Kast i dekka? (Problem løst og bilder av resultatet)

Anbefalte innlegg

Jeg har nå montert 20" felger på bilen min, Navet på bilen var noe for stort til senterhullet på felgene så jeg har frest ut hullet på felgene for å få de på med en hånd fres.

 

For å være på den sikkre siden dro jeg for å avbalansere hjulene på nytt og satte på bolter med riktig kon.

 

Men det rister veldig fortsatt.. Når vi avbalanserte hjulene så det ut som det var litt høydekast på dekkene.

 

Noen som har formening om hva feilen er?

 

1: Høydekast i dekkene.

2: Senterhullene må dreies 100% i senter og montere senterringer.

 

Første som slo meg var selvfølgelig at hullene må dreies ordentlig, men så lenge hjulene er avbalansert i 0, og jeg har brukt bolter med riktig kon så skulle jo felgen være rimelig i senter?: klø :

 

Når jeg jekker opp bilen og snurrer hjulet rundt ser jeg at dekket går opp og ned litt.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags dekk har du ? Hadde samme problemet på en bil jeg hadde for maaange år siden.

Det var regumierte dekk det da: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags dekk har du ? Hadde samme problemet på en bil jeg hadde for maaange år siden.

Det var regumierte dekk det da: eek :

 

Achilles ATR sport står det på dekka.. Sikkert noe billig brask.

 

Rista det mye hos deg eller? Det varierer veldig på kvaliteten på veiene hos meg. På ny asfalt merker jeg det allerede i rundt 40/45 kmt, men på litt slitt asfalt kan jeg kjøre i 60 uten å merke spesiellt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan vel være mulig at jeg ikke klarer å få felgene i senter selv med riktige bolter? Senterringene skal være 73,1mm, og hullet er nå knapt nok 70mm så jeg har jo nok å gå på så jeg kan få dreid felgene ordentlig og montert senterringer. Men er litt kjipt å bruke flere tusenlapper på det hvis det kan være dekka som er problemet?

 

Men hva tror dere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig er det kast i dekk eller felg (eller begge deler). Mest sannsylig felgen som er skeiv, siden du kan se det når du spinner hjulet.

Hvis det finnes en oppegående dekkbutikk i nærheten av deg, bør de være i stand til å finne ut av det.

 

Det er selvsagt ikke helt etter boken å frese ut senterhullet for hånd, men så lenge du bruker bolter med rett kon og teiter de jevnt så bør det gå bra.

NB: ikke trekk til en bolt om gangen, men krysstrekk de i flere omganger. Da blir hjulet best mulig sentrert, sålenge du ikke har korrekt senter på felgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig er det kast i dekk eller felg (eller begge deler). Mest sannsylig felgen som er skeiv, siden du kan se det når du spinner hjulet.

Hvis det finnes en oppegående dekkbutikk i nærheten av deg, bør de være i stand til å finne ut av det.

 

Det er selvsagt ikke helt etter boken å frese ut senterhullet for hånd, men så lenge du bruker bolter med rett kon og teiter de jevnt så bør det gå bra.

NB: ikke trekk til en bolt om gangen, men krysstrekk de i flere omganger. Da blir hjulet best mulig sentrert, sålenge du ikke har korrekt senter på felgen.

 

Dekk duden sa felgene så runde ut, og han jeg kjøpte felgene av sa han ikke hadde hatt noe problem med risting. Men nå sa han også at felgene var strøkne:p

 

Jeg dro alle boltene lett inntil også dro jeg de i kryss, så jeg burde jo ha fått de i senter? Og at jeg har frest ut for hånd kan ikke gjøre at jeg har fått kast i felgene? Vi har jo fått de avbalansert etter at jeg freste ut navåpningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke ubalanse av å frese for hånd. Du fjerner minimalt med materiale i kort avstand fra senter, så det gir i prakis ingen målbar forskjell om hullet ikke blir helt rundt.

 

Det du har er høydekast, noe som kan skyldes bulk i felgen, skade i dekket (f.eks delaminering) eller feilaktig montering.

Er du bombesikker på at du har rett bolter? Vil tro at du skal ha bolter med avrundet hode, dersom det er orginale Audifelger vi snakker om her?

 

Du burde kanskje kostet på deg en sjekk av hjulene i en proff-maskin, feks Hunter Roadforce, som avdekker det aller meste av skeivheter i dekk og felg.

Nå er det noen år siden jeg var i dekkbransjen, men på den tiden var det ikke vanlig med balanseringsutstyr av dette kaliberet. Jeg vet at Ringerike Dekk og Felg på Hønefoss hadde en sånn, men kanskje er det flere som har skaffet seg skikkelig utstyr etterhvert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke ubalanse av å frese for hånd. Du fjerner minimalt med materiale i kort avstand fra senter, så det gir i prakis ingen målbar forskjell om hullet ikke blir helt rundt.

 

Det du har er høydekast, noe som kan skyldes bulk i felgen, skade i dekket (f.eks delaminering) eller feilaktig montering.

Er du bombesikker på at du har rett bolter? Vil tro at du skal ha bolter med avrundet hode, dersom det er orginale Audifelger vi snakker om her?

 

Du burde kanskje kostet på deg en sjekk av hjulene i en proff-maskin, feks Hunter Roadforce, som avdekker det aller meste av skeivheter i dekk og felg.

Nå er det noen år siden jeg var i dekkbransjen, men på den tiden var det ikke vanlig med balanseringsutstyr av dette kaliberet. Jeg vet at Ringerike Dekk og Felg på Hønefoss hadde en sånn, men kanskje er det flere som har skaffet seg skikkelig utstyr etterhvert?

 

Felgene er Tomason TN4 som har sittet på en Audi A4, jeg har de på min 2005 W211 mercedes E-klasse.

Boltene fulgte med felgene.

 

Hva kan evt gjøres med høydekast av dekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du freser for hånd så er det ikke sikkert hullet er i senter lenger. Hjelper ikke å kryssteite om felgen ikke kan trekke mot senter. Få dreid ut skikkelig før du gjør noe mer er såfall mitt tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du freser for hånd så er det ikke sikkert hullet er i senter lenger. Hjelper ikke å kryssteite om felgen ikke kan trekke mot senter. Få dreid ut skikkelig før du gjør noe mer er såfall mitt tips.

 

Jeg har frest såppas i overkant av navet slik at det skulle være mulig å få sentrert de med boltene.. Men jeg har kanskje ikke fått tatt nok selv om det ser slik ut? Vil helst ikke frese mere for hånd for da er det snart så det ikke kan rettes med ordentlig dreiing.

 

Et lokalt mek,verksted kunne fikse felgene for meg, men skulle ha 2tusen for jobben. Pluss att jeg må få vrengt dekkene av og på igjen.. Kjedelig å svi av nesten 3 lapper på det hvis det viste seg å være dekka sin feil..: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også mener at hullet burde vært frest ut mer nøyaktig, men det går fint å sentrere på boltene dersom man er nøyaktig og har litt feeling for det man holder på med. Det blir selvsagt ikke 100%, men tett på.

 

Dersom du har dekk med høydekast, er det som regel bare å kaste det og kjøpe nytt. Det finnes ekstrautstyr til Hunter-maskinene som kan høvle dekket så det blir rundt igjen, men jeg aner ikke om det er noen i Norge som har det.

 

Ble det mye lodd på felgene etter balansering, eller ser det greit ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også mener at hullet burde vært frest ut mer nøyaktig, men det går fint å sentrere på boltene dersom man er nøyaktig og har litt feeling for det man holder på med. Det blir selvsagt ikke 100%, men tett på.

 

Dersom du har dekk med høydekast, er det som regel bare å kaste det og kjøpe nytt. Det finnes ekstrautstyr til Hunter-maskinene som kan høvle dekket så det blir rundt igjen, men jeg aner ikke om det er noen i Norge som har det.

 

Ble det mye lodd på felgene etter balansering, eller ser det greit ut?

 

Litt rart også siden dekkene ikke er gamle og det er jo rikelig igjen med mønster. Men kan vel sikkert ha blitt kast fordet kanskje?

 

Ble ihvertfall 2 felger med endel lodd på ja.. Han som ballanserte dem tok ikke av de gamle heller så.

 

Hva om dekkene ble avmontert, og montert på nytt og tatt ny ballansering? Han burde kanskje fjerna de gamle før han klinte på nye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve å kjøre med bare 2 av 20" felgene om gangen for å se om det bare er 1 eller 2 som rister da. Eller om det er alle 4. Hvis det bare er 2 av felgene som rister så må det vel nesten bare være høydekast i dekkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At han ikke tok vekk de gamle lodda først, er bare utrolig dårlig arbeid. Tydeligvis ikke noen fagarbeider vi snakker om her! Hvis det var samme person som sa at felgene så runde ut, så hadde jeg ikke stolt et sekund på han. Ikke hadde jeg gått der flere ganger heller!

 

Hvis en får et hjul med mye lodd på, kan det hjelpe å vri dekket 180 grader på felgen og balansere på nytt. Man har da flyttet ubalansen i dekket og felgen fra hverandre, slik at de utlikner hverandre i stedet for at de forsterker hverandre.

 

Mitt tips i første omgang, er at du får sjekket dekkene hos noen andre som vet hva de holder på med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At han ikke tok vekk de gamle lodda først, er bare utrolig dårlig arbeid. Tydeligvis ikke noen fagarbeider vi snakker om her! Hvis det var samme person som sa at felgene så runde ut, så hadde jeg ikke stolt et sekund på han. Ikke hadde jeg gått der flere ganger heller!

 

Hvis en får et hjul med mye lodd på, kan det hjelpe å vri dekket 180 grader på felgen og balansere på nytt. Man har da flyttet ubalansen i dekket og felgen fra hverandre, slik at de utlikner hverandre i stedet for at de forsterker hverandre.

 

Mitt tips i første omgang, er at du får sjekket dekkene hos noen andre som vet hva de holder på med.

 

Da skal jeg få et ordentlig dekkshappe å se på hjula mine :) Tusen takk for all hjelp og råd :)

 

Noen lokale i ringsaker/Hamar som har noen dekkshapper og anbefale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du tydeligvis flere feilkilder.

Det første jeg hadde fikset er senterhullet, deretter fått avbalansert hjula.

Det er ikke alle avbalanseringmaskiner som tar høydekast men det er lett å se når hjulet snurrer rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal levere felgene hos abselutt dekkservice i brumunddal imorgen. De skulle spenne de opp i bolthullene for å se om det er kast i felg eller dekk. Hvis ikke så er jo saken biff.

 

Men jeg var ute å kjørte en tur nå.. Det rister nesten mere i 50/60 enn hva det gjør i rundt 80/85 da: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har de fått spent opp felgene å sett på de.. Felgene så greie ut, det ene dekket som satt bak hadde bittelitt høydekast, men det var minimalt. Også var det et dekk som gjorde et lite kast heelt innerst på felgen, helt mot kanten, men ikke mye. De TRODDE det ikke skulle gjøre at bilen skulle riste så mye, men viste ikke.

 

Hva tror dere?

 

Bilen rister veldig mye allerede i 50kmt da...

 

Jeg håper det bare er sentreringen om å gjøre da dette blir billigst for meg.

 

Jeg kan evt prøve å sette på 2 orginal hjul sammen med 2 20" for å evt eleminere 2 av felgene.. eller?

For hvis det rister like mye uansett med 2 av 20" hjulene må det jo bare være sentreringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt to sessonger med å kunn sentrere felgene med boltkonen, og har aldri hatt noe problem med det. Bruker litt lengere tid på montering, og pass på at konen sentrerer skikkelig, så skal det gå bra det.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bittelitt høydekast i 2 dekk gjøre at bilen rister i 50kmt? Prøvde å kjøre med 2 av hjulene bak og 18" forran men rista fortsatt. Bittelitt høydekast i ett dekk BAK på bilen skal vel ikke gjøre at bilen rister i 50kmt?: klø : Eller? Kjente ristingen kom fra bak.. Også gjorde jeg motsatt og da rista det forran..

 

Har ringt litt rundt og de aller fleste dekksjappene mener at jeg ikke skal klare å få sentrert med boltene når jeg kommer opp i så stor dim som 20". Og hvis jeg skulle være heldig å klare det så ville det skli ut av senter etter noen hundre meter. Har også snakket med en som har hatt samme problemet, han hadde ikke frest ut sånn som meg men manglet bare senterringer. Han fikk det ikke bra før han satte på ringer.

 

Dette kan vel sikkert variere fra bil til bil? Også blir det sikkert litt annerledes med 20" en hva det ville vært om det var 15 eller 16" felger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 2 av mine 2 delte asa 18" på måling i dag.. pga risting over 90km/t.. de hadde noe høydekast, pog de kunne ikke gjøre noe med det pga de var 2 delte sa de.. og var ikke villig til å dele felgene og rette.. ble ikke bra sa di. Men de ballanserte de opp igjen og har ca 60- 70gram på hver felg..De ble bedre enn di var sa han iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 2 av mine 2 delte asa 18" på måling i dag.. pga risting over 90km/t.. de hadde noe høydekast, pog de kunne ikke gjøre noe med det pga de var 2 delte sa de.. og var ikke villig til å dele felgene og rette.. ble ikke bra sa di. Men de ballanserte de opp igjen og har ca 60- 70gram på hver felg..De ble bedre enn di var sa han iallefall.

 

Over 90 skulle jeg fint klare å levd med.. Men allerede ved 45/50kmt blir for drøyt. Og høydekasten var minimal sa dem..

 

Så må nesten være sentreringa som lager ristingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk att felga mine fra dreiing i dag og fik på senterringer.. Da ble det helt knall: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg nå ut ett bilde av felgene på bil da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. har ikke fått tatt noen ordentlige bilder enda.. men her er et par lusne mobilbilder;)

 

dsc00882wav.jpg

 

dsc00884foh.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.