Plastsveising, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har en frontfanger(han jeg fikk den av mener det er Rieger) av typen RS6 som bærer preg av å ha vært i krigen en tur. Det mangler en bit i fangern som gjør at den er noe "lealaus".

Men jeg ser ikke for meg at det er komplett umulig å fikse denne om en får lekt seg litt.

 

Så til spørsmålet, hvor får jeg tak i plastsveiseutstyr? Har biltema/clasern noe som kan brukes?

Og hvilken type plast er det i rieger-fangern? Skal ta meg en tur ned i kjellern og se etter merking av plast og kanskje det står produsent på den også.

Kan en forme denne plasten selv, eller må en få tak i donor-fanger for å sveise inn den der det mangler plast?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det desidert beste er loddebolt type stor og biter i samme plasten som fangeren din.

Har opplevd at selv om det står ABS på begge delene jeg har brukt har det vært forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, gidder du gi meg link til det du mener blir den "mest riktige" loddebolten fra feks biltema å bruke til dette?

Var å tok bilder av fangeren nå, det er rieger-fanger, hvilken type plast er det da?

 

tenkte egentlig å kjøre til Trondheim i morgen og handle denne jeg, men står ikke hvilke munnstykker som følger med den..

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81563

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker denne http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81536 når jeg plastsveiser. Fåes også i løst uten hele kofferten men til den prisen er det verdt det. Kan også bruke "vanlige" loddebolter type 30w osv. men går vesentlig tregere. for større områder som fangere osv så vil jeg anbefalle den jeg linket til.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, tusen takk. Da kan jeg jo evt kjøpe begge de to og prøve meg frem hva jeg takler best, om jeg får til noe med noen av de.. :P

 

Er det noen av dere som kjenner noen som har vraka en rieger-fanger da? hehe.. skulle sikkert hatt noen plastbiter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

beste er å skjære litt i plasten for å se hvordan den oppfører seg for å så finne maken type fra noe annet. men blande plasttyper går aldri. tålmodighet er også noe som er kjekt å ha når man skal drive med plastsveising ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen bilder av fangern.. Er den en lost cause? Bare å gi F i å prøve?

Det er vertfall Rieger-fanger

Rieger-merkelapp.jpg

Rieger01.jpg

Her mangler det en bit..

Rieger02.jpg

Her er tilsvarende profil på andre siden som ikke er ødelagt.

Rieger03.jpg

Rieger04.jpg

 

 

Ett annet spørsmål når jeg først har oppmerksomheten her, hva må jeg ha for å evt på festa fangern på bilen når den forhåpentligvis en gang i tiden blir ferdig? Er det som er påmontert den alt jeg trenger, eller må jeg flytte over noe fra originalfangern for å få denne til å sitte fast?

Rieger05.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen lost cause. men en helvetes jobb å få pent. den biten som er borte skal du bruke en del timer på å bygge opp igjen. fordelen er at du har andre siden å se etter. de sprekkene som er på høyre siden burde la seg greit å fikse i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rolf. Passaten din du har plastsveia på? Evt. hvor?

Om jeg får tak i noe passende plastbit til bakfangeren på passaten min, så tenkte jeg å bryne meg på litt plastsveisinga selv. Er det mulig å få skjøten nesten usynelig?

 

Stig Arne. Gi det ett forsøk, har ikke noe å tape på det. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hele framfangern min er plastsveisa. ;) ligger bilder i tråden min. skjøten er mulig å få helt borte. men som oftest må man sparkle. er det ru overflate til vanlig så må man bruke en spray utenpå for å få den ru uansett. så alt må lakkes. da er det ikke noe heft å sparkle litt der det blir porer etter plastsveisinga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jah, og er det noe jeg har, så er det tid.. Skal uansett ikke monteres på bil før til neste sommer, så jeg kan da prøve og feile litt, hehe..

 

Men hva slags plast er dette da Rolf? Får jeg kjøpt plastbiter noe sted som er i ark-biter eller noe? Skulle gjerne fått tak i en donorfanger, men er sikkert ingen som har noe slikt liggende..

Jeg tar selvfølgelig de sprekkene først, de er på samme side som biten mangler da, bare at de er på undersiden, så fangern ligger opp/ned på det bildet, hehe.. :D Men får jeg fiksa de sprekkene så får nok fangern automatisk igjen litt mer av styrken og stivheten sin, da blir det lettere å jobbe med den biten som mangler. faen nå var det noe jeg glemte som jeg tenkte å spørre om.. jaja..

 

Blir nødt til å lage meg skikkelig arbeidsbenk og bord i kjellern nå, dette kan bli starten på noe moro.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rieger pleier å bruke ABS plast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg kjøpt "ark" med abs-plast noe sted da tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gilde plastbokser er vel ABS plast.. Sett noen har brukt slik plast for å plastsveise inn deler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jeg kjøpt "ark" med abs-plast noe sted da tro?
Mener på vi har hatt noe "plast-ark" på jobb,men hvor de er kjøpt vet ikke jeg. Hva med å prøve med noen avløps-rør ?? NEI DET ER IKKE KØDD : smil : de er jo ofte laget i abs-plast. Varmer du det opp kan du jo bøye å tøye med de som du vil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert være en fordel å forsterke bak der du plastsveiser med f.eks noen plater av plast som limes fast med Tech7 o.l.

Eller bruke polyester, herder og glassfiber-matte.

Tror det kan bli skjørt i selve sprekkene selv om du får de til å henge sammen skjønner du..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gilde plastbokser er vel ABS plast.. Sett noen har brukt slik plast for å plastsveise inn deler..

Ah, men det er jo genialt, slike har jeg liggende.. Da kan jeg øve meg litt på de før jeg slår meg løs på fangern! :)

Kan sikkert være en fordel å forsterke bak der du plastsveiser med f.eks noen plater av plast som limes fast med Tech7 o.l.

Eller bruke polyester, herder og glassfiber-matte.

Tror det kan bli skjørt i selve sprekkene selv om du får de til å henge sammen skjønner du..:)

Skjønner hva du mener, så det skal nok vurderes. Men da blir det nok enten å legge på ekstra plast, kanskje til og med smelte inn en liten stål-list eller noe innimellom lagene, altså det originale og det jeg legger på som forsterkning..

Mener på vi har hatt noe "plast-ark" på jobb,men hvor de er kjøpt vet ikke jeg. Hva med å prøve med noen avløps-rør ?? NEI DET ER IKKE KØDD : smil : de er jo ofte laget i abs-plast. Varmer du det opp kan du jo bøye å tøye med de som du vil.

Hehe, enda et godt tips! Nå ser jeg ikke mørkt på dette i det heletatt, får nok øvd mye på billige råmaterialer.

I tillegg fikk jeg et tips av en kompis om at om jeg ikke klarte å skaffe sånn tilsetningstråd som brukes av proffer, så kunne jeg kjøpe meg store plaststrips og bruke de, de er også stort sett laget av ABS-plast..

 

Åsså en ting jeg lurte på, lønner det seg å sveise på framsiden eller baksiden? Altså, på siden som skal lakkes og blir synlig, eller bør en sveise på baksiden som ikke blir visende, og satse på sparkel på "smørsia"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt deler fra andre fangere når jeg har sveisa. så bare å få tak i litt biter og prøve. merker fort hvordan plasten oppfører seg når det blir varmt. så finner fort ut om det funker eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvis du ser på selve plasten skal det stå hva slags plast det er.. Skal stå ABS og et nummer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en liten titt når jeg tok bildene, men fant ikke noe sånn påskrift jeg..

Skal ned og se en gang til.. Tar den med ut og vasker den utvendig og innvendig, kanskje jeg finner noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vaska fangern både utvendig og innvendig, men finner ingen merking av hva slags plast det er.. Hmmm..

Finner ingen skrift what so ever utenom den rieger-klisterlappen som jeg la ut bilde av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åsså en ting jeg lurte på, lønner det seg å sveise på framsiden eller baksiden? Altså, på siden som skal lakkes og blir synlig, eller bør en sveise på baksiden som ikke blir visende, og satse på sparkel på "smørsia"?

Sveis på begge sider. Du må uansett pusse, sparkle og lakke, så synlig blir ikke selve skjøten uansett.

 

Og en ting jeg ikke kan se er nevnt her: Varm opp både donorplast og fangeren like mye, sånn at de smelter ordentlig i sammen. Ellers blir det veldig lite holdbart. Og noe jeg har gjort selv når jeg har plastsveist, det er å lage ei fuge med plast. Du legger de to bitene som skal sveises mot hverandre (så godt tilpasset til hverandre som mulig på forhånd), "punkter" de sammen, så drar du loddebolten sakte over der de to delene ligger mot hverandre, og på denne måten får du ei fuge du kan fylle igjen med plastikk for at det skal holde bedre. U see?

 

Husk: Smelt de to delene som skal sveises like mye - da blir holdbarheten desto bedre;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner, det hele vil jo foregå på tilnærmet samme måte som ved tig-sveising, noe jeg har jobba med i 7 år, fungerer på samme viset der og, det er ikke noe vits å bare smelte tilsetningstråden og la den ligge igjen i fuga, man må smelte det sammen med delene som skal sammenføyes. :)

 

 

Men tilbake til verktøy/redskap, er denne her noe å ofre en tanke på?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134361014

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid smelta tvers igjennom med en gang. litt mere "pussejobb" med loddebolten for å få det fint men desto mere holdbart. Har bygd griller og fangere på dette prinsippet hele veien og aldri sprekt opp igjen.

 

 

Så ut til å kunne bli litt for varmt faktisk den siste der. Men det er jo verdt et forsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, oki. Men da gir jeg beng i den, åsså stikker jeg innom biltema og clasern og ser litt på de alternativene jeg allerede har.

Ser de har veldig lignende utstyr, ser nesten ut som de er støpt i samme form enkelte av tingene de har..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.