Trappeslitasje på dekk foran

Anbefalte innlegg

Hva er dette, å hva kommer det av??

 

Jeg har nettopp gått over til 18" med 225/40 dekk. Var ingenting på di gamle dekkene!

 

Noen som har peiling på hva som er galt?

Bilen er en 02 passat 1,9 tdi 130hk 4motion:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg spør VELDIG dumt nå, men hva i alle dager er trappe-slitasje?

 

er det at det er "trappe" profil i dekket? Ville tippet du har handlet deg noen økonomidekk som har delaminert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer og veldig på hva det er. Ser bare at det står det på service rapporten fra møller. Men kjenner/ser det at det er veldig "hakkete" på innerkanten på begge dekkene foran. Akkurat som en trapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er vel sånn slitasje alle quattro/4-motion modeller får ved aktiv kjøring, siden de er så fordømt understyrte. Men hvis du ikke har kjørt aktivt, så ville jeg sjekka hjulinstillingene. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan godt si at den er aktivt kjørt:)(ikke når jeg er på sjøen, og fruen kjører) Men vurderer å ta meg en forstillingskontroll bare for å være sikker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtdempere defekt? Dekket blir ofte trappa når bilen er lav og støtdemperne er slitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW, Audi får lett trappete slitasje på innsiden fremme dersom du har V-mønstret dekk og litt feil hjulvinkler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trappeslitasje skyldes nesten utelukkende defekte/dårlige støtdempere.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste nyere V70 som er innom sjappa sliter på innsiden. eg er det et meget V-mønstret dekk så er de trappete. Men ikke umulig at støtdempere på litt eldre biler kan gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke nankang? Vet mange av de har slitt med det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg sliter også med det bak på min. Og det kommer av gale hjulvinkler og blir verre med dekk som har V-mønster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på våres 06 passat var forstilling og bakstilling skjeive fra fabrikk:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke nankang? Vet mange av de har slitt med det..

 

Neida, det er A-one dekk. Har aldri hørt om det, men det skulle visst være gode, og billige dekk: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Durun A-one heter de.. de er vel ikke så veldig V-mønstret på kanten? Da tipper jeg på feil hjulstilling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trappeslitasje skyldes nesten utelukkende defekte/dårlige støtdempere.

 

:)

 

Fordi at....???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Durun A-one heter de.. de er vel ikke så veldig V-mønstret på kanten? Da tipper jeg på feil hjulstilling

 

Vi får se:) Skal på firhjulskontroll når jeg kommer hjem fra sjøen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har dette på min 04 touran. framme på høyre side. nett tatt 4 hjuls måling og det var mye feil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor gjør defekte støtdempere at man får trappeslitasje på dekk?

Har små tendenser til trapp-slitasje på høyre framhjul, men derimot på ytterkant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi at....???

 

Husker ikke forklaringen nok til å beskrive den 100% korrekt her, men det er nå det jeg har lært - og erfart på egne biler. ;)

 

Det har vel noe med at et hjul med defekt demper vil gå å "småtrippe" litt bortover veien etter en dump. Dette kan påvirke knastene, som blir dratt/slitt skjevt.

 

Om det også kan forårsakes av feil hjulvinler, vet jeg ikke, men det kan selvfølgelig tenkes - feil i understellet gjør jo at bilen oppfører seg feil mot underlaget, så det kan sikkert stemme det også under spesielle forutsetninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke forklaringen nok til å beskrive den 100% korrekt her, men det er nå det jeg har lært - og erfart på egne biler. ;)

 

Det har vel noe med at et hjul med defekt demper vil gå å "småtrippe" litt bortover veien etter en dump. Dette kan påvirke knastene, som blir dratt/slitt skjevt.

 

Om det også kan forårsakes av feil hjulvinler, vet jeg ikke, men det kan selvfølgelig tenkes - feil i understellet gjør jo at bilen oppfører seg feil mot underlaget, så det kan sikkert stemme det også under spesielle forutsetninger.

 

Okei.

På flere av de bilene jeg har hatt opp gjennom åra har jeg fått slike trappetrinn.

Men de vises utelukkende på indre del av dekkbanen, dvs helt på innsiden av mønsteret.

Har kanskje noe med kjøring i sving å gjøre også..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trappe-slitasje? er det noe slikt dere snakker om?

IMG_1525.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trappe-slitasje? er det noe slikt dere snakker om?

 

Er vell ikke riktig slik han mener..

Om du stryker hånden langs kanten på innersiden av hjulet, vill du kunne kjenne en slags trappe"effekt" der hvor mønstret slutter.. ene veien vil hånden gli lett over, men stryker du andre veien, vill du kjenne at det er forhøyninger mellom mønstrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på min A6 3.0 TDI BiTurbo.
Skifta defekt hjullager, men dekklarmen var der fortsatt.
Tok av dekka i går og de var slitt på innsiden, ja.
Må ta en kontroll på dette siden bilen nettopp er kjøpt brukt
og få det på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk justert hjulstilling og fikk nye dekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.