede fått flere PM's så:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres spennende ut. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er garantert interressant for fler enn meg. Host opp en link til tråden når du er i gang! : ja :

 

Helt riktig! Har nye felger som er ødelagt av en tysker som ikke kan å pakke for transport :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.