Verktøytips for hobbymekanikeren!

Anbefalte innlegg

Noen her som vet hvor mange ampere en ca. 8 år gammel 12V drill har?

 

8 år gammel 12V drill er som regel kun egnet som leketøy, ikke til arbeid. :P Min gamle B&D (billig-drill-mens-man-er-student) gikk i søpla etter at den begynte å få problemer med å sku inn gipsskruer.... Den var da 8år gammel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 år gammel 12V drill er som regel kun egnet som leketøy, ikke til arbeid. :P Min gamle B&D (billig-drill-mens-man-er-student) gikk i søpla etter at den begynte å få problemer med å sku inn gipsskruer.... Den var da 8år gammel.

Nåja...

Den har overlevd litt av hvert den drillen og den har vært en god følgesvenn. Den har vert med på garasjebygging/60kvm. terasse/3-4 oppussingsprosjekter og en lang rekke småskruing/boring.

 

Det har aldri vert noe galt med denne, men batteriet begynner nok å bli utslitt.

 

Den fungerer like fint den dag i dag, bare man lader batteriet litt hyppigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 år gammel 12V drill er som regel kun egnet som leketøy, ikke til arbeid. :P Min gamle B&D (billig-drill-mens-man-er-student) gikk i søpla etter at den begynte å få problemer med å sku inn gipsskruer.... Den var da 8år gammel.

 

En BRA drill holder mange år. Bruker man den riktig (lav og høyserie) og riktig lading av batterier (mest for eldre batterier) holder den lenge. Det er min panasonic et levende bevis på og den er 8 år gammel. Vi har hatt flere makita på jobben som brenner seg pga for "hard" bruk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtdemperhylse Audi Verktøy for montering/demontering av fremre støtdemper på Audi C4 fra biltema.no

 

19-1256_l.jpg

 

Støtdemperhylser VW/Audi 4 stk. I forskjellige dimensjoner. For løsning av støtdemperen øverst fra biltema.no

 

20-345_l.jpg

 

ah, det er det dette er til =), har skifta både demper å fjær men aldrig tenkt over dette.

jaja, vannpumpe tanga funger den å =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som sier 14,4V har etter det jeg kan se en ting til felles: de bruker maskinene på jobb...

Jeg bruker også mye verktøy på jobb til tunge oppgaver, da hadde jeg nok kjøpt en 14,4, men du skal ha den privat, og det tyngste du noensinne kommer til å gjøre, klarer en 10,8V helt fint ;)

 

Takker så mye for gode svar folkens!

 

Men en her sier at 10.8V holder i massevis til terasseskruing, mens andre her sverger til både 14.4V og 18V....

Jeg tror nok kanskje 18V blir overkill i mitt tillfelle, men alternativet blir jo da 14.4V evt...

 

Noen her som vet hvor mange ampere en ca. 8 år gammel 12V drill har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som sier 14,4V har etter det jeg kan se en ting til felles: de bruker maskinene på jobb...

Jeg bruker også mye verktøy på jobb til tunge oppgaver, da hadde jeg nok kjøpt en 14,4, men du skal ha den privat, og det tyngste du noensinne kommer til å gjøre, klarer en 10,8V helt fint ;)

Takker :)

 

Men jeg ser man får kjøpt ett sånt sett med bla. 10.8V vanlig skrudrill og en slagdrill. Blir den slagdrillen egentlig litt overflødig til husbruk?

 

Har den såpass mye høyere moment (grunnet slag) at den kan brukes til å feks. feste (ikke skru fast skikkelig) hjulbolter på bilen? Evt. andre bruksområder en 10.8V slagdrill kan brukes til hvor den vanlige 10.8V ikke strekker til?

 

Kom gjerne med eksempler... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og hva med et sett som dette til hobby bruk?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25554749

Blir veldig skeptisk når man får en stappa vogn m/verktøy for den summen...

 

Er jo halve prisen av hva selve vogna til Fosen Tools koster (uten innhold) og her får man den MED verktøy.

 

Slike ting gjør meg desverre altfor skeptisk.

 

Selv vognen til Teng Tools synes jeg skuffet meg litt. Rent visuelt så ser den jo omtrent lik ut som alle andre, men jeg liker ikke at det er så innmari trangt mellom skuffene, og noen ganger kan man høre verktøyet i skuffen under subber i skuffen over. Ikke bra.

 

Jeg opplevde en gang at skuffen jeg skulle dra ut huket seg fast i ett plastinnlegg i skuffen under og rev i stykker dette. Mulig denne kan være plassert feil, men det viser bare hvor fort det kan bli krøll i vognen etter en tids bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner mange som har slike billig skap m/verktøy, og jeg har ikke oppfattet noen av dem som veldig missfornøyde. har sett slike sett ned i 3-3500,-kr på finn/jabaduba/netthandler etc.. :)

 

kan sikkert bli sammenlignet med biltema verktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda... skjønner hva du mener og evt. hva du vil frem til...

 

Men når man sammenligner ett skap til rundt 10.000,- og ett til 3.000,- så er det liksom ikke tvil om hvem man har lyst på... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :)

 

Men jeg ser man får kjøpt ett sånt sett med bla. 10.8V vanlig skrudrill og en slagdrill. Blir den slagdrillen egentlig litt overflødig til husbruk?

 

Har den såpass mye høyere moment (grunnet slag) at den kan brukes til å feks. feste (ikke skru fast skikkelig) hjulbolter på bilen? Evt. andre bruksområder en 10.8V slagdrill kan brukes til hvor den vanlige 10.8V ikke strekker til?

 

Kom gjerne med eksempler... :)

 

Du kan i teorien bruke den til å skru bilhjul, ja, men jeg tviler på du vil bruke det i praksis.

Det eneste jeg har brukt den trekkeren til, er å skru betongskruer, der er den grei.

 

Her er en ok pris også: http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsr-10.8-2-li-drill-driver-gdr-10.8v-li-impact-driver-gli-10.8-li-led-torch-in-l-b-p13159

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en mail fra proffpartner nettopp som hadde noen "Monsterpakker" igjen av 10.8V driller samt tilbehør. Skulle vist ha 3.300,- for denne. Billig eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en mail fra proffpartner nettopp som hadde noen "Monsterpakker" igjen av 10.8V driller samt tilbehør. Skulle vist ha 3.300,- for denne. Billig eller ikke?

 

Det er en slik pakke jeg kjøpte for samme pris, kan anbefales den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteridriller kjøpes best i USA. De er rett og slett overpriset her i Norge. Kjøpte en Dewalt 18 v drill til 180 dollar, minste pris for tilsvarende i norge var 3500 på tilbud.

 

Denne f. eks. http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=dewalt+dcd950&_sacat=0&_odkw=dewalt+18v+drill+kit&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313#

 

Dog som noen sier så er den tung, men drar rundt det som puttes i. Som ren skrumaskin ville jeg nok tatt en mindre og lettere, men for større skruer i tre er denne helt genial.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor verktøy for ventiljustering til gamle VAG med mekaniske løftere selges til en rimelig peng?

 

sirs-001plus546.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg får spørre om å teste en 10.8V drill og sammenligne den med 12V-drillen jeg har hjemme, slik at jeg får tatt en avgjørelse.

 

Men jeg synes det er et hav og velge mellom når det gjelder drillene til Makita og Bosch, og det hadde vert fint om noen her kunne gi meg en link til følgende driller:

 

1. Den nyeste (mest moderne) 10.8V drillen til Makita OG Bosch (uten slag)

2. Den nyeste (mest moderne) 14.4V drillen til Makita OG Bosch (uten slag) (evt. en man kan aktivere/deaktivere slag på)

 

Drillene skal være så små og lette samt så sterke som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen fine verktøy for hjuljustering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen fine verktøy for hjuljustering?

 

Her kanskje du finner noe?

 

Andre har kanskje bedre svar.

 

mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.

 

Slike ting gjør meg desverre altfor skeptisk.

 

 

 

Tenkte på hobby bruk jeg. Tror det funker sikkert spør du meg.

 

Jeg har et tengtools skap på jobben til 30 tusen eller hva det koster.

Der har jeg blitt skikkelig skuffa. tengene er dårlig, avbiterne er bra til tredje gang.

Skuffene detter av og de lagrene går i filler.

for ikke å snakke om de dumme dumme skrallende. etter 1,5 år så må omtrent halve skapet byttes ut.

 

Da har jeg faktisk litt tilltro til de skapene som ikke koster ti talls tusen kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på hobby bruk jeg. Tror det funker sikkert spør du meg.

 

Jeg har et tengtools skap på jobben til 30 tusen eller hva det koster.

Der har jeg blitt skikkelig skuffa. tengene er dårlig, avbiterne er bra til tredje gang.

Skuffene detter av og de lagrene går i filler.

for ikke å snakke om de dumme dumme skrallende. etter 1,5 år så må omtrent halve skapet byttes ut.

 

Da har jeg faktisk litt tilltro til de skapene som ikke koster ti talls tusen kroner.

 

Da begynner jeg å lure på hvordan folk behandler verktøyene sine..Har hatt mitt 1001 skap i snart 4 år, og brukes nesten hver dag. Har ingen ting å utsette på kvaliteten på skapet eller verktøyene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kanskje du finner noe?

 

Andre har kanskje bedre svar.

 

mvh Martin

 

dette selger de på biltema også, legger du til frakt og mva og blir det nesten billigere å handle fra biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra tråd med mye vil ha utstyr!!

 

Selv sikler jeg fælt på en 1/2" batteri slagtrekker. men er litt for gæli å bruke 2-3000kr bare for å slippe luft slangen til slagtrekkern jeg har idag.

 

 

men er det noen her som har erfaringer med ingersoll rand sin dual action sander. kjøpte denne fra summit racing med den er jo ubrukelig svak, stoppper opp så fort jeg legger den på bilen... hva kan være galt ? lite lyst til å skru opp nytt utstyr for å lete etter feil... har brukt 12mm (inv luft slange) så er ikke lufta som er problemet heller

 

http://www.ingersollrandproducts.com/IS/Product.aspx-am_en-35819

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen fine verktøy for hjuljustering?

 

gasolin.no har og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på hobby bruk jeg. Tror det funker sikkert spør du meg.

 

Jeg har et tengtools skap på jobben til 30 tusen eller hva det koster.

Der har jeg blitt skikkelig skuffa. tengene er dårlig, avbiterne er bra til tredje gang.

Skuffene detter av og de lagrene går i filler.

for ikke å snakke om de dumme dumme skrallende. etter 1,5 år så må omtrent halve skapet byttes ut.

 

Da har jeg faktisk litt tilltro til de skapene som ikke koster ti talls tusen kroner.

Nettopp det jeg hele tiden har hatt i bakhodet med tanke på Teng Tools. Jeg har heller ikke fått noe inntrykk av kvalitet når det gjelder skapløsningene dems.

 

Da synes jeg Fosen Tools er mye bedre. Er en helt annen liga synes jeg, etter å ha opplevd vegge skapene live. Dessuten så har Fosen tools settene Knipex tenger. Mulig Fosen Tools er litt dyrere, men der får man faktisk hva man trenger i skapet og ikke en drøss med ting man aldri kommer til å bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra tråd med mye vil ha utstyr!!

 

Selv sikler jeg fælt på en 1/2" batteri slagtrekker. men er litt for gæli å bruke 2-3000kr bare for å slippe luft slangen til slagtrekkern jeg har idag.

 

 

men er det noen her som har erfaringer med ingersoll rand sin dual action sander. kjøpte denne fra summit racing med den er jo ubrukelig svak, stoppper opp så fort jeg legger den på bilen... hva kan være galt ? lite lyst til å skru opp nytt utstyr for å lete etter feil... har brukt 12mm (inv luft slange) så er ikke lufta som er problemet heller

 

http://www.ingersollrandproducts.com/IS/Product.aspx-am_en-35819

 

Hvor stor kompressor har du da? Slike maskiner trenger MYE luft...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.