Hvordan fjerne spraylakk over vanlig billakk?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hva er beste måte å fjerne spraylakk fra en bil? Er det noen måte å løse opp spraylakken uten å ta lakken under, mulig å våtslipe det av? : klø : Er redd spraylakken vil reagere med lakken når bilen skal hellakkeres, så vil ha den vekk først!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil f.eks. lynol reagere med spraylakken i forhold til lakken under og pakninger etc.? (Blir selvfølgelig brukt skikkelig gassmaske)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg trur faktisk weg ville prøvd med duxola åsså vært litt kjappe med høytrykkspyleren tatt små områder om gangen vil jo uansett gå noe tid før duxolaen begynner å arbeider på lakken under

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skeptisk til Duxola. For aggresivt kansje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skygg unna Duxola´en, da er du på metallet før du aner.

 

Tror jeg ville prøvd med litt tynner, for så å polere godt etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skygg unna Duxola´en, da er du på metallet før du aner.

 

Tror jeg ville prøvd med litt tynner, for så å polere godt etterpå.

 

Trenger ikke å polere, skal hellakkeres etterpå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke å polere, skal hellakkeres etterpå ;)

 

Da så ;)

 

Men som sagt, tynner skal løse opp vanlig 1-comp spraylakk, så med det på en fille er det bare å vaske den gamle lakken av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da så ;)

 

Men som sagt, tynner skal løse opp vanlig 1-comp spraylakk, så med det på en fille er det bare å vaske den gamle lakken av.

 

Noen spesiell tynner som er bedre å bruke enn andre? Har ikke peiling på dette her : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal hellakkere så er det jo bare å slipe...det må jo gjøres uansett.

 

Du kan også bruke en "forseglingsgrunning" som så vidt jeg har forstått skal forhindre reaksjon mellom 2 "lakktyper".

 

På bobla mi er det 1-komponent lakk nå og denne blir forseglet med en spesiell grunning først for å forhindre reaksjon med moderne 2-komponent lakk.

 

Spør en lakkerer så vet han garantert mer om dette.

 

Hvis du ikke vil slipe så kan du prøve silikonfjerner. Jeg har brukt det på spraylakk tidligere med bra resultat, men det avhenger nok av typen/kvaliteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse bra tips her :) Takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta på deg hansker, finn fram en scotch brite (røde typen.. slik en matteklut som de fleste har hørt om).. og dynk den i tynner og gå løs.. da river du fort av 1k lakken:) samtidig som du matter ned lakken under uten å gå gjennom klarlakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta på deg hansker, finn fram en scotch brite (røde typen.. slik en matteklut som de fleste har hørt om).. og dynk den i tynner og gå løs.. da river du fort av 1k lakken:) samtidig som du matter ned lakken under uten å gå gjennom klarlakken.

 

Høres ut som en grei jobb det ja :) Bør jeg gjøre det rett før bilen skal til lakk eller kan jeg gjøre det før? Tenker på at lakken under da vil være eksponert og nedmatta. Vil se bilen i originalfargen ;) Og Frode, gi beskjed hvis du har for lite å gjøre i lakkboksen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det letteste vil jeg tro er faktisk å vaske bort med bensin, hvis det bare er sånn "sprayboks" lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det letteste vil jeg tro er faktisk å vaske bort med bensin, hvis det bare er sånn "sprayboks" lakk.

 

Ikke jeg som har lakka den så ikke sikker på lakktype, men vet det er brukt sprayboks. Bensin er vel ikke heldig for pakninger? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk tynner du:) funke bedre enn bensin.. og skåner pakningene bedre.. Det kan du gjøre nå om du vil ja:) men er litt vanskeligere å finne bulker når alt er nedmatta da.. men di fleste anstendige lakkererne har vett nok og følelse nok i fingrene til å finne ut hvor di er uansett.:) Og dessverre har jeg mye å tulle med om dagene.. kan gi lyd hvis jeg skulle få tid..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk tynner du:) funke bedre enn bensin.. og skåner pakningene bedre.. Det kan du gjøre nå om du vil ja:) men er litt vanskeligere å finne bulker når alt er nedmatta da.. men di fleste anstendige lakkererne har vett nok og følelse nok i fingrene til å finne ut hvor di er uansett.:) Og dessverre har jeg mye å tulle med om dagene.. kan gi lyd hvis jeg skulle få tid..:)

 

Ehh, bilen er matt svart nå, så bulker er godt skjult uansett hvis det er noen ;)

 

Urq1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.