Blende/fjerne EGR på Audi A6 1.9 TDI 110 hk

Anbefalte innlegg

Hei

Skal muligens chippe min Audi A6 1.9 tdi 110 hk opp til ca. 150 hk. Har i samme slengen vurdert å fjerne, eller i det minste blende EGR-ventilen. Gjorde dette på min golf iv 1.9 tdi, men syns det virker enklere på den. Der kobla jeg bare av vakum-slangen og blendet denne. Men på A6'n er det vel litt mere stress?

 

Noen som har dele-nr. til det blende-lokket man kan bruke til å blokkere røret som går in i innsuger fra egr-ventilen?

 

Har søkt litt i forumet, men finner ikke helt hva jeg lurer på :)

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

038 131 925 passer på innsugsmanifolden din. Skal du også blende på eksosmanifold (fjerne hele EGR ventilen) bruker du deksel med nummer 038 131 925 A.

 

Koster ca. 30kr stykk hos Møller, men må bestilles fra Tyskland.

 

Image015.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Stor hjelp dette :D Skal stikke opp på møller og bestille disse i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og 150hk med kun chip kan du bare drømme om ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, greit :) Forholder meg bare til tall jeg får fra leverandør jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MTM som ihvertfall jeg anser som en seriøs aktør lover 136hk/310Nm på samme motor.

 

Superchips.co.uk lover 131hk/307Nm, og det med bremsepapirer som backer det opp.

 

Enkelte chipleverandører skryter litt vel mye av hva de får til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på makan, finnes det virkelig orginaldeler for å plugge EGR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MTM som ihvertfall jeg anser som en seriøs aktør lover 136hk/310Nm på samme motor.

 

Superchips.co.uk lover 131hk/307Nm, og det med bremsepapirer som backer det opp.

 

Enkelte chipleverandører skryter litt vel mye av hva de får til...

Vet dette, at det er litt skryt ute å går her og der. Men uansett, er ikke så veldig opptatt av tallet. Så lenge opplevelsen blir som antatt er jeg fornøyd jeg :) Så hadde det jo vært gøy å fått målt bilen etter chip og rens av innsug.

 

Er det dyrt å få målt HK på en bil egentlig? Mener BR gjør dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett på makan, finnes det virkelig orginaldeler for å plugge EGR?

Jepp.. Husker jeg så disse lokkene i en annen tråd.. Er jo helt genialt :) Alt blir bedre når man kan gjøre slikt med orginale deler.. Så slipper man for stor "modd"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som la inn disse dekslene tidligere også på forumet. Fant ut at VAG lager industri motorer, og disse har ikke EGR funksjon, men samme manifoldene. Etter litt leting i ETKA så fant jeg noen kjekke original deksler til en meget hyggelig pris. : smil :

 

Fredrik, ser du også "bor" i Trondheim, da kan du spør om pris på bremsing av bilen din hos Bjørnstad Bil på Fannrem. Koster fort en tusenlapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo perfekt med org. deksler i allefall :D

 

"bor" du og i trondheim Petter? Får ikke rensa innsuget mitt før til sommern jeg, for har ikke noe godt egnet sted å stå.. Er jo litt søl med slikt.. Du vet ikke om noen steder man kan låne garasje her i trondheim? Helst med litt utstyr for slikt?

 

Skal en tur ned på shell på nidarvoll, der er det slik "gjørdetselv"-garasje.. Sånn med bukker som man kan heise bilen opp på og slikt.. Skal skifte olje og fikse litt smått der da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor ikke i Trondheim nei, men er oppom av og til i forbindelse med jobb og handla bil hos Bjørstad for rett over ett år siden.

 

Er grei jobb å rense innsuget, men la det godgjør seg i parafin 12-24 timer før du begynner skrubbejobben med tannkost og børster. Husk å ha ny pakning klar til montering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry OT.

Passer lokkene på min bora 110hk oxo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan dette gjøres på min golf 3 1.9TDI 110hk? Og hva er det godt for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry OT.

Passer lokkene på min bora 110hk oxo?

 

Ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan dette gjøres på min golf 3 1.9TDI 110hk? Og hva er det godt for?

 

Kan gjøres på din også. Gjøres gjerne etter rensing av innsug, for da ser en hvor usannsynlig mye sot og tjære som tetter igjen innsuget pga EGR ventilen slipper inn eksos (med sot og partikler) som mikses med oljedamp fra veivhusventilasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsuget på syncro TDi'en min før jeg rensa det og fjerna EGR ventilen:

 

kamera079.jpg

 

kamera083.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva oppnår man ved og avblende denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva oppnår man ved og avblende denne?

 

Man slipper at motoren må spise den dritten som er avbildet over, i tillegg til at en slipper sugerørstørrelse på runners i innsuget pga avleiringene som tetter igjen. EGR ventilene begynner ofte å lekke etter en viss tid, og da slipper de MYE mer eksos forbi enn det den skal, enda verre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal utvilsomt blende av denne asap, så blir det rens til sommeren :) Så slipper jeg at det blir verre i allefall..

 

Man skulle jo tro at motoren klarer å kjøre innsuget litt rent i allefall. Har sett innsug før rens før, og det er ikke pent, så tror ikke motoren klarer å kvitte seg med alt det, uten hjelp. Men tipper den klarer å rense bort noe ja, bare ved kjøring..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal utvilsomt blende av denne asap, så blir det rens til sommeren :) Så slipper jeg at det blir verre i allefall..

 

Man skulle jo tro at motoren klarer å kjøre innsuget litt rent i allefall. Har sett innsug før rens før, og det er ikke pent, så tror ikke motoren klarer å kvitte seg med alt det, uten hjelp. Men tipper den klarer å rense bort noe ja, bare ved kjøring..?

 

Når du skal skure innsuget så forstår du hvorfor motoren ikke greier å rense dette selv. Herder og blir steinhardt! Må av med innsuget for å få dette vekk, men ingenting i veien for å hindre at det bygger seg opp mer i mellomtiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen skikkeli gode tips til hva med og hvordan man renser ett innsug mest effektivt? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg ikke vært borti dette selv men vil tro att å la det ligge i parafin over natta burde løse litt opp på det, for så å begynne med skurejobben :)

 

evt så slo det meg inn att kanskje høytrykkspyler med litt guff kanskje kunne funke? noen som har testa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har søkt og lest litt.. Tipsenen går alt fra diesel, parafin, autorens til bruk av høytrykkspyler og steamer.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte parafin, og det fungerte bra, men du må skure med børster for å få alt vekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.