Blende/fjerne EGR på Audi A6 1.9 TDI 110 hk

Anbefalte innlegg

Skjønner.. Var å bestillte 038 131 925 nå. Den som settes rett på innsuget (regner jeg med). Men hva med det røret som går fra EGR til innsuget? Skal jeg skru dette oppå det dekslet jeg setter på innsuget?

 

For å sjekke om jeg har prosedyren rett her nå:

Jeg skrur av røret på innsuget og skrur på 038 131 925.

Så tar jeg av vakumslangen som går inn i EGR-ventilen og plomberer denne

Så vipps, så er alt gull og godt? :)

 

Her er ett mobilbilde av EGR-ventilen min (røret til nede til venstre er røret som går ned til innsuget):

6c9a0160.jpg?t=1233234921

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer forresten og på om jeg skal kjøpe det andre dekslet og.. Da kan jeg vel fjerne hele det røret der? Er jo ingen vits å ha det der.. Bare mer rot.. :)

 

Skulle forresten få inn det dekslet i morgen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha begge dekslene skal du fjerne hele greia. Ingen vits å ha den der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ringe møller da.. :P

 

Men beskrivelsen min var rett ellers? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ringe møller da.. :P

 

Men beskrivelsen min var rett ellers? :)

 

EGR ventilen er skrudd fast til ett aluminiumsrør. Løsne ventilen fra innsuget (2 umbraco bolter) og løsne røret fra eksosmanifolden (2 kobbermuttrer). Fjern dritten og plugg igjen manifoldene med dekslene. Vakuumslangen plugger du igjen med en skrue og strips, eller hva enn du måtte ha for hånd ;) Kan være greit å ha nye pakninger klar til begge dekslene samt nye kobbermuttrer, umbracoboltene kan du bruke igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR ventilen er skrudd fast til ett aluminiumsrør. Løsne ventilen fra innsuget (2 umbraco bolter) og løsne røret fra eksosmanifolden (2 kobbermuttrer). Fjern dritten og plugg igjen manifoldene med dekslene. Vakuumslangen plugger du igjen med en skrue og strips, eller hva enn du måtte ha for hånd ;) Kan være greit å ha nye pakninger klar til begge dekslene samt nye kobbermuttrer, umbracoboltene kan du bruke igjen.

 

Er det egentlig noe vits og plugge igjen vakumslangen hvis man gjør slik som du ellers har skrevet her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må vel nesten det.. Hvis ikke så vil jo EGR-ventilen prøve å kjøre eksosen inn i ett blokkert rør..? Am i right?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR ventilen er skrudd fast til ett aluminiumsrør. Løsne ventilen fra innsuget (2 umbraco bolter) og løsne røret fra eksosmanifolden (2 kobbermuttrer). Fjern dritten og plugg igjen manifoldene med dekslene. Vakuumslangen plugger du igjen med en skrue og strips, eller hva enn du måtte ha for hånd ;) Kan være greit å ha nye pakninger klar til begge dekslene samt nye kobbermuttrer, umbracoboltene kan du bruke igjen.

Pakninger ja.. Må dette kjøpes på møller da eller? Er jo ikke akkurat noe man har liggende :P

 

I så fall, har du noe dele-nr? Er jo selvfølgelig bare å spørre når jeg er der men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man blender av denne ventilen, hvordan blir det med avgass-krav og sånt på eu-kontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må vel nesten det.. Hvis ikke så vil jo EGR-ventilen prøve å kjøre eksosen inn i ett blokkert rør..? Am i right?

 

Er på en måte riktig det du sier. Men EGR sitter ikke på eksosrøret, den sitter på innsugsrøret. EGR vil åpne en ventil ja, men den ventilen slipper ikke inn noe, for der setter du jo på et slik blindlokk:) Samme som du setter på nede på eksosrøret. Og da er det ikke noe forbindelse mellom eksos og innsug.

 

Men man kan jo blokkere vakumslangen og, men det har egentlig ikke noe hensikt. Hvertfall slik det ser ut på min bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man blender av denne ventilen, hvordan blir det med avgass-krav og sånt på eu-kontroll?

 

Dette spurte jeg om før jeg skulle ha min på EU-kontroll og;) Fikk da til svar av noen her inne at det ikke skulle gi noe utslag på avgasstesten:)

 

Jeg fikk heller ikke funnet det ut på EU-kontrollen om den hadde for høyt utslipp ettersom jeg ikke kom meg inn den hallen de hadde slik tester:p Bilen var for lav:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig noe vits og plugge igjen vakumslangen hvis man gjør slik som du ellers har skrevet her?

 

Ja, ellers går vakuum pumpa berserk i ett forsøk på å bygge vakuum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man blender av denne ventilen, hvordan blir det med avgass-krav og sånt på eu-kontroll?

 

Avgass test går den rett igjennom. Det det kan ha en virkning på er hvor lang tid det tar å få motoren varm når det er skikkelig kaldt ute, men jeg har ikke hatt noe problemer med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror han mente om man lot egr stå igjen, med vakumslangen tilkoblet:) gleder meg til å fikse dette i morra!:D må bestille inn det andre dekslet og..

 

Men hvilke pakninger skal jeg bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror han mente om man lot egr stå igjen, med vakumslangen tilkoblet:) gleder meg til å fikse dette i morra!:D må bestille inn det andre dekslet og..

 

Men hvilke pakninger skal jeg bruke?

 

Går fint å ha vakumslangen koblet til EGR klokka ja.

 

Bestill pakningene som står der originalt. Gjør ingenting at det er hull i pakningen, for den skal bare dekke sealflaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg plassert lokket mellom EGR-klokka og innsuget. Brukte den gamle pakninga foreløpig bare. Får ikke ny pakning før på mandag. Bestillte og lokk til der røret går. Så kan jeg fjerne klokka og røret.. Blir penere da :D Klippa og vakumslangen og plomberte denne med en skrue..

 

Var en ukes leveringstid på pakning som passet der hvor røret går.. Tysklanddel med andre ord.. Så gadd ikke bestille den.. De gamle pakningene så jo som ny ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det gjort.. Var utrolig fort gjort.. Tok vel ca. 15 min så var hele egr-skiten ute av bilen.. :)

 

Før:

6c9a0160.jpg

 

Etter:

bf9c990a.jpg?t=1233588698

 

Now thats your problem!:

2f809acb.jpg?t=1233589311

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var egr renset.. Var en del groms inni der ja, men merka ikke noe umiddelbar stor forskjell. Men greit å ha det gjort uansett :)

 

Spørsmål, hvis man nå hadde satt på ett helt rent innsug, ville det ha holdt seg helt rent da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var egr renset.. Var en del groms inni der ja, men merka ikke noe umiddelbar stor forskjell. Men greit å ha det gjort uansett :)

 

Spørsmål, hvis man nå hadde satt på ett helt rent innsug, ville det ha holdt seg helt rent da?

 

Støpeoverflaten i innsuget er ganske ru så ting henger seg lettere fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket det når jeg skulle rense skiten.. Nesten umulig å få det rent.. Hadde jeg hatt tid hadde jeg lagt den i ett nytt diesel-bad etter jeg hadde "renset" det, for å få ut siste rest.. Men gadd bare ikke.. Fikk ut det groveste.. Så det ikke var ett tykkt belegg der inne i hvertfall :)

 

Tips: brukte en slik flaske-kost som jeg kjøpte på coop mega til 30,-.. Gull verdt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer de dekslene 90 hk 1Z motor også ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge dekslene er nå lagervare i Oslo tydeligvis,kosta hele 73 kroner for begge dekslene inkl VACN-rabatt :) Jeg skulle få en kompis til å vannskjære to slike deksler til meg men like greit å bestille de når de allikevel er å få orginalt. Så da skal jeg pælme hele EGR-dritten langt vekk :evil: At motoren skal spise sin egen avføring er ikke aktuelt. Merka forskjell i gangen på min 3BG hvor jeg fjerna EGR med Vagcom,synes motoren gikk finere uten. Den virka litt kvikkere også faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man montere dette på A3 2.0TDI også? Aner ikke om jeg har PD eller CR motor da.. Og er det noe skadelig å blende EGR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok, men er vel mye mulig du får feilmelding om du fjerner EGR på din.

Vet ikke om disse dekslene passer din motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok, men er vel mye mulig du får feilmelding om du fjerner EGR på din.

Vet ikke om disse dekslene passer din motor.

Kan prøve å kode den vekk med Vagcom,da ser man fort om man får feilmelding. Jeg koda den vekk i Vagcom på min gamle Passat 3BG med 130 pd motor,ingen feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.