'01 Polo 75hk TDi starter ikke, får ikke diesel?

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en slik bil, chippet for ca 6mnd siden.

 

I det siste har den gått dårlig fra tid til annen, virker som om den går på 2 sylindre, med vibrasjoner og elendig drag som resultat.

 

Når han skulle starte den idag tidlig, stoppet den igjen 1sekund etter at den startet. På andre forsøk startet den, den ble så kjørt varm og parkert. Etter noen timer skulle han ut en tur igjen, men nå vil ikke bilen starte. Motoren har ingen antydning til tenning, og det lukter ikke diesel av eksosen til tross for iherdig bruk av starteren.

 

Han har hele tiden mens han har hatt bilen hørt et "sluurp" under bilen når han setter på tenningen, og har blitt fortalt at det er den normale lyden av matepumpen. Denne har han også nå.

 

Forslag til hva som kan være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker for at den ikkje få diesel fram til dysene, så da er vel diesel pumpe og/eller filter ei mulig årsak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 2 pumper på denne? 1 i motorrom og 1 matepumpe i tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tilfelle andre søker opp denne tråden:

Etter å ha lest av feilkoder byttet eier noen ledninger under "under motordekselet" og nå er alt ok igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Føler meg litt pliktig til å følge opp denne da dette dreide seg om min bil. I utgangspunktet oppførte den seg litt merkelig på forskjellig vis, som f.eks vanskelig start, plutselig stopp, og ved ett tilfelle limp-mode på 2 (!) sylindre. Oppførsel som rykking ved svakt gasspådrag kunne også observeres ved gjennomvarm motor. Den siste tiden ville den oftest ikke startet i det hele tatt.

 

Leste ut feilkoder ved hjelp av en VAG-COM løsning, og denne gav meg størst oppmerksomhet:

"18072 - Control Circuit for PD Injectors: Electrical Malfunction"

 

Fulgte deretter følgende guide (på tysk, men med gode bilder - http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=56946) som mener at brudd eller dårlig kontakt i ledningsnettet under toppdekselet kunne være en kilde til denne feilkoden, og nevnte oppførsel. Dette viste seg i mitt tilfelle å være helt korrekt!

 

I følge en bekjent på det lokale Møller-verkstedet er dette ikke en ukjent feil, kanskje spesielt for 1.9TDI motorene. Min bil går nå iallefall helt fint, uten tendenser til noen av problembeskrivelsene ovenfor.

 

Takk til Kåre Petter og spesielt Knut Arne for tips som bidro til løsningen.

 

Mvh,

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.