-02 3BG, Generator Werkstatt!, løpehjul ramlet av dynamo

Anbefalte innlegg

Saken gjelder en 3BG 2002 mod, 1,9 TDi 130 hk, nettopp passert 90 000 km.

 

Fikk opp en fin melding på displayet i dag. "GENERATOR WERKSTATT!". Servoen tok kvelden umiddelbart samt at batteri-indikatoren lyste. Kjørte hjem og tok fram lommelykt og kamera. Bildene viser at løpehjulet ved dynamoen har ramlet av og ligger i bunnen av motorrommet. Har hatt vibrasjoner i motorrommet tidligere, og verkstedet bilen var på service hos for 3 uker siden mente det kunne stamme fra dynamoen. Noen som har vært borti noe lignende?

IMG_5174.JPG

IMG_5178.JPG

IMG_5181_1.JPG

IMG_5182_1.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i løpehjulet under motoren. Det ser vel ut til at kulelageret har tatt kvelden. Lukter det ny dynamo her, eller er det noen som har andre forslag?

IMG_5191.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få av hylsa fra dynamoen og kjøp nytt løpehjul. Kosta meg 700,- eller no sånt. Jeg fikk hjelp av Møller til å ta det gamle av og det nye på. Trenger spesialverktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er frihjulet ditt som har røket, sitter et lager inni reimhjulet, på diesel er dette er must siden dette hjulet skal ta opp vibrasjoner på gangen fra dieselmotoren.Så når dette ikke fungerer lenger vibrerer motoren mere enn normalt.

Sett flere eksempler på dette.

Når det begynner å sette seg før det sitter bom fast, får man sånne skrike/pipe lyder når motoren går. (høres ut som en fugl)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er frihjulet ditt som har røket, sitter et lager inni reimhjulet, på diesel er dette er must siden dette hjulet skal ta opp vibrasjoner på gangen fra dieselmotoren.Så når dette ikke fungerer lenger vibrerer motoren mere enn normalt.

Sett flere eksempler på dette.

Når det begynner å sette seg før det sitter bom fast, får man sånne skrike/pipe lyder når motoren går. (høres ut som en fugl)

 

Ja det kan høres kjent ut. Det har vært antydning til skrikelyder av og til, gjerne med fullt rattutslag og mye sluring(?). La ikke merke til at det ble noe verre i dag før det røk. Vibrasjonen i bilen var ved rundt 1500 rpm, uansett gir. Hva må jeg reparere? Hva blir billigst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må iallfall ut med dynamoen. holder sannsynligvis å skifte frihjulet, men siden dette krever spess.verkøy så du må ta med deg dynamoen til møller for å sette på nytt hjul...

 

Om de sier det ikke lar seg gjøre å skifta hjulet pga at noe mer er skadet, så er siste løsning å skifte hele dynamoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må iallfall ut med dynamoen. holder sannsynligvis å skifte frihjulet, men siden dette krever spess.verkøy så du må ta med deg dynamoen til møller for å sette på nytt hjul...

 

Om de sier det ikke lar seg gjøre å skifta hjulet pga at noe mer er skadet, så er siste løsning å skifte hele dynamoen.

 

Har garanti på bilen, så det blir nok til at jeg prøver å få forhandleren til å ta saken. Om det blir bytte av småting eller bytte av dynamo finner jeg ut i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg satset på å få byttet dynamo, denne koster vel en 6-7000 kr?

Byttet akkurat selv på en A6 og den skulle Møller ha i underkant av 7000 kr for.

Hjulet skulle de ha 1500,- kr for tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg satset på å få byttet dynamo, denne koster vel en 6-7000 kr?

Byttet akkurat selv på en A6 og den skulle Møller ha i underkant av 7000 kr for.

Hjulet skulle de ha 1500,- kr for tror jeg.

 

Går for å få dekket ny dynamo selvfølgelig, men det er jo ikke utenkelig at forhandler prøver å dra seg unna en slik kostnad. Blir spennende å få vite hva "garantien" de har gitt meg egentlig er god for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger da ikke ny dynamo når kun reimhjulet er defekt. Selvfølgelig skifter dem kun hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått reparert bilen. Ser ut til at de kun skiftet løpehjulet. Fikk ikke se regninga da denne ble sendt til forhandleren som ga meg bruktbilgaranti. Meget fornøyd med forhandleren som solgte meg bilen, Møller og ikke minst NAF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.