Anbefalte innlegg

RS2 turboen, hvordan er den med tanke på spoolup sammenlignet med for eksempel greddy eller turbonetics sine? Jeg synes bilen min ladder tregt etter jeg har giret, kan dette ha noe med wastegaten min å gjøre, eller er det bare sånn det er? Hvis jeg gir forsiktig gass istedet for full gass så høres det ut som at wastegaten slipper ut trykket. Med en gang jeg slipper gassen igjen for å trykke flatt har jeg fullt trykk. Jeg har en 200TQ20V m/rs2 turbo og 285hk chip. Har original turboen liggende, er denne raskere, men klarer ikke å levere mer enn 1,5 bar er det slik å forstå? Jeg har ikke peiling så det hadde vert fint med hjelp angående dette.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginalturbo er hakket 'raskere' ja. Lader nesten 500rpm før på turtall, og litt raskere spool up.

MEN, du er begynt å presse orginalturboen veldig langt ved 1.5 bar.

Dermed blir det høge tempraturer både på eksos og innsugsluft.

Så ville nok gått for RS2 på det trykket....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta litt elementær turboteknikk her :)

 

Når det gjelder turboer er det ofte slik at det ikke er bar det hele er snakk om, men luftmengden som den klarer produsere (antall kg eller liter luft i minuttet)..

 

Når du på originalturboen har 1.3 bar har du kanskje samme luftmengde som på en RS2-turbo ved 1.1 bar pga lavere temperaturer, ergo vil motoren yte det samme. Når du prøver en original turbo og den gir 1.3 bar ved 2500rpm mens RS2-turboen har 1.1 bar ved 2500rpm har du altså samme hestekrefteantallet hvis luftmengden er den samme.

 

Mange ser seg blind på dette med bar og tenker at "øyh, RS2-turboen har jo ikke 1.3 bar før ved 3000 rpm mens originalen hadde 1.3 bar ved 2500 rpm, bilen må jo gå tregere da" så er altså ikke det bestandig helt korrekt tankegang :)

 

Ikke se blindt på trykket altså, regn deg heller frem til luftmengden det hele gjelder, da vil du kunne se nøyaktig hvor mye tregere spool turboen egentlig har :)

 

Det hele handler ikke om trykk altså, men derimot luftmengde, og i den forbindelse har ofte en intercooler mye å si..

Normalt kan man si at 20 grader lavere temperatur på luften etter intercooler gir rundt 25 hk på en motor med 350hk i utgangspunktet. Det er ikke lite! Samme gjelder med turboer, får du ned temperaturen på luften (større turbo) får du mer hk fra mindre trykk, du er derfor ikke avhengig av at spoolen er bedre enn originalt, den kan faktisk være dårligere enn normalt men du vil fremdeles oppnå samme hk eller bedre ved samme turtall som originalt.

 

Klart, ovennevnte gjelder ikke i ekstremtilfeller, men når det gjelder ett sprang på f.eks. 150hk i forskjell på hva turboene du sammenligner kan klare, så er det ofte ganske reelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel muligens hjelpe med bedre ladetrykksregulering, som f.eks en TurboXS Hi-performance blødeventil istedet for magnetventilen. Med denne ventilen bør du få raskere ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, takk for forklaringen.. Hvor stor intercooler trenger jeg til 300 hk da ca? Er vel en fordel med plast istedet for alu for å få ned temperaturen da slik jeg forstod det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Thøgersen

Kan vel muligens hjelpe med bedre ladetrykksregulering, som f.eks en TurboXS Hi-performance blødeventil istedet for magnetventilen. Med denne ventilen bør du få raskere ladetrykk.

 

Har du en forhandler på denne? evt pris og link?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det er vel heller ingen hemmelighet at KKK turboene som brukes på disse motorene har et design som er fra 70'tallet, og at en ny og moderne garrett eller turbonetics med dobble kulelager og alt det der er bedre på alle måter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Okay, takk for forklaringen.. Hvor stor intercooler trenger jeg til 300 hk da ca? Er vel en fordel med plast istedet for alu for å få ned temperaturen da slik jeg forstod det?

 

Du trenger ikke tenke "svært" i størrelse :) Det er snakk om effektivitet, jo større intercooler du får,er ikke det samme som den er effektiv og har ett lavt mottrykk :)

 

Gode IC'er med god effektivitet har blant annet Greddy, GCG, KRB (laget på mål), GIK og Hybrid. Fleste her er enten to-raders (for oppmot 450hk) eller 3-raders (450hk->oppover), velg med måte, en 3-raders tar lengre tid å "fylle" med luft enn en to-raders.

 

Husk også at disse skal ha litt luft mot seg, ikke velg så stort at du må skjære bort halve fronten bare for å overhodet få luften forfra til å treffe den :)

 

Jeg ville foretrukket alu-cooler fremfor plast hvilken dag i uka det enn måte være :) Plast leder dårligere og er mindre holdbart, dessuten er det ett problem med at plast sprekker om vinteren pga temperaturforskjellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, takk for fin info, dette var lærerikt for min del. Noen som har tips på en intercooler som passer nedi min uten for mye stress? Eller må jeg ringe til et firma for å få tilpasset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Okay, takk for fin info, dette var lærerikt for min del. Noen som har tips på en intercooler som passer nedi min uten for mye stress? Eller må jeg ringe til et firma for å få tilpasset?

 

Vet du nå at den du har er for liten/lite effektiv? Skal man bestille på mål bør man dra til firmaet man bestiller hos med bilen, slik at man også får med rørgang, rørbøyer er noe herk å lage :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har en bror som står å bøyer rør så å si hele dagen, så mulig han kan lage noe til meg der da. Jeg bare innbilte meg at den var for liten i og med at jeg har en rs2 turbo som går på 1,5 bar. Og dess kaldere luft jeg får til den så kan jeg justere ned ladetrykket og skåne resten av motoren? Riktig? Hmm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Ok, jeg har en bror som står å bøyer rør så å si hele dagen, så mulig han kan lage noe til meg der da. Jeg bare innbilte meg at den var for liten i og med at jeg har en rs2 turbo som går på 1,5 bar. Og dess kaldere luft jeg får til den så kan jeg justere ned ladetrykket og skåne resten av motoren? Riktig? Hmm..

 

Korrekt :) Vet ikke hvordan din bil er oppbygget, men klarer du flytte radiator 6-7 cm bak slik at du kan presse inn en slik foran den? Eventuellt inn i fronten en plass?

 

monster.jpg

 

Denne er 60x30x7,6 cm og effektiv i massevis :) Finnes også i utgaver som er 60x30x10 cm og 45x30x7,6 cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal undersøke om jeg får flytta. Hva pris snakker vi om på en sånn da?

 

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Tommy Thøgersen

Kan vel muligens hjelpe med bedre ladetrykksregulering, som f.eks en TurboXS Hi-performance blødeventil istedet for magnetventilen. Med denne ventilen bør du få raskere ladetrykk.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hi-performance ventilen er jo ikke en blødeventil? Eller tar jeg feil. Jeg søkte meg frem til http://www.wrx-performance.com/product_info.php?cPath=21&products_id=57 og det står jo kort og greit forklart om denne ventilen. Er jo ikke tvil om at jeg trenger en ny ventil, da jeg tror fjæra på min er litt slitt. Hvis jeg ikke har full gass så slipper den ut trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Skal undersøke om jeg får flytta. Hva pris snakker vi om på en sånn da?

 

Havner vel på rundt 3000 ferdig fraktet/momset hvis du bestiller fra Australia, tar vel rundt en uke å få den hjem, men er vel verdt ventetiden med tanke på at dem havner på 8000 her hjemme...

 

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Hi-performance ventilen er jo ikke en blødeventil? Eller tar jeg feil. Jeg søkte meg frem til http://www.wrx-performance.com/prod...;products_id=57 og det står jo kort og greit forklart om denne ventilen.

 

Dessverre, den er nok en blødeventil kombinert med en ball/fjær-ventil :)

 

"The HPBC has two (2) boost control mechanisms built into it. One is a ball and spring mechanism for large and coarse boost pressure increases and the other is a bleed valve system for precise boost pressure setting."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.. :) Hvem forhandler slikt i norge da? Kan jeg kjøpe alt hos KRB Trading? Eller råder dere meg til å bestille i utlandet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Okay.. :) Hvem forhandler slikt i norge da? Kan jeg kjøpe alt hos KRB Trading? Eller råder dere meg til å bestille i utlandet?

 

Jeg råder deg til å bestille fra Rolin Imports i Australia - link

Siden med ic'er finner du her: ic'er

 

En annen plass du kan forsøke er Kylarjonson i Sverige, dem tar vel 6-7 laken for en fin en :)link eller Racecooling - samme intercoolerne fra datterselskap.

 

Skal du bestille i Norge er vel kanskje KRB enkleste og greieste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Okay.. :) Hvem forhandler slikt i norge da? Kan jeg kjøpe alt hos KRB Trading? Eller råder dere meg til å bestille i utlandet?

 

du kan kjøpe deg en liten kuleventil og et t-ledd....koster deg kanskje 200kr og kjør akkurat samme jobben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av morten stensland

du kan kjøpe deg en liten kuleventil og et t-ledd....koster deg kanskje 200kr og kjør akkurat samme jobben

 

Okay, hva sier dere andre om dette? Jeg vil vel ikke få justere ladetrykket, og den er vel ikke resirkulerende heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intercoolern i en 200 20v er faktisk stor og helt perfekt plassert rett bak grillen!! Ikke noe vits å begynne å skifte ut den......du har ikke sjekket om det står en slik blå Turboxs ventil i motor-rommet på bilen din da mr Huneide ?? Helge kjøpte jo en slik ventil når han satt på Rs2 turboen på bilen. Å lade noe mere enn 1,5 med en Rs2 turbo tror ikke jeg har så mye for seg faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

Intercoolern i en 200 20v er faktisk stor og helt perfekt plassert rett bak grillen!! Ikke noe vits å begynne å skifte ut den......du har ikke sjekket om det står en slik blå Turboxs ventil i motor-rommet på bilen din da mr Huneide ?? Helge kjøpte jo en slik ventil når han satt på Rs2 turboen på bilen. Å lade noe mere enn 1,5 med en Rs2 turbo tror ikke jeg har så mye for seg faktisk.

 

Alt er grått og kjedelig nedi panseret mitt.. Omtrent sikker på at jeg ikke har en slik blå ventil, den er vel ganske iøynefallende da jeg åpner panseret? Jeg kan ikke løpe ut for å dobbeltsjekke heller akkurat nå, i og med at jeg er et sted i norskehavet... Det jeg er ute etter er å få en bedre intercooler så jeg kan skrue ned ladetrykket, for det er vel i grenseland på 1,5 bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IC`en på en 200 20v er mer enn bra nok til ditt bruk!! Holder vel til en 400 hk kan jeg tenke meg. Den er perfekt plassert også......bare la det være slik det er du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Fivelstad

IC`en på en 200 20v er mer enn bra nok til ditt bruk!! Holder vel til en 400 hk kan jeg tenke meg. Den er perfekt plassert også......bare la det være slik det er du :)

 

 

Okay, da lar jeg det vere sånn.. Jeg kjøper en TurboXS Hi perf. ventil da, og monterer den.. Håper det hjelper. Sånn bilen er nå så er det liksom "går som fa*n, geare, venteventeventevente, begynne å ladde, gå som fa*n." Hvis du forstod hva jeg mente. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av morten stensland

du kan kjøpe deg en liten kuleventil og et t-ledd....koster deg kanskje 200kr og kjør akkurat samme jobben

 

Ikkje akkuratt.

 

Hi.pref. ventilen består av både ein vanleg blead-ventil og ein kule-trykk ventil.

Kuleventilen slipper ikkje trykk til wastegatenmembran før rigtig ladetrykk er oppnådd. Dermed får ein raskere ladetrykk, en med vanleg blead ventil. Da ein bleadventil vil åpne wastegaten gradvis meir og meir til den stabiliserer trykket.

 

Blead ventil er 70 tals teknologi. Sånt putter ein berre ikkje under panseret på ein 90tals Audi.

Hugs: Forspranget ligger i teknikken. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Steinar Huneide

Det jeg er ute etter er å få en bedre intercooler så jeg kan skrue ned ladetrykket, for det er vel i grenseland på 1,5 bar?

 

Burde gå fint så lenge du har nok bensin det. Det er tross alt en Audi-femmer vi snakker om her :)

 

Bare pass på å monter en "blåventil" riktig, og med minst mulig lengde på slangene. For lange veier her er ikke bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.