Verktøytips for hobbymekanikeren!

Anbefalte innlegg

En viktig ting å tenke på når det kommer til luftkrevende luftverktøy er at små/mindre kompressorer har en trang regulator.

Denne begrenser hvor mye luft som kommer ut til verktøyet med riktig trykk.

 

Typisk er at trekkeren er kraftig første sekundet men så blir den slappere. Trykket i tanken er det samme men hade du hatt et manometer ved trekkeren så har du 4bar i stedet for 8bar. Stopper du forbruket så kommer trykket opp i 8bar igjen.

 

Dette kan løses med å bytte ut orginal regulatoren til en som er ratet til mye høyere verdi. Har en misstanke om at mange billig kompressorer oppgir litt fantasi tall på hvor mye luft de leverer. Tank størrelsen er bare hvor lenge en kan jobbe før motoren starter, om en kan opprettholde tanktrykket konstant avhenger av størrelsen på motor og sylinder.

 

 

 

 

Helt enig i det med fantasi tall på billig kompressorene!

 

Noen små er oppgitt til langt høyere avgitt volum en de større osv. uten noe som helst sammenheng.

 

Har lyst til å prøve en av de med 100liter tank fra moe & co, noen som har prøvd de? ser ut til å være mye for pengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man først er inne på kompressorer...

Så en 50L 3HK'ers kompressor (Kellen) på Coop Obs til rundt 2-3.000,-...

 

Holder denne til litt hobbybruk hjemme?

Og hvor mange hjulbolter rekker man å skru inn før dævelskapen starter å pumpe inn mer trykk?

 

Jeg har nemmelig ikke noe eget rom til kompressoren, så jeg anntar at denne kommer til å bråke veldig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel samme kompressor som Gebe, som jeg har hatt før den skjærte seg. Muttertrekkeren fra Biltema gikk rundt med denne, men klarte ikke å løsne hjulbolter, selv med trykket skrudd opp til sikkerhetsventilen løste ut. Fikk ca 8 bar iflg. manometeret. Har gått over til en tre-sylindret sak fra Bauhaus med 100 l tank og 10 bar trykk, og muttertrekkeren fungerer som en drøm. Så denne lille hadde jeg ikke kjøpt for bruk annet enn til spikring og denslags.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste luftverktøy er det oppgitt forbruk i L/min så da er det ikke rare regnestykket å finne ut hvor stor kompressor du trenger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.. da utgår denne med høye kneløft :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel samme kompressor som Gebe, som jeg har hatt før den skjærte seg. Muttertrekkeren fra Biltema gikk rundt med denne, men klarte ikke å løsne hjulbolter, selv med trykket skrudd opp til sikkerhetsventilen løste ut. Fikk ca 8 bar iflg. manometeret. Har gått over til en tre-sylindret sak fra Bauhaus med 100 l tank og 10 bar trykk, og muttertrekkeren fungerer som en drøm. Så denne lille hadde jeg ikke kjøpt for bruk annet enn til spikring og denslags.

 

Tips!

 

Har Gebe kompressor 50l 3hk og fikk beskjed om at fyller man på olja som følger med kompressor skjærer den seg fort. fylte derfor anbefalt syntet olje

 

Men fortell gjerne med om den 100liter kompressorn din.. Pris? link?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte også det om gebe, så byttet olje med syntet. Den holdt i 3-4 år, siste året når jeg bygde på huset med mye bruk og stående utendørs ble for mye for den.

 

Bauhaus-kompressoren er en tre-sylindret reimdrevet sak, kalt Herkules. Eget Bauhaus-merke. Forholdsvis stillegående, iallefall i forhold til Gebe'n. Betalte 4000, men har sett den på tilbud til 3000. Gir jo betydelig mer luft en den lille, og som sagt mer trykk slik at muttertrekker funker mye bedre. Men er et svært beist som ikke er spesielt mobil, samt at det trengs 16 ampere C-sikring. Med B-automatsikring på 16 ampere gikk sikringen i starten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en slik 150L, 5HK, 3-fas fra Moe & Co - Har brukt den ca 20timer og byttet olje èn gang. Kjøre muttertrekker, luftsliper, lakkpistol og mye annet verktøy uten problemer. Har en veggmontert Vannutskiller med manometer og luftregulator som styrer i tillegg til den som sitter på kompressoren.

 

Er et stort beist som tok plass på en HEL EURO pall. veier ca 150kg.

Den bråker ikke veldig mye, men ser ut som KINA-type. Men har fungert helt suverent inntil videre, også må man jo ta pris i betraktning.

e9ckqx.jpg

 

Firmaet Proffpartner kunne skaffe en 50L til samme prisen med firma rabatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En viktig ting å tenke på når det kommer til luftkrevende luftverktøy er at små/mindre kompressorer har en trang regulator.

Denne begrenser hvor mye luft som kommer ut til verktøyet med riktig trykk.

 

Typisk er at trekkeren er kraftig første sekundet men så blir den slappere. Trykket i tanken er det samme men hade du hatt et manometer ved trekkeren så har du 4bar i stedet for 8bar. Stopper du forbruket så kommer trykket opp i 8bar igjen.

 

Dette kan løses med å bytte ut orginal regulatoren til en som er ratet til mye høyere verdi. Har en misstanke om at mange billig kompressorer oppgir litt fantasi tall på hvor mye luft de leverer. Tank størrelsen er bare hvor lenge en kan jobbe før motoren starter, om en kan opprettholde tanktrykket konstant avhenger av størrelsen på motor og sylinder.

 

er og viktig med ein slange med rett dim.

jobba før med ein slik spiralslange man får med div luftverktøysett. denne klarte nesten ikkje å drive ei slipemaskin. kjøpte ein ny slange med større dim og alt vart mykje betre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man først er inne på kompressorer...

Så en 50L 3HK'ers kompressor (Kellen) på Coop Obs til rundt 2-3.000,-...

 

Holder denne til litt hobbybruk hjemme?

Og hvor mange hjulbolter rekker man å skru inn før dævelskapen starter å pumpe inn mer trykk?

 

Jeg har nemmelig ikke noe eget rom til kompressoren, så jeg anntar at denne kommer til å bråke veldig?

 

den kellen koster ca 1800,-

 

Jeg har den selv, men jeg har "toppmodellen" av muttertrekker til würth.. Den trekker av alt! Også prøvd med en 8liters kompressor på 1.5hk...

 

Ja luft er veldig viktig, men kvalitetsverktøy bruker minimalt med luft kontra billige..

 

Så for å skru av bakstilling, forstilling, hjul, bremser osv så fungerer det kanon!

 

 

Men skulle jeg kjøpt(min komp. var gratis) så hadde jeg nok godt for en med reimdrift mtp støyen samt en 150liters tank.. Så har man noe å jobbe med uten at den bør gå for ofte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang drill som er diskutert tidligere her, en vennine av meg som jobber i jernbaneverket har en av de nye panasonic drillene.

Den har hun hatt i ca 1 år og allerede 1 batteri og en chuck som har tatt kvelden... uflaks eller kvaliteten det står på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en nabo som jeg mener bruker panasonic drill til daglig, som elektrikker, og han kunne vel heller ikke skryte av batteriene. Den lager også noen merkelige lyder synes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber selv som elektriker og bruker Panasonic sin 14.4v maskin. Har hatt denne i 4 år, å den har vært uttallige gang på rep, men det henger sammen med bruken, hullsager er den vertfall ikke glad i..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde min panasonic 12v (svart og gul) på det 8'ende året og da var chuck'en/momentet gåen, bare raper over uansett moment.

Samma batterier hele veien men dem begynte å bli litt dårlige på slutten, spesielt når det var kaldt.

 

Den har både blitt brukt og misbrukt nesten daglig med alt mulig verktøy/hullsager.

 

Så kommer helt an på bruken om drillen varer lenge eller ikke. Mange som bruker drillen helt feil.

 

 

Har nå en wurth 18v som var inne til rep allerede etter 1.uka, ellers virker den veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse på Panasonic drillen, er ikke batteriene som er problemet. Det er at den er sterkere enn det drivverket tåler. Brukte nabon sin istad til å borre med, og da bare rapet den over hele tiden når det gikk litt tungt, han måtte prøve å holde den på borfunksjon sa han, ellers spratt den på moment.

 

Dette var Though series eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lakkert 3 biler med kellen sin 50L kompressor. Den fungerer greit, men man må ta litt og litt av gangen for å ikke Tømme tanken helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har erfaring meg hjullvinkel justeringsverktøy fra

biltema?

gasolin? (fant det ikke)

ebay?

 

blir det bra eller er det egentlig bare tull?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel egentlig god erfaring med 'Trackrite' verktøy for justering av spissing. Har aldri kontrollmålt biler jeg har brukt de på, men bilene føles greie å kjøre etter at man har brukt verktøyet og jeg har ikke lagt merke til noe feilslitasje av dekk. Fungerer trolig bare hvis du har et helt flatt (og slett) gulv å bruke den på.

 

Har også noe slikt liggende, men den har foreløpig blitt lite brukt. Vær obs på at skiva den ligger an mot bør være fri for kanter og generellt jevnt/ikke slitt.

 

 

Mine 5 cent.

 

 

Mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang drill som er diskutert tidligere her, en vennine av meg som jobber i jernbaneverket har en av de nye panasonic drillene.

Den har hun hatt i ca 1 år og allerede 1 batteri og en chuck som har tatt kvelden... uflaks eller kvaliteten det står på?

Når det gjelder batteridriller er det makita som gjelder, har prøvd det meste i jobbsammenheng. Men ingenting jeg har prøvd slår makitaen når det gjelder. Muligens Hilti, men de er altfor tunge, og har dårlig vektfordeling. Just my point of wiew :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd... Men er det noen som har veiledene prisliste fra Wurth liggende... Sitter å blar i "bibelen" og er mye man skulle ha bestilt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke sende mail, så får du svar på mandag :) Har veldig god erfaring med å handle hos dem, får som regel bedre rabatter enn avtalen vår tilsier også :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke sende mail, så får du svar på mandag :) Har veldig god erfaring med å handle hos dem, får som regel bedre rabatter enn avtalen vår tilsier også :D

 

Som privat person?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, VACN rogaland har avtale, men mener at de har funnet andre avdelinger også når jeg har vært innom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd... Men er det noen som har veiledene prisliste fra Wurth liggende... Sitter å blar i "bibelen" og er mye man skulle ha bestilt...

 

Er jo ett par medlemmer som jobber i Würth på Vestlandet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt stikke innom Wurth å bare si du jobber i Statoil, Siemens, ABB eller tilsvarende stor konsern så få du 25-50% rabatt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.