Sandblåse eller glassblåse ?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som sitter med erfaring på hvilken str på sand til sanblåsing av karroseri/understell?

 

Evt sanblåse blokk,topp,bunnpanne osv osv, men det bør vel helst glassblåses?

 

Hvor mye sand kan man regne med at går med på bunnen på et karroseri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde kanskje vært plassert under karroseri denne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du har sjekket prisen på sand så finner du fort ut at du ikke trenger å jobbe mange timene for å få kjøpt nok sand til å få blåst hele bilen og verkstedet ditt. Husker ikke eksakt pris, men under 100kr for 25kg hvis jeg husker rett.

 

Du kan f.eks reise innom torshov og kjøpe sand der. Si at du skal bruke den til understell på bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster vel knappe 60kr på biltema for 25kg.. men var egentlig ikke det jeg lurte på, str på kornene er mest interessant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bør de vel vite der det selges ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"burde ja" det er riktig det.. Kan jo prøve å spørre etter sertifikat osv på løfte utstyr de selger.. Da blir de hvite i ansiktet og sier de ikke kan hjelpe før sjefen er tilbake :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understellet mitt ble ikke sandblåst men det ble blåst med stålkuler (industriblåsing) og det er noe av det groveste jeg har sett. Det er ikke å anbefale om du skal pulverlakke delene men med vanlig lakk funker det bra. Glass burde funke bra til pulverlakk.

 

Tror nok den sanda de selger på disse rekvisitabutikkene er god nok:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey!

 

men aluminium som topplokket burde vel ikke sanblåses? mente det var for grovt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey!

 

men aluminium som topplokket burde vel ikke sanblåses? mente det var for grovt..

 

Det har litt med trykket på lufta du bruker å gjøre også. Er ikke bare blåsestoffet. Blåste et motorfeste som sansynligvis er samme alu som toppdekselet, med disse stålkulene og det blir i groveste laget. Spiser aluen opp. Ta heller å få det blåst med glass.. tror det hadde vært best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man burde glassblåse topplokk ja, sandblåsing blir for grovt. Det er min mening ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sanblåsing av karroseri/understell? Evt sanblåse blokk,topp,bunnpanne osv osv, men det bør vel helst glassblåses?

 

:) Hvorfor ikke syrebehandling, hele bilen eller deler kan syrebades. Alt forsvinner som lakk, sparkel, kitt, pvc, understellsmasse o.s.v. Jeg har sett biler etter syrebad, en drøm å jobbe med etter behandling. Eks. her, les mere: http://www.bs-teknikk.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med han som sveiser for meg ang syrebad. Han kunne fortelle at selve fjerningen er grei nok, men karosseriet har en tendens til å ruste mye etterpå, pga syrebehandlingen som må nøytraliseres med vann.

- Etter behandling så spyles karroseriet/delene rene med vanlig vann som nøytraliserer "BS-Strip" væsken.

Det er jo bare å tenke seg selv hva som skjer inni kriker og kroker og hulrom der det har vært hel og fin lakk fra fabrikk tidligere, når man pøser på med vann... da settes rustprosessen igang umiddelbart, og hvordan skal man stoppe det der man ikke kommer til? Bare en tanke...

 

Jeg tror nok jeg ville satset på å sandblåse under bilen, dette går helt fint siden det er liten fare for at platene slår seg. Sannsynligvis vil du finne ut at du ikke trenger å sandblåse alt heller, med mindre det er skikkelig rustent under der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med han som sveiser for meg ang syrebad. Han kunne fortelle at selve fjerningen er grei nok, men karosseriet har en tendens til å ruste mye etterpå, pga syrebehandlingen som må nøytraliseres med vann.

 

Det er jo bare å tenke seg selv hva som skjer inni kriker og kroker og hulrom der det har vært hel og fin lakk fra fabrikk tidligere, når man pøser på med vann... da settes rustprosessen igang umiddelbart, og hvordan skal man stoppe det der man ikke kommer til? Bare en tanke...

 

Jeg tror nok jeg ville satset på å sandblåse under bilen, dette går helt fint siden det er liten fare for at platene slår seg. Sannsynligvis vil du finne ut at du ikke trenger å sandblåse alt heller, med mindre det er skikkelig rustent under der.

 

Dette må jeg si at jeg ikke kjenner igjen, jeg syredypet karroseriet mitt hos BS teknikk. Deretter har bilen stått i værste i cirka 2-3 år med rent stål og rusten er helt fraværende.

Alle kameratene sa at bilen måtte grunnes med en gagn ellers ville den ruste vekk, jeg kan opplyse om at det har ikke skjedd. Kan ikke se rust i det hele tatt og temperaturen og fuktigheten har aldri vært konstant, vekslet opp å ned...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden resultatet blir så bra etter syrebading, er det noen form for etterbehandling som kan være like bra som selve behandlingen og overgå vanlig grunnarbeide og sprøyting ?

 

For å unngå fare for rust i kriker og kroker må etterbehandlingen inn i disse krikene og krokene, kan være en utfordring :)

 

Plateskjøter kan være vanskelige, i mitt hode er kluet å få dette tett så ikke fukt og luft kommer til så rustprosessen får jobbe og utvikle seg. Tror det finnes rust hindrende stoff som er penetrerende og med vannavstøtende karosserikitt for å tette / forsegle skjøtene er det mulig å få bra resultat.

 

Fullstendig rensking av karosseriet krever uansett en enorm innsats for å få bra resultat som ikke begynner å ruste etter kort tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sandblåste S2en vår under for noen mnder siden..

Brukte noe form for rød blåsesand,merka meg at denne va noe mer finkorna enn denne sorte grovere industrisanden(alu.silikat?) og ga noe finere overflate og bedre resultat enn den sorte sanden.

Totalt så brukte jeg 4 timer på hele bilen under inkludert hjulkasser og motorrom.Men da skal det sies at jeg hadde skikkelig blåseutstyr og skrapa vekk all understellmasse i forveien :)

Jeg sprøyta ihvertfall på med 2komponent Primer rett etter jeg var ferdig,så slipper man å spekulere OM det ruster på plass eller ikke..

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Hvorfor ikke syrebehandling, hele bilen eller deler kan syrebades. Alt forsvinner som lakk, sparkel, kitt, pvc, understellsmasse o.s.v. Jeg har sett biler etter syrebad, en drøm å jobbe med etter behandling. Eks. her, les mere: http://www.bs-teknikk.no/

 

Ja hvorfor ikke, jo nemlig fordi det koster mye mer enn å leie skikkelig sandblåseutstyr å gjøre dritt jobben selv ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sandblåste S2en vår under for noen mnder siden..

Brukte noe form for rød blåsesand,merka meg at denne va noe mer finkorna enn denne sorte grovere industrisanden(alu.silikat?) og ga noe finere overflate og bedre resultat enn den sorte sanden.

Totalt så brukte jeg 4 timer på hele bilen under inkludert hjulkasser og motorrom.Men da skal det sies at jeg hadde skikkelig blåseutstyr og skrapa vekk all understellmasse i forveien :)

Jeg sprøyta ihvertfall på med 2komponent Primer rett etter jeg var ferdig,så slipper man å spekulere OM det ruster på plass eller ikke..

 

Lykke til :)

 

 

Takk for svar!

 

Husker du str på kornene? hvilket trykk brukte du?

kan vel lønne seg å skrape vekk understellsmasse først ja! noen tips til å få fjernet den på enklest mulig måte?

Og ikke minst hvor mange KG sand brukte du? ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Husker du str på kornene? hvilket trykk brukte du?

kan vel lønne seg å skrape vekk understellsmasse først ja! noen tips til å få fjernet den på enklest mulig måte?

Og ikke minst hvor mange KG sand brukte du? ca..

Str på kornene husker jeg ikke,men det kan vel finnes ut av :P

Trykk var vel rundt 6-7 bar tror jeg,så jeg holdt litt avstand på bilen for sikkerthets skyld :)

Det ble brukt stemjern og varmepistol for å skrape vekk all massen,kan ikke tenke meg noen annen måte å gjøre det manuelt på en "smidig" måte :P

Husker ikke eksakt hvor mye sand det ble brukt,men jeg antar rundt 350 kilo..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med tørrisblåsing, det funker som bare det.

Er også veldig skånsomt, men det er få som driver med det.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Str på kornene husker jeg ikke,men det kan vel finnes ut av :P

Trykk var vel rundt 6-7 bar tror jeg,så jeg holdt litt avstand på bilen for sikkerthets skyld :)

Det ble brukt stemjern og varmepistol for å skrape vekk all massen,kan ikke tenke meg noen annen måte å gjøre det manuelt på en "smidig" måte :P

Husker ikke eksakt hvor mye sand det ble brukt,men jeg antar rundt 350 kilo..: klø :

 

når det gjelder understellsmassen så er den beste måten å bruke gassrenner fra innsiden av bilen slik at du brenner løst festet til massen. Det er som å dra skinnet av ei pølse. Utrolig effektivt!

 

Vi har glassblåser på jobben og vi kjørte ei stund 7 bar i trykk men vi fant ut at det var for mye. Glasset ble ødelagt og omgjort til støv bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Str på kornene husker jeg ikke,men det kan vel finnes ut av :P

Trykk var vel rundt 6-7 bar tror jeg,så jeg holdt litt avstand på bilen for sikkerthets skyld :)

Det ble brukt stemjern og varmepistol for å skrape vekk all massen,kan ikke tenke meg noen annen måte å gjøre det manuelt på en "smidig" måte :P

Husker ikke eksakt hvor mye sand det ble brukt,men jeg antar rundt 350 kilo..: klø :

 

Ja okey! hadde vært kjempe fint om du kunne funnet ut av str på kornene..

 

Er vel ikke anbefalt å blåse store rette flater som panser osv da den kan slå seg?

 

Er vel bare å ta tia til gode og hive seg på understells massen ;)

 

Men siden du har gjort dette så har du kanskje noen anbefalinger til hva man bør ha på etter blåsing under bilen? Vært moro og kunne fått lakkert under sånn at rengjøringa blir litt enklere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja okey! hadde vært kjempe fint om du kunne funnet ut av str på kornene..

 

Er vel ikke anbefalt å blåse store rette flater som panser osv da den kan slå seg?

 

Er vel bare å ta tia til gode og hive seg på understells massen ;)

 

Men siden du har gjort dette så har du kanskje noen anbefalinger til hva man bør ha på etter blåsing under bilen? Vært moro og kunne fått lakkert under sånn at rengjøringa blir litt enklere!

 

Skal se hva jeg kan finne ut..

Panser kan vel slå seg om du blåser ja,funker vel bedre med en liten punktblåser visst ikke det er mye rust det er snakk om..: rolleyes

Jeg kjøpte inn Hagmans 2 komponent Primer(type gul),og dem sa dette skulle være det beste å bruke på bart metall..Du kan enten male det på eller tynne det ut til sprøyting,men du sparer mye arbeid med å sprøyte det på :)

Men du bør sveise deg ei vugge,alt blir mye enklere..

 

Sånn ble det hvertfall på bilen:

grunning_s2010.jpg

grunning_s2011.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut det! Takk for tipset.. karroseriet henger i vugge det ;) men sånn ca hvor høy er vugga de? ifra innfestninga til golvet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut det! Takk for tipset.. karroseriet henger i vugge det ;) men sånn ca hvor høy er vugga de? ifra innfestninga til golvet..

Har ikke målene i huet nå..120 kanskje?

Bilen har hvertfall 30 cm klaring fra kanten på taket ned til gulvet når den turnes rundt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey! har brukt biltema motorbukker men tror de trenger en høydejustering for og få den helt på siden ;)

Lurer litt på hvordan jeg skal gjør det med sandblåsinga da jeg gjerne vil pakke inn verkstedet med presenninger men støvet vil bli et seriøst problem vis jeg skal klare å se noe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.