Anbefalte innlegg

Hei,

 

Felger er ikke et problem lenger.

 

Bilen min skal nå inn på EU-kontroll, men etter oppgraderinga av bremsene så får jeg ikke på felgene uten spacere og spacere er ikke tillatt så derfor får jeg ikke bilen igjennom EU-kontrollen heller.

 

Så lurer på om noen har et sett felger jeg kunne lånt for å komme igjennom EU-kontrollen?

 

Boltsirkel: 5x100

 

Mine felger: 9*19 et30 forran og 9*19 et 20 bak

 

Spacerne er vel 5-10mm, så da sitter felgen og kaliptern bom sammen.

 

Eventuelt, noen som kjenner verksted som er villig til å eu-godkjenne bilen med spacere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er tillatt med riktige TÜV-papirer, men da må de nok skrives inn på biltilsynet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden din litt jeg Roy, angående innskrivning av modifikasjoner hos Biltilsynet. Har et senkesett som må inn i vognkortet før EU til sommeren, og tenkte å ta dette før sommerfelgene kommer på... Er det fremdeles Arendal som er det greieste stedet å få gjort dette? Og de krever fremdeles ikke mer enn dokumentasjon på forstillingskontroll og TÜV?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spacere er tillatt med riktige TÜV-papirer, men da må de nok skrives inn på biltilsynet...

 

Jaha, så var det det med TÜV papirer på de da. For høre med tidligere eier. Tor Erik Røynesdal;1558107]Låner tråden din litt jeg Roy, angående innskrivning av modifikasjoner hos Biltilsynet. Har et senkesett som må inn i vognkortet før EU til sommeren, og tenkte å ta dette før sommerfelgene kommer på... Er det fremdeles Arendal som er det greieste stedet å få gjort dette? Og de krever fremdeles ikke mer enn dokumentasjon på forstillingskontroll og TÜV?

 

Arendal var ihvertfall planen min. Skal bestille time i dag, så kan si i fra hvordan det går. Utover det har jeg hvert i kontakt med biltilsynet sentralt, sendte over TÜV og firhjulskontroll papirer, det var ikke noe problem å få godkjent så lenge det stemte med utstyret på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke evje også greie på godkjenning av senke sett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, har bilen inne på 4-hjulskontroll og lysjustering og skal etterhvert bestille time for godkjenning av senkesett/felger. Er de fortsatt like vanskelige i kristiansand?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gadd ikke ta sjansen på Kristiansand, så bestilte time hos biltilsynet i Arendal.

 

Kan forøvrige nevne at de har veldig mange åpne timer framover, så null problem å få time der :)

 

De har også drop in på fredager for godkjenning av felger og dekk.

 

Trenger foresten ikke låne felger, da det ikke er spacere på bilen faktisk. Det bare ser veldig sånn ut med de oppgraderte bremsene på,hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så greit, da er det bare komme seg gjennom eu-kontrollen da! Blir nok en tur til Arendal på meg og ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arendal var min plan også, blir nok en tur østover om ei lita stund da. Kan man få godkjent dekk og felger i samme slengen? Hadde vært greit og hatt det i vognkortet også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arendal var min plan også, blir nok en tur østover om ei lita stund da. Kan man få godkjent dekk og felger i samme slengen? Hadde vært greit og hatt det i vognkortet også...

 

Jeg ska prøve å få de til å skrive inn felg og dekk når jeg godkjenner senkesettet, og dama på tlf sa det ikke var noe problem om de hadde tid. Hvis det ikke er glatt ute da, for ellers må jeg kjøre på vinterdekka mine og de er jo originale så trenger ikke godkjennes.

 

Ellers kan som nevnt dekk og felg godkjennes på drop in på fredager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drop-in i Arendal er vel bare noen få, de ti første om morgenen eller noe slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Jeg har funnet ut at jeg nesten må vente til jeg har sommerdekk på bilen før jeg kan vise den fram - mønsteret i vinterdekka er ikke akkurat bra... Har ikke så mye å si, er egentlig lagringsdekk. Kjører minimalt på vinterstid. Uansett, det hadde vært gull å godkjenne begge deler med en gang. Trenger vel ikke ekstra papirer for dekk og felg?

 

I dag hadde jeg greit lyst til å legge om! Men det snør vel til uka igjen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Jeg har funnet ut at jeg nesten må vente til jeg har sommerdekk på bilen før jeg kan vise den fram - mønsteret i vinterdekka er ikke akkurat bra... Har ikke så mye å si, er egentlig lagringsdekk. Kjører minimalt på vinterstid. Uansett, det hadde vært gull å godkjenne begge deler med en gang. Trenger vel ikke ekstra papirer for dekk og felg?

 

I dag hadde jeg greit lyst til å legge om! Men det snør vel til uka igjen...

 

Du trenger papirer på felgene, så de kan se hvor stort avvik det er fra det originale innpresset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg var redd for... Felgene er ute av produksjon. Mulig å få sånt i etterkant tro? Sist gang jeg skulle få noe fra dem jeg kjøpte dem av (et nav) tok det to måneder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger papirer på felgene, så de kan se hvor stort avvik det er fra det originale innpresset.

 

 

Tuv papirer? Det følgte ikke med mine felger. Innpress tror jeg er merket på innsiden av felgene og orginalt innpress står vel i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuv papirer? Det følgte ikke med mine felger. Innpress tror jeg er merket på innsiden av felgene og orginalt innpress står vel i vognkortet.

 

Nei, er ikke TÜV papirer. Bare papirer fra produsenten, men godt mulig det står på felgene også. Org ska stå i vognkortet ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, om det holder med dokumentasjonen på felgene og vognkortet er det jo ikke noe problem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var senkesettet mitt godkjent av biltilsynet i Arendal.

 

Snodig gjeng, men så lenge numra på fjærene stemmer med papirene og at bilen ikke er lavere fra senter på felgen og opp til hjulbuen så blir det godkjent. Det var det de sjekka på min bil.

 

Felgene mine blei ikke godkjente, siden innpresset skilte seg for mye fra originalt innpress. Bakfelgene vel og merke.

Da måtte jeg eventuelt ha TÜV papirer på at det ikke var noe problem på bilen min. Sånt eksisterer vel ikke på felger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sjekket altså ikke om du hadde 11 cm bakkeklaring under bilen?

Og hva er innpresset på felgene du har bak da? Er ikke 38 orginalt innpress?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sjekket altså ikke om du hadde 11 cm bakkeklaring under bilen?

Og hva er innpresset på felgene du har bak da? Er ikke 38 orginalt innpress?

 

Jeg kjørte selv inn bilen og fikk beskjed om å kjøre opp på en bukk, og i midten av bukken har de en sånn ekstra sak som de kan heise bilen ytterligere høyere foran eller bak. Den skøyv jeg mer eller mindre bare foran meg,hehe. det var bare plastikk under motoren som skubba den.

 

Det er 38 innpress originalt og bakfelgene har 51 var det vel, og det er visst for stor forskjell, selvom de gamle gubbene på biltilsynet i Arendal kikka bare i en bok og der sto det ingenting om innpresset. De sa bare at det ville de ikke godkjenne. Tidligere sendt papirene inn til biltilsynet sentralt og det er visst for stor forskjell fra original innpresset som gjør det. Måtte isåfall ha noen TÜV papirer på at det var greit på bilen min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo greit ut i forhold til godkjenning av senkesett i alle fall. Fikk du pålegg om ny visning med andre felger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kun ha avvik på innpress inntil 15mm pr aksling. Altså 7 1/2" pr felg uten TUV.

Men alt skal også godkjennes visuelt av kontrollør. Felgene kan ikke stikke utfor skjermkant, ingen subbing etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo greit ut i forhold til godkjenning av senkesett i alle fall. Fikk du pålegg om ny visning med andre felger?

 

Jeg hadde kun med meg papirene på sommerfelgene, så kjørte på originale felger jeg.

 

Du kan kun ha avvik på innpress inntil 15mm pr aksling. Altså 7 1/2" pr felg uten TUV.

Men alt skal også godkjennes visuelt av kontrollør. Felgene kan ikke stikke utfor skjermkant, ingen subbing etc..

 

Det er fort gjort 13mm per felg annerledes innpress her i gården : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da er jeg med. Må jo som sagt vise min også, men har per i dag kun sommerfelgene og et sett elendige vinterdekk. Sistnevnte brukes så og si bare til lagring. Da får man investere i noe orginalt før man tar turen... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.