svart røyk av 1.9tdi 130hk

Anbefalte innlegg

Ryker en del svart av min tdi ved pådrag, virker som dette er når turboen snurrer seg opp... Bilen oppfører seg igrunn normalt ellers, den er chipa, og uten og ha prøvd andre 130hk chippa tdi`er mener jeg den går godt. Hører ingen ulyd i fra turbo, bruker heller ikke noe særlig olje..

Hva annet enn sliten turbo kan det være? er en 03mod 1.9tdi a4, AVF er vell motorkoden tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først som sist blend EGR ventilen og se om det hjelper. Vis du ikke veit hva det er så ta et kjapt søk her på forumet:D Kan være det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er chippet, men ryker null ved pådrag.

Mulig den får for lite luft siden den ryker svart.

Jeg hadde et tilfelle hvor bilen hadde vært på verksted for å sjekke opp i dieselvarmeren min, og for å komme til den måtte de ta av et trykkrør mellom turbo og innsug.

Dette er delt, hvor det er et slags klips som låser det sammen i skjøten.

Dette hadde ikke verkstedet fått ordentlig på plass, så røret fikk en glippe i skjøten, som resulterte i mye svartrøyk, men en nesten ikkemerkbar reduksjon i effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sansynligvis lekasje i trykkrør mellom turbo og manifold. Ofte sprekker slangen som sitter ut fra turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe galt med svartrøyk på en diesel nå da? så lenge det ikke ryker kullsvart hele tiden, å kan du nok ta det med ro.

evnt sjekke eksos-tempen din. er det for mye svart-røyk, så kan det være at det blir for mye uforbrent diesel, slik at du får høy eksos-temp. i lengden, vil nok ikke turboen din like det.. ikke sikker på akseptabel temp, men mener å ha lest noe sted at den ikke bør være over 800 grader.

det SKAL ryke litt svart av en trimmet dieselbil.. og spesiellt ved fullt gasspådrag da turboen spooler opp for fullt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg har en 04 A4 1.9 TDI Q chippa til noe rundt 180 hk. Den begynte å ose svart ved pådrag, men var ikke noe tap av effekt eller no sånt. Han bytta katalysatoren og svartrøyken ble borte. Den sota såpass at bakluka bar tydelig preg av svartrøyk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

katalysatorer skal ikke byttes.. de fjernes!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

katalysatorer skal ikke byttes.. de fjernes!! :D

 

Heh.. ja, ikke min bil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et kjapt spm..

 

Har du byttet chip, eller montert powerbox (tror det var det de het..)

Hadde en kompis med passat 1.9TDI som monterte powerbox.. han fikk svartrøyk etter 3-4 mnd.. fjernet boksen og alt var normalt igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe galt med svartrøyk på en diesel nå da? så lenge det ikke ryker kullsvart hele tiden, å kan du nok ta det med ro.

evnt sjekke eksos-tempen din. er det for mye svart-røyk, så kan det være at det blir for mye uforbrent diesel, slik at du får høy eksos-temp. i lengden, vil nok ikke turboen din like det.. ikke sikker på akseptabel temp, men mener å ha lest noe sted at den ikke bør være over 800 grader.

det SKAL ryke litt svart av en trimmet dieselbil.. og spesiellt ved fullt gasspådrag da turboen spooler opp for fullt.

Max temp 840 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg plokka av innsuget, renset det.. var en del sot å søl. Er det normalt at det sammler seg litt olje smuss i rør fra intercoolern? rant ikke ut, men ble bra svart på fingrene når jeg tok inni der.. Skulle kanskje ha tatt av intercoolern og sjekka om det er mye olje der? Mye jobb og ta av den? kommer du til når du tar av lykta?

Ryker ikke kull sort hele tiden, men gjør det når turbo lader, men når den er på topp roer røyken seg ned kraftig.. Men ved flat pedal ser man godt at det ryker..

Er ikke powerbox nei, hjernen er vell sendt inn en plass for programering tror jeg.. ( gjort av tidligere eier )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.