#51 Skrevet Mai 23, 2009 Men om man først blir "tatt" for å bruke hiddensprut, får man vel ikke dette godkjent sånn uten vidre.. Jo, hvis man har 2 programmer, et for bane og et for gatebruk. Er man smart nok stiller man "gateprogrammet" inn på det bilen er levert med fra fabrikk. Og hva er galt med hiddensprut? Hvorfor skal man bli tatt, pga man bruker det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#52 Skrevet Mai 24, 2009 En kompis her i Ålesund tok inn en S6 ifra Tyskland som va trimmet i Tyskland med "en del mer" effekt skrevet inn i vognkort i Tyskland. Når han skulle vise bilen på biltilsynet hadde de fått beskjed om å sjekke bilen nøye da oppgitt effekt var strøket over. Hadde knapt nok åpnet panseret før han fikk beskjed om fra Biltilsynsmannen om at det der var IKKE orginalturbo (KKK K26/27/29) Han måtte få på org. turbo og uåpnet ecu å vise den på Møller med skriv ifra de om at det var org. turbo og uåpnet ecu. Så ikke tro at biltilsynet er dumme Det beste er nok å la bilen stå eller å få den godkjent med mere effekt evt. turbomotor så slipper man mye pes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#53 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) En kompis her i Ålesund tok inn en S6 ifra Tyskland som va trimmet i Tyskland med "en del mer" effekt skrevet inn i vognkort i Tyskland. Når han skulle vise bilen på biltilsynet hadde de fått beskjed om å sjekke bilen nøye da oppgitt effekt var strøket over. Hadde knapt nok åpnet panseret før han fikk beskjed om fra Biltilsynsmannen om at det der var IKKE orginalturbo (KKK K26/27/29) Han måtte få på org. turbo og uåpnet ecu å vise den på Møller med skriv ifra de om at det var org. turbo og uåpnet ecu. Så ikke tro at biltilsynet er dumme Det beste er nok å la bilen stå eller å få den godkjent med mere effekt evt. turbomotor så slipper man mye pes. Neida, bt er ikke dumme, men de er i mange sitasjoner rett og slett ondskapsfulle, uvitende og nekter å samarbeide. Seff generelisert, men jaggu ikke langt fra sannheten. Uflaksfor kompisen din som fant en av få folk på bt som vet at det står hva slags turbo der er på turboen som regel Poenget er er at det er fra _vanskelig_ til umulig å få det godkjent, derfor er man mer eller mindre tvunget til å kjøre "ulovlig".... og eneste måten bt gidder å konfrontere situasjonen på er å gjøre hverdangen for bilinteresserte enda mer vanskelig. Har HØRT at man må plombere sprut om man i det heletatt kanskje skal få det godkjent og etter din historie så kan det virke som at det ble praktisert en enda strengere variant der. Det kan jo også nevnes i at det er nesten sørgelig å se hvor lite organisasjoner som påstår de ivaretar bilinteressertes interesser gjør i slike sammenhenger... desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#54 Skrevet Mai 24, 2009 Hvis de måler over org. effekt og raser en motor i benker,spiller det vel liten rolle hvem som skal betale havariet, du har jo gjordt noe ulovligt og straffbart først, så den kostnaden må du nok ta selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#55 Skrevet Mai 24, 2009 "Beste" av alt var jo at han Biltilsynsmannen hadde en 200 20v selv,så han visste hvor liten en K24 var. Iallfall ikke så stor at kompressorhuset var slipt litt av så ikke det tok borti RS2 manifolden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#56 Skrevet Mai 24, 2009 Hvis de måler over org. effekt og raser en motor i benker,spiller det vel liten rolle hvem som skal betale havariet, du har jo gjordt noe ulovligt og straffbart først, så den kostnaden må du nok ta selv... De fleste turboer kan levere mer enn orginal effekt, så hvis du velger å bruke en annen turbo (som klarer mer enn orginalt) til å levere samme mengde som orginal turbo, og la oss si du har begrensa denne slik at den ikke lader mer enn orginalt på en eller annen finurlig måte. Er dette da ulovlig? Om bt finner denne "finurligheten" og velger å drite i din mening, men watter opp til det turboen klarer med påfølgende ras. Er det da din feil? Eller enda bedre.. du øker kompresjonen og lader mindre enn originalt som resulterer i samme effekt og en litt mer bensingjerrig bil, og de nekter å høre på deg med påfølgende ras... Eller for å ta en helt annen sammenligning, er det ulovlig å kjøre bil fordi du kan kjøre over fartsgrensa? Tror nok det ikke er like enkelt som du vil ha det til og at dette kunne blitt en fin rettsak Det er nå engang slik at de har ikke lov til å ødelegge noe som er ditt samma søren, akkurat som du ikke har lov til å slå ned en tyv fordi han stjal en hubbabubba. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#57 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) Det er maks effekten som er interessant avgiftsmessig. Lager man et oppsett med masse moment, slik at maks effekt ligger stabilt fra f.eks 4K til 7K, men uten å gå over fabrikkstall på makseffekt, så er det ikke ulovlig. Det står ikke noe sted at det skal sitte originalturbo i bilen, like lite som at det er påbudt med originalt luftfilter. En annen ting som er interessant er biler som er underratet fra fabrikk, og produserer like mye eller mer på hjulene enn det som er oppgitt som veiveffekt fra fabrikk. Eksempler på motorer som er underratet er 1.8T, 2.0Tfsi, 1.4Tfsi, 1.6 liter kompressormotoren i Mini Cooper S, etc. Blir en dønn original 1.8TFWD dratt inn og testet, og gir mer enn 150hk på hjulene, er det da kunden, Møller eller VAG som skal straffes? Hva om man tenker miljø og kjører 1.8T'en på E85. Plutselig drar den 160+hk på hjulene. Avgiftsberegning på grunnlag av motoreffekt er på jordet. CO2 utslipp er det som burde bestemme avgifter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#58 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) De fleste turboer kan levere mer enn orginal effekt, så hvis du velger å bruke en annen turbo (som klarer mer enn orginalt) til å levere samme mengde som orginal turbo, og la oss si du har begrensa denne slik at den ikke lader mer enn orginalt på en eller annen finurlig måte. Er dette da ulovlig? Om bt finner denne "finurligheten" og velger å drite i din mening, men watter opp til det turboen klarer med påfølgende ras. Er det da din feil?Eller enda bedre.. du øker kompresjonen og lader mindre enn originalt som resulterer i samme effekt og en litt mer bensingjerrig bil, og de nekter å høre på deg med påfølgende ras... Eller for å ta en helt annen sammenligning, er det ulovlig å kjøre bil fordi du kan kjøre over fartsgrensa? Tror nok det ikke er like enkelt som du vil ha det til og at dette kunne blitt en fin rettsak Det er nå engang slik at de har ikke lov til å ødelegge noe som er ditt samma søren, akkurat som du ikke har lov til å slå ned en tyv fordi han stjal en hubbabubba. Derrrom strides de lerde... Eks.: En bil står feilparkert og ulovlig, blir skadet av en som brøyter veien. Eier må selv betale skadene på bilen, siden han i første omgang allerede hadde gjordt noe ulovligt... Uansett, Staten og BT gjør vel som de vil når det kommer til stykket... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#59 Skrevet Mai 24, 2009 (endret) Derrrom strides de lerde...Eks.: En bil står feilparkert og ulovlig, blir skadet av en som brøter veien. Eier må selv betale skadene på bilen, siden han i første omgang allerede hadde gjordt noe ulovligt... Uansett, Staten og BT gjør vel som de vil når det kommer til stykket... Er ikke så lenge siden jeg leste om en her på forumet som hadde blitt dratt inn på kontroll med bilen sin... Da Kontrolløren kjørte av løftebukken reiv han av/sprakk støtfanger`n forran.... Den ble da teipa så den hang på av biltilsyn folka , og han ble bedt om å dra..... , det var hans egen feil av bilen var så lav at støtfanger`n ble ødelagt.... Det sier litt om holdningene enkelte steder.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#60 Skrevet Mai 24, 2009 Vel, når du stikker halen mellom beina og ikke står på ditt så selvfølgelig driter staten ned nakken på deg... Men når du uansett kjører rundt med et oppsett som ikke har over godkjent hk når du blir stoppa så er det ett fett hva bt mener så lenge det orginal motor osv. Tenk dere om... la oss si at bilen din er på EU godkjenning hos BT, men feil pga du har rust i kanalen, gåen foring eller hva nå enn... og så gjør bt et eller annet som herper bilen din... I dette tilfellet så har du gjort noe "ulovlig", men det hjelper ingenting om bt herper bilen din, de er fortsatt ansvarlig for erstattning. Hvis ikke så kan de jo bare si at du har et altfor nedslitt dekk og kjøre bilen din i elva... Evt. skal det være verre noe forskjell fra dette og evt. senking osv? Er det ene verre en det andre? niks. Og når folk lar bt slippe unna med å gjøre hva som helst, så hjelper ikke akkurat det saken for oss andre bilinteresserte. Du kan ikke akkurat anta at dine rettigheter blir ivaretatt og du ikke blir lurt om du ikke passer på det selv. Hvert fall ikke når ingen ønsker å ta på seg skylda... Det offentlige er ikke akkurat spesielt servicebevisste i mange tilfeller Ja, staten og bt gjør som de vil. Men se på aker saken... det er ikke alltid staten har rett og det er et fett hva de mener om det blir rettsak. Staten eller bt kan ikke uten videre overprøve en rettsak. Og sist, men ikke minst. Sånn holdning som "bt har rett til å gjøre hva som helst" og "vi kan ikke gjøre noe med behandlinga vi får av bt" gjør at alle bilinteressert blir tatt bakfra over en lav sko. No offence, men seriøst Men men, nå har de den bremsebenken, så da får vi se hva som skjer i fremtiden. Håper virkelig de driter seg ut med en stemneglad advokat. Så kanskje det går ann å være bilinteresser i noen år til fremover og vi ikke får et av eu-direktivene som tilsier at vi ikke kan gjøre skvett med bilene våre tredd nedover huet med en gang.... Kanskje litt på spissen eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#61 Skrevet Mai 24, 2009 Bremsebenk er også montert hos Biltilsynet på Mo i Rana. Tipper det er kontroll i forbindelse med Sommertreff. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#62 Skrevet Mai 24, 2009 Men hvordan regner de ut effekten i motoren da? skal de gå utifra 25% tap på 4x4, eller er det hjulhester som ikke skal overgå orginale veivhester? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#63 Skrevet Mai 24, 2009 Hva skal dem si da? Så du ikke inlegget til Bård Even? Bare sleng frem papirer det fra en effektmåling, på att bilen din ikke har mer effekt enn orginalt. Samme F... hva dem ser i motor-rommet ditt. JA dæm vente sikkert på at æ ska bytt te en snillar chip før dæm begynne og måler noe som hels. gi no f i koss æ ska kom mæ unna, må bli tatt først;) Istede kunne jeg tenkt meg og sett ett bilde av den rulla, helst i aksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#64 Skrevet Mai 24, 2009 I mitt tilfelle har jeg en 02 s3 med 225hk orginalt, men det står nå en gt28rs i. kan jeg da slippe unna, om bilen mappes til å kun kjøre på maks 225hjulhester? ja for da er det orginal effekt, som forklart tidligere i tråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#65 Skrevet Mai 25, 2009 Men hvordan regner de ut effekten i motoren da? skal de gå utifra 25% tap på 4x4, eller er det hjulhester som ikke skal overgå orginale veivhester? Er ikke det bare å trykke inn clutch og kjøre rulla "baklengs" da, og måle hvor mye motstand en får? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#66 Skrevet Mai 25, 2009 Er ikke det bare å trykke inn clutch og kjøre rulla "baklengs" da, og måle hvor mye motstand en får? Da får man det drivverkstapet som systemet har i revers, uten belastning, altså noe helt annet (og mye lavere) enn reelt drivverkstap under maks belastning, i riktig retning. Det er likevel er det en del som bruker denne metoden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#67 Skrevet Mai 25, 2009 Om en kjører rulla baklengs, dvs drar hjulene i revers, vil en jo måle motstanden forover. Men klart, vil jo bli mere motstand under full belastning, men gir jo en indikasjon. Sett fra BT sitt ståsted så gir det jo mer nøyaktige tall, og en kan være sikker på å ikke beregne før høy effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#68 Skrevet Mai 25, 2009 Hvorfor legger dere ut all mulig info om byggene deres, hvis dere vet at det dere har gjort ikke er lovlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#69 Skrevet Mai 25, 2009 å hvorfor gjør dere noe ulovelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#70 Skrevet Mai 25, 2009 å hvorfor gjør dere noe ulovelig? Hvorfor kjører du i 100km/t i 80-sonen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#71 Skrevet Mai 25, 2009 å hvorfor gjør dere noe ulovelig? Fordi vi er avhengige og bør ha økonomisk støtte fra staten som alle andre med et "problem" får 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#72 Skrevet Mai 25, 2009 Hvorfor kjører du i 100km/t i 80-sonen? Fordi jeg er "litt gæærn" Nei, send en PM til meg vis dere blir tatt inn til effekt-kontroll da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#73 Skrevet Mai 25, 2009 har et spm. om jeg chipper min a4 2,5 tdi quattro, da får jeg kanskje rundt 210-215 hk? vil jeg da få over 180 hk på hjula og da få en bot/straff for det? og om det jeg holder meg under 180 hk på hjula, slipper jeg unna da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#74 Skrevet Mai 25, 2009 har et spm. om jeg chipper min a4 2,5 tdi quattro, da får jeg kanskje rundt 210-215 hk? vil jeg da få over 180 hk på hjula og da få en bot/straff for det? og om det jeg holder meg under 180 hk på hjula, slipper jeg unna da? Les lengre opp her..har du meir hk på hjul, enn motoren levers med på veiva blir du "tatt". Da det er en viss % tap i drivverk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#75 Skrevet Mai 25, 2009 Ja, og for guds skyld, legg ut alle mulige metoder dere har i tillegg til de før nevnte så kanskje bt får lest det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...