'02 A4 1.8TQ m/1. nivå chip "spinner" i 5. gir

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002 A4 stv 1.8TQ, den har gått cirka 122.000.

I fjor høst lot jeg meg endelig overtale av Vidar hos S-Sentrum, og puttet inn en trim-chip, og har vært strålende fornøyd i et år nå (bortsett fra at jeg relativt raskt måtte bytte ... hmmm ... coiler, var det vel, er ikke det de "rørene" som bare er å dra opp av blokka?).

Jeg kjører bilen absolutt ikke hardt, men det ekstra dreiemomentet setter jeg (og kona!!) pris på når vi på langkjøring skal forbi saktegående biler foran.

Men på vei hjem fra fjellet i dag merket jeg noe rart.

Jeg hadde ligget rolig og luntet nedover Hallingdal, snittforbruket var nede på 6,1 (med skiboks!), men til slutt måtte jeg forbi et par biler foran. Det var en lang og oversiktlig flate, så jeg brød meg ikke med å gire ned siden jeg visste at med chip'en så har jeg fått bra drag også i 5. gir bare jeg får litt turtall.

Så jeg la meg ut, la godt med vekt på høyrefoten, og gled forbi bil nr. 1.

Men så merket jeg noe rart: turtallet økte plutselig mye mer enn farten.

Jeg skjønte noe var galt, og avbrøt forbikjøringen, men alt skjedde så raskt at jeg var ikke sikker på om det faktisk hadde skjedd noe uvanlig eller om det bare var jeg som ikke kjente igjen oppførselen på bilen/motoren.

De neste kilometrene, som er svingete, forsøkte jeg å kjenne etter om jeg merket noe uvanlig, jeg girte ned og opp, slapp bilen foran meg litt og ga gass igjen, uten at jeg merket noe - men på grunn av svingene klarte jeg ikke å reprodusere i 5. gir.

Så var det duket for det faste Sollihøgda-race'et oppover tre-felten, og jeg kostet oppover i venstre fil i tredje og fjerde gir, og hadde egentlig nesten glemt hele greia. Så, i "fartsprøve 2" der det igjen blir to felt oppover den siste biten mot Sollihøgda, befant jeg meg i venstre felt i 5. gir, og jeg ga på. Da så jeg plutselig at turtallsnåla ikke økte jamnt, men gikk litt opp og ned.

Jeg roet selvsagt ned, og bannet inni meg hele veien hjem.

Så nå sitter jeg her, med alle slags forferdelige scenarier på hjernen.

Er girkassa gått?

Turbo'n?

Hvor mange titalls tusen i reparasjoner?

Jeg har ikke tilgang til VAG-Com selv, men har tenkt til å dra innom S-Sentrum på vei til jobb i morgen og høre hva de mener - jeg skulle uansett bestille service.

Men er det noen som har noen teorier, eller som kan dytte meg i retning av en tråd som tar opp tilsvarende problem?

 

Mvh

Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være clutch som er utslitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sluring du mener? Er sikkert bare sliten clutch :)

 

For å teste clutchen bør du kjenne at den tar riktig og at det ikke er noe uvanlig som tilsier at den glipper eller slurer. Dette kan du teste med å holde clutchen inne med ett lavt gir og dels høyt turtall, og nærmest bråslippe clutchen, du vil nå merke om clutchen tar skikkelig tak eller ikke. Her kan du ”føle” litt med clutchen slik at du kjenner hvordan den oppfører seg. Tar den ikke tak (fortsetter å slure) er clutchen slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clutchen er det som slår meg såfall.

Momentet i 5. gir blir så mye at den glipper..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten tvil clutchen som er ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men rart at den er utslitt etter 122.000 km;\ Men alletegn tyder på det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, folkens.

Da er den sterkeste teorien at clutch'en er gåen.

Da skal jeg lese meg litt opp på dette her på forumet.

 

Takk, takk!

 

~Christopher

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både clutch og svinghjul er en velkjent svakhet på A4 1.8TQ og A6 1.8TQ fra modellår ca. 2001.

 

Clutchen ryker ofte lenge før den burde selv med original effekt, med chip blir problemene ofte fremskyndet kraftig pga. økt dreiemoment.

 

Jeg har en A6 1.8 TQ, og er blitt anbefalt å skifte til sterkere clutch og svinghjul (fra 1.9TDI) hvis jeg skal chippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem med A4en etter chiping...

Jeg hadde dog lekasje, som gjorde at olje rant inn i clutch huset...

Skjedde kun på langkjøring, hvor jeg kjørte mere enn 30 mil...

Hadde aldri dette problemet med "dagligdags" kjøring på opptil 12 mil.

Byttet Oljetetting på Veiva, og inngående aksel på girgassa, samt clutch...

Ikke vore noe problem siste 1.5 år...(men så har ikke bilen vore på langtur i det siste)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.