Vestfold: 1973 BMW 2002 Touring Prosjektet

Anbefalte innlegg

Ja dere hørte riktig folkes dette er en NON vag prosjekt tråd om 02 en min. Leita på nettet en ettermiddag i april etter en veteran prosjektbil og fant denne ståendes på finn.no til en ok pris. Dro å så på den og både kameratene mine og jeg fant ut at denne bilen var verdt å kjøpe:) Bilen har stått på låve siden 1988 og den har tydeligvis stått fuktig for rusta har kost seg til den store gullmedalje: bh :

Nå står bilen på jobben og jeg skrur på den etter jobben på kveldene. Jeg begynner som lærling i bilkarosserifaget i august og har allerede en del erfaring fra Golf prosjektet.

 

Bilen er en BMW 2002 fra 1973 med 2l motor med spreke 100hk og 4 gir og bakhjulstrekk: rolleyes

 

Situasjonen er nemlig den at des mer jeg begynte å plukke på rusten jo mer kom fram. (kjent for de fleste her som har begynt å pirke litt på krokanflekker som har fått kosa seg en stund)

 

Planen er å få bilen ferdig og klar for skilter i løpet av juli / august så blir en del kvelder utover for å få den ferdig til tida.

 

Det som må gjøres er:

- kanalbytte høyre og venstre side

- hjulbuer høyre og venstre side bak

- begge skjermene forran

- bytte dører med tida (når jeg får råd)

- bytte bakluke

- tilpasse nye plater ved hjulbrønnen bak da disse er rustet bort

- tilpasse nye plater i ramma forran i hjulhusa foran og oppover A stolpene

- lappe eksos

- nye bremser

- bytte bunnpkning

- service av motor

+ noe elektriske feil her å der..

 

Videre planer er:

 

- muligens noen andre felger

- noe smått med stereo

- senk

- 2x dobble webere

- trimkam

-fulloverhaling av motor

 

 

mange vil nok synes dette er litt galskap å begynne på når man akkruatt har fyldt 18 år å såvidt begynt i bilopprettingsfaget, men øvelse gjør mester og dette gir meg mye erfaring til videre utfordringer i faget :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult!! Jeg har selv en '67 Toyota Crown som må få seg en omgang etter hvert, husk å ta masse bilder og lag en bildeserie på photobucket!

Min mening er vel at disse ikke må senkes, men det er jo din bil! :P

Lykke til, høres ut som du trenger det! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder da man :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult!! Jeg har selv en '67 Toyota Crown som må få seg en omgang etter hvert, husk å ta masse bilder og lag en bildeserie på photobucket!

Min mening er vel at disse ikke må senkes, men det er jo din bil! :P

Lykke til, høres ut som du trenger det! :D

 

kult!:) tøffe bilder de da! Skal ta masse bilder og legge ut her men sliter med pc fortida så bilder kommer når det er oppe å går:o

denne bilen skal kun senkes litt for å få mellomrommet mellom hjul å hjulbue til å bli noe mindre og javn forran og bak (noe det ikke er nå) og forbedre kjøreegenskapene noe. Men den skal ikke bli noe serlig lav! Bilen skal tross alt brukes og komme fram der jeg har tenkt til å komme fram sommer som vinter. I motsetning til golfen :P

 

bilen skal brukes delvis som bruksbil, men den skal bli stelt godt og rusta skal ikke få bite tak igjen selv om jeg bruker den på vinteren!:)

 

mitt syn på veteranbilprosjektet mitt er at den skal restaureres og gjøres pen, men jeg skal kunne tørre å bruke den i all slags vær og ikke være livredd for den. Det blir ikke show finsh på den (hvertfall ikke i første omgang) men skal bli STRØKEN i lakken så får det andre komme etterhvert:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder da man :)

 

bilder kommer når pc'n er i form igjen : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en etter mitt syn optimAL klassisk bayer:) (med skikkelig Donald-romskipdesign;)). Det skal bli kos å høre Weberskrål når denne er ferdig - slikt er jo en god ting å se fram til etter hvert som man bytter ut kvadratmetervis med karosserieblikk;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en etter mitt syn optimAL klassisk bayer:) (med skikkelig Donald-romskipdesign;)). Det skal bli kos å høre Weberskrål når denne er ferdig - slikt er jo en god ting å se fram til etter hvert som man bytter ut kvadratmetervis med karosserieblikk;).

 

takker:) jah gleder meg til lyden av dobble gassere fra denne og god klasisk trim :) er god motivasjon det: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe tok tid før jeg fikk oppdatert her gitt, men nå kommer endelig noen bilder : vinke : Nå har bilen skilter igjen for første gang på 19 år! og det meste av rusta er sveisa. viste seg det var MYE rust! så har gått en del arbeidstimer forløpig og flere kommer til å gå til den også hehe

Bilen er ikke noe glansbilde enda men kommer seg med tida : flau :

Bakplata lakka jeg silkematt svart for å få et retro sport preg og ble ganske fornøyd med det:)

bildene taler for seg selv.

kommer med mer oppdateringer etterhvert når det skjer ting =)

 

da jeg henta den på sem

redigert7.jpg

 

på vei hjem:

 

P2211828.jpg

 

P2211827.jpg

 

P2211826.jpg

 

på jobben noen dager etterpå under en annen bil på bukken. størrelseforskjell? hehe:p

DSC01072.jpg

 

Nå for noen dager siden i vinterkulda og med stygge 13" golf stålfelger :(

PC132990.jpg

 

DSC02074.jpg

 

inni =)

PC132991.jpg

 

PC132992.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nais:D Legg ut bilder av Volvon da:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er usikker på hvilken stil jeg skal ha på bilen: klø : retro eller classic race :confused:

legger ved noen inspirasjosbilder og ønsker gjerne innspill og tips : vinke :

 

race stil:

BMW-2002-M3-8RHw.jpg

 

galerieBMW-2002-M3-sKuE.jpg

 

retro:

 

HBVg2dwT_Pxgen_r_700xA.jpg

 

HBN716Br_Pxgen_r_700xA.jpg

 

HB15mt6m_Pxgen_r_700xA.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes begge to er bra jeg, vanskelig valg ja.. Tror kanskje jeg hadde gått for retro selv.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nais:D Legg ut bilder av Volvon da:D

her er noen bilder :P er solgt nå da dessverre :( må erlig innrømme jeg savner'n go vinterbil hehe :P

 

nymalt å fin hehe

DSC019761.jpg

 

DSC01975.jpg

 

tur til kristiansand uten aen grunn enn å bare for gøy hehe:p

DSC01995.jpg

 

ei bekjent ble hekta på bilen: haha :

n795455205_5745954_3564-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes begge to er bra jeg, vanskelig valg ja.. Tror kanskje jeg hadde gått for retro selv.. :)

 

ja helt enig vanskelige greier.. men som deg så heller jeg mer mot retro. begynner å bli mer skjelden bil å er syns å skam å bygge en slik en om for mye. på en måte.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååååå, nå strømmer 02-minnene fra ungdomstida på her..: smil :

Første bilen jeg hadde og fiksa opp var en sort -75 2002. Satt i overhala tii-motor med annen kam..gikk bra..savner den stort : gråter :

Må se og få skanna inn noen bilder jeg har liggende snart.

 

Syns den røde du hadde bilder av her som inspirasjon var strøken og helt rett; ekstra blank, litt senk, litt felg og litt spoiler..: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får også flashbacks når jeg ser bildene av Touringen. Fadern hadde en grønn 2000 Touring som bruksbil samt en 20000 TII Touring i klassisk BMW orange farge, som dessverre vare rustet i stykker... RIP.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du trenger deler osv så ligger vel det meste av 02-deler i Norge/Europa hos Kai Kaspersen "02-guru" i Ytre Enebakk..:)

Har vært hos han et par ganger og han KAN gamle 02 for å si det sånn..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PC132990.jpg

 

Snakk om å gå 30+ år tilbake i tid da... :tilber: :tilber:

 

(sånn bortsett fra de Caravellen og Xantiaen som NASA har parkert i bakgrunnen der.. :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååååå, nå strømmer 02-minnene fra ungdomstida på her..: smil :

Første bilen jeg hadde og fiksa opp var en sort -75 2002. Satt i overhala tii-motor med annen kam..gikk bra..savner den stort : gråter :

Må se og få skanna inn noen bilder jeg har liggende snart.

 

Syns den røde du hadde bilder av her som inspirasjon var strøken og helt rett; ekstra blank, litt senk, litt felg og litt spoiler..: rock :

 

koselig å høre slike historier :) om noen har småting og snacks til denne typen så skrik ut =) er ute etter ALT mulig!: vinke :

 

Jeg får også flashbacks når jeg ser bildene av Touringen. Fadern hadde en grønn 2000 Touring som bruksbil samt en 20000 TII Touring i klassisk BMW orange farge, som dessverre vare rustet i stykker... RIP.

 

huff ja de ruster lett dissa bilane :( men har man en posjon vilje og er litt fingernem går det meste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du trenger deler osv så ligger vel det meste av 02-deler i Norge/Europa hos Kai Kaspersen "02-guru" i Ytre Enebakk..:)

Har vært hos han et par ganger og han KAN gamle 02 for å si det sånn..: smil :

 

hmm han gjetter jeg er medlem på 02 forumet her i landet:) det eneste som er kjedelig er at deleprisene på gamle bmwer som denna er litt høy (med tanke på at jeg kun er lærling som biloppretter) :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

PC132990.jpg

 

Snakk om å gå 30+ år tilbake i tid da... :tilber: :tilber:

 

(sånn bortsett fra de Caravellen og Xantiaen som NASA har parkert i bakgrunnen der.. :P )

 

hehe ja :P caravella er bruksbilen til familien og bobla er mammas restaurerte gamlegobil fra ho fikk lappen når ho var 18 år i sin tid (ho fyller snart 50) :) i motsetning til mange andre tok ho vare på bilen og satt den i en tørr ventilert garasje og godt er det nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakka forresten med en 02 fyr da jeg skulle ha nye framskjermer til bilen og han lurte på om det var mye rust på prosjektet mitt. så forklarte jeg han hvordan det sto til med bilen og han sa han var veldig inponert over at jeg faktisk var bestemt på å fikse den opp. han hadde selv brukt bedre biler enn min som delebiler så dårlig mente han min var før jeg starta : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe da har jeg gjort litt igjen :) rotafram takgrinda jeg hadde liggendes i garasjen og festa det på bilen og satt på gamle treski, bambusstaver, jerrykanne og et reservedekk : rolleyes bilder kommer: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bmw'n vurderes solgt på grunn av plassmangel og dårlig økonomi: gråter : selges til hbo. 10 000,- der er det jeg kjøpte bilen for i sin tid og har allerede kosta på deler for samme sum. ring eller send en sms for en koselig prat!:o

 

på tlf: 994 63 592

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.