Vinterdekk 2009, hva kjører du på?

Pigg eller Piggfritt?  

197 stemmer

1. 1. Pigg eller Piggfritt?

• Pigg
      58
    • Piggfritt
      139

Anbefalte innlegg

Hei!

Som meg, er det sikkert mange som skal handle seg nye vinterdekk i år! I den forbindelse lurer jeg på hva slags dekk dere velger, og hvorfor?

Jeg skal ha meg nye 225/45-17 dekk. Har aldri kjørt på den dim vinterdekk.

Hva anbefales av merker?

pigg?

piggfritt?

Legg igjen din erfaring her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange slike tråder her om vinterdekk, hvis du søker.

Jeg selv kjører på 225/45 17 på passat 4 motion

Nankang piggdekk.

Fungerer helt fint, holder hvertfall til mitt formål.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok til å kjøre på 225/45-17 på min A4 B6. Dekkene blir Nokian Hakkapelitta Piggfri da disse er de råeste dekkene jeg noen gang har kjørt på. Aldri en plass jeg ikke har kommet meg opp med disse på grevling bilene mine så skal blir morsomt å prøve dem på en quattro endelig.. :) Grunnen til dimensjon er vell enkelt og greit fordi det er original dimmen og skal på originale s-line felger.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte nettopp 225/40/18 Nankang SV-1.

Billige dekk, er jeg misfornøyd river jeg de av midtvinters :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225-40-18 ContiVikingContact 5.... Testvinner i fjor. Fantastiske dekk!

Hadde jeg ikke kjørt på disse, hadde jeg kjørt på Nokian Hakkapelitta.

Til vinterdekk setter jeg strenge krav, men til sommerdekk er det litt slappere krav...;)

Piggfritt har jeg kjørt de siste 10 årene, ser ikke stort problem med det egentlig. På vann is er det udugerlig, men det er sjeldent da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte nettopp 225/40/18 Nankang SV-1.

Billige dekk, er jeg misfornøyd river jeg de av midtvinters :)

Jeg kjørte Nankang SV-1 i fjor vinter, og har planer om å gjøre det i vinter også. Så ut til å fungere helt fint, selv om ContiVikingContact (tror det var 3 eller 4...) hadde bedre grep i sving. Nankang'ene er ålreite på asfalt, som uansett er det jeg kjører aller mest på om vintern.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 4 biler med forskjellige dekk , piggfritt og pigg... , + en firmabil med piggdekk.

- 195/50-15 Michelin x-ice piggfritt.

Michelin x-ice dekka har imponert , bortsett fra på is ;)

-195/65-15 Nokian Hakkapelitta 4 , og Vredestein piggfritt.

Nokian Hk 4 er de dekka jeg er mest fornøyd med , bla MEGET imponerende sidegrep.

-225/45-17" Nankang SV1 piggfritt.

Dro en biltralle med last og min gamle type44 quattro med disse dekka på speilholke :D..... gikk smertefritt det :)

-185/65-14" Nokian hakkapelitta 5 og Vredestein piggfritt

Nokian hk5 er suverene dekk.

-Firmabilen har Kuhmo piggdekk

Helt greie dekk. Tung bil , så den har godt feste.

Bytter mellom piggdekk og vredestein piggfritt på to av bilene , bruker vredestein dekka på før og etter vinter`n..... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/40-18 Nokian RSI har jeg =) Usikker på om de blir på RS2en eller A4en.. Tror RS2en får vinterferie..

Har noen 15" piggdekk til A4en om jeg finner ut at RS2en skal ut og leke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin X-Ice i 205/55-16 er det bilen min blir skodd med i vinter. Dekkene har vært med et par sesonger, og har vært kjempefornøyd. Kjøper aldri billigdekk hverken vinter eller sommer, så på vinterdekk har jeg stort sett kjørt Continental, Nokian eller Michelin. Kjører kun piggfritt, kunne ikke falle meg inn å kjøpe piggdekk. Ulempene (støy, komfort, avgift) er etter min mening enormt mye større enn fordelen (grep på våt is).

En stor ulempe med bilen min vinterstid uansett dekk er mangelen på ABS, men det må jeg bare venne meg til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Michelin X-Ice piggfri i 235/45/17.

Vi får se om de enda står på til våren, har hatt etpar merkelige reaksjoner fra dem.

Om jeg bytter blir det Nankang SV-1

på "Bløtkaka" -SpaceWagon kjører vi med 185/xx/15 Hakka 4 pigg. De kan man stole på

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører samme som i fjor; piggfri Nokian Hakkapelitta R, i 205/65/15 eller deromkring (litt usikker på profilen)

Kjører FWD Audi 100, funker helt fint. Bremser bra, kommer meg frem stort sett over alt, dekkene slites veldig lite, kjempefornøyd med dekkene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I år blir det Nokian Hakka 7 på 205/55-16"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir Continental Contact 5 225 45 17...

Kjørt på piggfrie Continental siste 10 åra,syns de funker veldig bra!

Den andre har noen gode gamle Nokian harde piggdekk 175 65 14 som nød dekk når den må ut på eu visning!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirelli 195/45/16, piggfritt selvfølgelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hankook Icebear W604 for 3.vinteren på rad, fungerer ypperlig i 225/45/17....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr det mye om man går for 16" eller 17" på vinterdekk?

Har noen fine 5-eikers (problem vinterstid?) 17" lettmetallfelger med sommerdekk og noen skikkelig kjipe 16" stålfelger som vinterdekkene står på i dag. Har litt lyst å sette vinterdekk på 17" nå når jeg må kjøpe nye dekk allikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med andre ord ingen betydning for fremkommeligheten på vinterføre.

Hva med det at det er 5-eiker med relativt mye "luft" i mellom. Fare for pakking av snø noe å bekymre seg for?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du merker ikke noe på fremkommeligheten nei, men velg ikke altfor bredt dekk.

Kjørte med 205/50/17 på min B6, og det var optimalt for den bilen i mine øyne.

Åpne felger er greit, enklere å holde fri for snø enn "tettere" felger

131120081159.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok til å kjøre på 225/45-17 på min A4 B6. Dekkene blir Nokian Hakkapelitta Piggfri da disse er de råeste dekkene jeg noen gang har kjørt på. Aldri en plass jeg ikke har kommet meg opp med disse på grevling bilene mine så skal blir morsomt å prøve dem på en quattro endelig.. :) Grunnen til dimensjon er vell enkelt og greit fordi det er original dimmen og skal på originale s-line felger.. :)

Kjørte med 205/50-17 Hakka R på min B6 på de originale S-line felgene. Fungerte knallbra. Liker ikke å ha så voldsomt breie vinterdekk men kommer til å gå opp til 225 når jeg skal kjøre 18" i vinter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blei det 225/45-17 Vredestein pigg på meg! Blir spennende å se hvordan det går!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/45-17 Michelin X-ice North på Golfen: rock :

235/75-15 Cooper Discovery M+S på Pajeroen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

195/55 R15 var det vel.. Oh yes.. Men men, ingen som ser forskjell når den er nedsnødd uansett =) Burde fått meg noen rs4-II hjulkapsler eller noe!

Er forøvrig ContiWinterViking 2 jeg bruker, syntes det er flotte dekk. Heller dem på bar asfalt enn mine flotte Tyfoon-dekk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på fredag så kjøpte jeg meg nokian hakka 7 med sekskant pigg :) 205.55.16. blir bra tenger jeg sammen med 4 motion :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I år blir det Nokian Hakka 7 på 205/55-16"

Samme her ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.