Vinterdekk 2009, hva kjører du på?

Pigg eller Piggfritt?  

197 stemmer

1. 1. Pigg eller Piggfritt?

• Pigg
      58
    • Piggfritt
      139

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Nokian Hakkapiirkätilittá Q (piggfritt) de siste sesongene men nå kryper mønsterdybden farlig langt nedover så det blir nye piggfrie i år. Det er så deilig å kunne ha på vinterdekkene litt før og litt etter sesongen når temperaturen fortsatt ikke har helt bestemt seg, at jeg kommer ikke til å kjøpe pigg. Det er også noen lange perioder med bare veier i løpet av vinteren her på bjerget. Selvfølgelig er bare det beste bra nok, så det blir enten ContiViking 5 eller Michelin X-Ice Xi2 tenker jeg (testvinnerne NAF 2008)

Det jeg lurer på er hvilke felger jeg skal sette på. De jeg har brukt før på vinteren er noen gruelig kjedelige 15-tommere, med 195-dekk på. Nå har jeg ambisjoner om å bruke 17-tommerne jeg hadde sommerdek på før, de i avataren (7" eller 7,5" brede). Men da må jeg opp i 225-bredde og jeg er redd det blir for bredt på min lille lette bil. Jeg ser mange andre her har 225, men da det er passat/a4 og større ser jeg. De på Superdekk sa at det gikk an å tvinge på 215, og den eneste konveksensen av det er vel noe dekkstrekk. Er det dumt å avrunde dekkantene på vinterføre? Vil min bil på 1275kg "flyte" på 225-dekk når slapsen kommer? Jeg gidder ikke å legge ut nesten ti laken bare for å gamble.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt Nokian Hakkapiirkätilittá Q (piggfritt) de siste sesongene men nå kryper mønsterdybden farlig langt nedover så det blir nye piggfrie i år. Det er så deilig å kunne ha på vinterdekkene litt før og litt etter sesongen når temperaturen fortsatt ikke har helt bestemt seg, at jeg kommer ikke til å kjøpe pigg. Det er også noen lange perioder med bare veier i løpet av vinteren her på bjerget. Selvfølgelig er bare det beste bra nok, så det blir enten ContiViking 5 eller Michelin X-Ice Xi2 tenker jeg (testvinnerne NAF 2008)

Det jeg lurer på er hvilke felger jeg skal sette på. De jeg har brukt før på vinteren er noen gruelig kjedelige 15-tommere, med 195-dekk på. Nå har jeg ambisjoner om å bruke 17-tommerne jeg hadde sommerdek på før, de i avataren (7" eller 7,5" brede). Men da må jeg opp i 225-bredde og jeg er redd det blir for bredt på min lille lette bil. Jeg ser mange andre her har 225, men da det er passat/a4 og større ser jeg. De på Superdekk sa at det gikk an å tvinge på 215, og den eneste konveksensen av det er vel noe dekkstrekk. Er det dumt å avrunde dekkantene på vinterføre? Vil min bil på 1275kg "flyte" på 225-dekk når slapsen kommer? Jeg gidder ikke å legge ut nesten ti laken bare for å gamble.

Ingen problem med 215 på 7.5" felg. Dersom det er å tvinge på, lurer jeg på hvordan andre medlemmer får lagt på 195 på 8 og 8.5" felger...

215" på 7" er null strekk, heller litt motsatt. Bare kjør på du, dersom ikke noen andre her inne har noe å slå ihjel min kommentar med da.

Jeg for min del har piggdekk. Har 195/65-15 Michelin X-Ice North på firmabilen. funker greit, men litt slappere enn Nokian.

På privaten står det noen 195/65-15 Nordmann dekk, men rakk akkurat å bytte 2 til noen brukte nokian før vinteren slapp taket, og har 2 til som skal på mot årsskiftet. Usikker på hvilken variant, men lurer på om det er Hakkapeliitta 2. Disse sitter omtrent som Michelin på firmabilen.

Vurderer å gå til piggfri på privaten, da den kan stå de verste dagene med våt holke hvor piggfri ganske enkelt ikke duger. Da blir det enten Continental eller Nokian, brukt 1-2 år eller nytt. Helst i 205/55-16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 225/45-17 på min A3 og synes jeg "fløt" for mye. så jeg gikk ned til 205/55-16 ContiVikingContact 3 og har strålende fornøyd siden..

Brede dekk om vinteren er ikke alltid lurt på "små" biler...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir Nokian R piggfritt 225/50/17 med RS4-II replika felger på A6'en.

Plukker opp ila uka hvis Jon har fått varene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med 205/50-17? Ser det er mange som bruker det på 7,5x17" felger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S5 felger med Nokian Hakka 7 225.45.18...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hankook Icebear ett eller annet bak, og falken ett eller annet foran... 215/45-17 rund baut.

Stopper gjør det før eller siden, og med q trenger man ikke tenke for mye på problemer med fremkommelighet.

Felger: Noen gamle 6 eika RH felger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian Hakka R 255/35 20 ;) På ardbeids bilen altså :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blizzak nordic 215/45-17 på org RS2 felger.

Tror det blir en bra kombo på RS2'n i vinter. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har continental 225 45 17 piggfrie på a4.n.Er fornøyd med disse. Monterte piggfri 225 40 18 Hakka rsi på s2.n

Prøveturen på vinterføre i går var bare en fryd.Utrolig bra dekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører RS6 felg m 235x35x19 Vredestein Wintrac xtreme piggfri på min A4 B6 Q,andre sesongen med de.Første sesongen ble helt topp ihvertfall så får vi se hvordan de er på sesong 2:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig piggfritt på bruksbilen igjen, etter å ha pinet seg gjennom forrige vinter på Pirelli piggdekk fra 2004. I år er det Conti WC 5 205/55-16 på OZ Superturismo til hverdags og 205/55-16 Lappi på Azev A til "fest":D. Vinterværet har enn så lenge uteblitt - heldigvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/40-17 Nokian RSI på OZ Titan.. Blir spennende: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

225/40 18 Continental Vikingcontact 5 piggfritt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med 205/50-17? Ser det er mange som bruker det på 7,5x17" felger.

Continental ContiViking 5 er bestilt i 205/50-17. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å droppe 17-tommerne med bredde på 225 når jeg begynte å tenke over hvor mye slaps det ofte er her, men 205 skulle jo gå veldig greit. Da får jeg brukt 17-tommerne alikevel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen gammle utslitte piggdekk haha :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som i fjor, Nokian Hakka 5. Utrolig gode dekk så lenge det er vinter. På våt vei kan en powerslide i 4.gir.

Eneste jeg misliker sterk er dimensjonen jeg tilslutt endte på. 225/45-17 er etter min mening omtrent ubrukelig. Det reduserer iallefall grepet rimelig mye på løs snø, en kommer ikke ned til isen. Hadde jeg funnet noen mindre stålfelger hadde det blitt 195 bredde og mer profil.

Dette hadde vært bedre:

lappi%20gatedekk.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme som i fjor, Nokian Hakka RSI. Har stort sett kjørt Nokian piggfritt siste 9 åra (bare 1 sesong på piggdekk). GTI'n min blir ikke brukt på vinteren lengre, mye kjekkere med Passat 4Motion! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Goodyear UG500 på A4'n

Goodyear UG Extreme på 80'n

Gislaved Nordfrost 2 Subaru'en

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble nye Nokian Hakka 7, 225/45-17 på min Audi TT roadster, spent på hvordan denne er på vinterføre.

Kun sommerkjørt til nå, så er vel på tide.. Skistativ på bagasjelokk bestilt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakka RSi i 225/45/17 på RS2'en

Conti VikingContact3 i 185/55-15 på Golfen.

Begge fungerer ekstremt bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir 205/50 17 på nye Golfen

Nokian RSi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/50 17 Dunlop SP Winter Sport M2 på noen 7,5" 3-delte Lorinser felger. Blir spennende å prøve ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakkapelitta R 185/65-14. Beste dekka jeg har hatt til nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.