Anbefalte innlegg

Som topic sier, så lurer jeg på om det er noen som kanskje har mulighet til å hjelpe meg med å bytte til trimkam på golfen?

 

Jeg har lest masse om det både i haynes-manualen og på nettet, og kommet frem til at dette ikke er noe jeg tar sjansen på å gjøre feil.. noe murphys lov sier at kommer til å skje hvis jeg gjør det selv.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2E motor? 115hk? Såre enkelt, bare å skru i vei! Eneste som kan være "skummelt" er å få regreima riktig.

 

Selvgjort er velgjort, Blir bare bra hvis man gjør det selv osv....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok1.8 90HK`ern, ikke 115 :(

 

Hører folk sier at det er såre enkelt, men når man aldri har gjort det før så er de skummelt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok1.8 90HK`ern, ikke 115 :(

 

Hører folk sier at det er såre enkelt, men når man aldri har gjort det før så er de skummelt :P

 

Jeg har et tips til deg, men de erfarne mekanikerne her inne kan overse følgende avsnitt:p

 

Skru av toppdeksel og klips løs dekselet til regreima.

Så tar du to store strips og låse regreima fast i kamdrevet.

Nå kan du ta f,eks en bagasjestrikk og feste i kamdrevet og opp i panseret.

Så løsner du lagerbukkene til kammen, slakk på alle gradvis, slik at belastningen blir ca. lik.

Når kammen er er løs kan du løsne på skruen som holder kamdrevet, dra kammen ut innvendig for å så tre den nye kammen på plass tilsvarende.

Så skrur du fast lagerbukkene gradvis og avslutter med moment.

 

Nå slipper du å tenke på reg.reima og timingen der.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jo egentlig jeg skulle bytte reg.reima samtidig ettersom det er en stund siden den ble byttet sist, men det kan jeg jo alltids ta senere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jo egentlig jeg skulle bytte reg.reima samtidig ettersom det er en stund siden den ble byttet sist, men det kan jeg jo alltids ta senere :)

 

Hvis du lager et merke på den reima du har på og på drevet, samt et merke på f,eks veiva så kan du legge ut den gamle reima mot den nye og overføre merkene.

Ved å ta av fordelerlokket så kan du snurre motoren manuelt til rotoren står mot merket på øvre høyre side, ca. klokken 2, nå kan du ta ut pluggen på sylinder 1, nærmest registeret.

Nå skal stempelet være på topp, og da har du et utgangspunkt.:)

 

Men, kjøpte ikke du nye løftere også?

Strengt tatt er det litt dumt å ikke bytte alt når du først er igang, og da mener jeg ventiltetninger osv.

Dette er jo en jobb du kan sette bort til et av "Ikke-merkeverkstedene", skru av toppen og lever den inn f,eks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, kjøpte nye løftere og fjærer samtidig :)

 

Tenkte jo jeg skulle lære meg å gjøre det selv så jeg kan det til en annen gang.. hvis ikke hadde jeg levert den til verksted for lenge siden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta løftere, fjærer og slipte opp ventilene på en 2.0 8V (Golf 3 GTi) jeg hadde en gang da jeg satt inn Shrick kam. Å bytte kammen var såre enkelt, ventilene var verre uten riktig verktøy... Hadde da aldri rørt en motor før på den måten. Den bilen går fortsatt oppe i nord-Norge et sted, så noe må jeg ha gjort riktig :) Savner den bilen :(

 

Må ha litt tro på seg selv ;) Klarer du det ikke tauer du bilen til et verksted som kjapt slenger bilen sammen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noen som vet om en DIY med hvordan jeg gjør dette? Gjerne med bilder ;)

 

Hvis ikke får jeg bare hive meg rundt i neste uke og prøve :)

 

PS: noen som vet hva det programmet som verkstedene bruker heter? det med forklaring på hvordan man skifter ut deler?

Har allerede ETKA, men finner kun deler der.. ikke forklaring på hvordan jeg bytter dem :)

 

(som det står i avataren min.. ja jeg er noob :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørn har gitt deg en mer en god nok rettledning. ;)

Så fort du spretter av ventildekselet så ser du fort hva alt er, og er bare å sette igang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

 

Bjørn er en god mann å ha i slike stunder som dette ;)

 

Da setter jeg igang. Takker for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye moment skal kammen festes med?

Er det mye stress å bytte fjærene og løfterne også, eller er det noe jeg burde få gjort på verksted?

 

Sorry maset, men spør man ikke så lærer man aldri noe heller ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil så ligger løfter og fjær løst under kammen, bare å løfte de bort. Mine hadde gått ca 180 000 da jeg skiftet kam, men de var ikke slit så det var bare å sette de tilbake. Merk dem med nr hvis du tar de ut, greit å få dem ned i samme hull igjen hvis du skulle ta de ut og vaske dem. La de ligge i oljebad før du monterer dem, da trenger de ikke fylles med olje etter oppstart.

 

Husker ikke nm, men ta en tlf til et verksted så finner de ut det. Vet mange ikke tar det å nøye, drar til med det de føler er riktig.... Kjøp deg en versktedbok, koster ikke mange kronene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se i Haynes boka, det skal stå der.

Eller så kan du ringe Dag, han har tross alt god tilgang til vw info;)

 

Jeg har momentnøkkel hvis du trenger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se i Haynes boka, det skal stå der.

Eller så kan du ringe Dag, han har tross alt god tilgang til vw info;)

 

Jeg har momentnøkkel hvis du trenger:)

 

Jeg trenger :)

 

Tenkte jeg skulle begynne med dette etter jobb i løpet av helga, så om jeg kunne fått lånt den hos deg en dag så hadde det vært supert.. tenkte jeg skulle kjøpe en selv.. men ting tar tid :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger :)

 

Tenkte jeg skulle begynne med dette etter jobb i løpet av helga, så om jeg kunne fått lånt den hos deg en dag så hadde det vært supert.. tenkte jeg skulle kjøpe en selv.. men ting tar tid :P

 

Bare å svinge innom det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer jeg innom :)

Legger du deg veldig tidlig om kveldene? Jeg jobber nattevakt 3 uker i strekk nå, og regner med du ikke vil ha besøk kl 7 på morran, så da kan jeg jo stikke innom en kveld før jeg drar på jobb :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer jeg innom :)

Legger du deg veldig tidlig om kveldene? Jeg jobber nattevakt 3 uker i strekk nå, og regner med du ikke vil ha besøk kl 7 på morran, så da kan jeg jo stikke innom en kveld før jeg drar på jobb :)

 

Nja, har ferie ut uka, så er nok tilgjengelig 09:00 - 24:00:)

Send meg en sms du;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ferie jeg og Bjørn, men makan til tidlig opp du er da! :P

 

På den tiden han svinger innom har sikkert Bjørn byttet det allerede : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sku ha laget en liten prosjekt tråd Per jensen :)

 

Det du skal skifte bruker du maks 40 min på..hehe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ferie jeg og Bjørn, men makan til tidlig opp du er da! :P

 

Høygravid samboer;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil så ligger løfter og fjær løst under kammen, bare å løfte de bort. Mine hadde gått ca 180 000 da jeg skiftet kam, men de var ikke slit så det var bare å sette de tilbake. Merk dem med nr hvis du tar de ut, greit å få dem ned i samme hull igjen hvis du skulle ta de ut og vaske dem. La de ligge i oljebad før du monterer dem, da trenger de ikke fylles med olje etter oppstart.

 

Husker ikke nm, men ta en tlf til et verksted så finner de ut det. Vet mange ikke tar det å nøye, drar til med det de føler er riktig.... Kjøp deg en versktedbok, koster ikke mange kronene!

 

 

 

fjørene sitter klemt rundt ventilene og låst, dvs du må enten ha trykkluftverktøy montert ned i plugghullene eller ta av toppen for å bruke tradisjonell fjør/ventil verktøy.

 

just so you know..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil så ligger løfter og fjær løst under kammen, bare å løfte de bort.

 

Dette høres ut som en særdeles spennende motor, får vel en del mer effekt med løse ventilfjærer? : smil :

 

Skal man bytte ventilfjærer og tettinger må man ha en fjærkompressor for å få det på plass igjen.

En lett sliping av ventilene med pasta er da lurt å gjøre i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sku ha laget en liten prosjekt tråd Per jensen :)

 

Det du skal skifte bruker du maks 40 min på..hehe:)

 

Har vært inne på tanken.. er bare et lite tiltak å starte tråden :P

 

40 minutt.. tja.. for meg vil nok det si 4 timer : haha :

 

Men så tilbakt til ventilene og fjærene... begynner å høres ut som noe jeg burde få gjort hos verksted. Noen som vil overbevise meg om det motsatte? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk litt fort, byttet bare løfterne på den måten. Jeg hadde av toppen så hadde ut fjærene også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.