'91 Passat vil ikke starte - løst!

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp sikringsboksen "ute" (altså bare hengende ned) for å teste med et annet ledningsnett til speedometeret. Jeg satte i det nye, koblet det til speedoet, og nå nekter bilen å starte. Satte tilbake det gamle nettet, men ingenting skjer.

 

Det ser ut til at alt annet er som normalt, men jeg kan ikke høre bensinpumpa, og starteren slår ikke inn. Regner med at det er startssperra som er aktivert? Eller er det en annen sannsynlig årsak?

 

Hvordan deaktiverer jeg evt startsperra?

 

Alle mulige tips mottas gladelig da jeg holder på å fikle her ute nå, greit å få innspill underveis. Den har et eller annet Alpha Electronics-alarmræl ettermontert, men den skal være deaktivert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tips?

 

For å oppsummere:

 

- jeg hadde ut/løsnet sikringsboksen

- koblet ut det opprinnelige ledningsnettet, og satte inn det andre (som sannsynligvis er noe eldre)

- koblet til speedometeret som tilhører det andre ledningsnettet

- forsøkte å starte bilen, uten noe respons

 

Jeg har sjekket tenningslåsen, der sitter stikket som støpt. Jeg har prøvd med det opprinnelige ledningsnettet til speedoet, og med det originale speedoet, jeg har kikket rundt etter alt av evt stikk som kan ha hoppet ut av sikringsboksen, og stort sett kikket etter alle "åpenbare" feil i området hvor jeg har vært.

 

Lurer fortsatt på om det ikke kan være noe tull med startsperre e.l. Noen som har vært borti noe lignende?

 

Grunnen til at jeg skulle bytte ledningsnett var å prøve å få liv i turtelleren på instrumentet jeg har byttet til. Den eneste åpenbare forskjellen på ledningsnettene (unntatt at ledningene går noe forskjellig), er at det opprinnelige nettet hadde to ledninger som går ut utenom stikkene som går inn i sikringsboksen. Dette hadde ikke det jeg byttet til. Vet noen hva disse to "ekstra" ledningene går til?

 

Og, dersom du, uavhengig av det jeg har gjort nå, ikke får noe liv i det du vrir om tenninga. Hvor ville du feilsøkt først?

 

 

sikringsboks002.jpg

Tester etter å ha byttet ledningsnett

 

 

sikringsboks004.jpg

Ettermontert alarm, delefilter og drit

 

sikringsboks005.jpg

Rot...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarer her jeg. Aldri vært borti startproblemer av denne typen. Men vil regne med at det er en kabel som ikke står riktig eller at det er en sikring som er løs / gått. Har du gnist? bensin? Har du gnist i en kort periode og så ingenting så er det startsperra. Da skal det tenne i noen få sec før det er stopp. Får du ikke gnist i hele tatt kan det være mange andre ting som er blitt kortsluttet / har dårlig kontakt.

 

Gå over hele sikringsboksen og sjekk at alle kontakter står skikkelig i. Ledningsnettet til speedo skal ha en hovedstikker og noen få utenom som skal på riktig fargekode i forhold til ledning. Du ser fort farge på stikker kontakt og farge på ledning som skal matches.

 

Det sitter ingen startsperre i forhold til speedo på disse bilene så skal ikke være noe problem i hele tatt.

 

Jeg hadde en tjukk rød ledning som satt til høyre på sikringsboksen (sett forfra) når den ikke var tilkoblet var alt dødt. Hovedstrøm til flere ting kan jeg tro. Ser du har en rød ledning med kabelsko som er løs på siste bildet ditt. Hvor går denne??? er det mulig at denne har blitt nappet ut når du dro ned sikringsboksen? kan fort skje noe hvis det er sånne løsninger på koblinger kontra orginale.

 

Mvh Rolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Rolf!

 

Svarer her jeg. Aldri vært borti startproblemer av denne typen. Men vil regne med at det er en kabel som ikke står riktig eller at det er en sikring som er løs / gått. Har du gnist? bensin? Har du gnist i en kort periode og så ingenting så er det startsperra. Da skal det tenne i noen få sec før det er stopp. Får du ikke gnist i hele tatt kan det være mange andre ting som er blitt kortsluttet / har dårlig kontakt.

 

Jeg har ikke funnet noen sikringer, iallefall ikke i sikringsboksen, som ser ut til å være relevant til start etc. Har kun én sikring som ser ut til å være gåen, og den er til bakviskeren. Starteren går ikke i det hele tatt. Absolutt ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen, annet enn at lysene går av et øyeblikk.

 

Gå over hele sikringsboksen og sjekk at alle kontakter står skikkelig i. Ledningsnettet til speedo skal ha en hovedstikker og noen få utenom som skal på riktig fargekode i forhold til ledning. Du ser fort farge på stikker kontakt og farge på ledning som skal matches.

 

På det opprinnelige nettet mitt var det to flatkontakter, og så et par ledninger som stakk av til et annet stikk. Det andre ledningsnettet jeg prøvde hadde ikke disse to ledningene som stakk av, så jeg har ikke vært borti de i det hele tatt... Har gått over og sjekket alle kontakter, men jeg tar en ekstra sjekk i morgen.

 

Det sitter ingen startsperre i forhold til speedo på disse bilene så skal ikke være noe problem i hele tatt.

 

Det samme mente jeg. Og hvis den har sperre i det hele tatt, så må det vel være i forbindelse med den ettermonterte alarmen?

 

Jeg hadde en tjukk rød ledning som satt til høyre på sikringsboksen (sett forfra) når den ikke var tilkoblet var alt dødt. Hovedstrøm til flere ting kan jeg tro. Ser du har en rød ledning med kabelsko som er løs på siste bildet ditt. Hvor går denne??? er det mulig at denne har blitt nappet ut når du dro ned sikringsboksen? kan fort skje noe hvis det er sånne løsninger på koblinger kontra orginale.

 

Den røde ledningen med kabelskoen går til alarmboksen. Jeg har prøvd å koble den stort sett overalt hvor jeg kan få trykt den på, men har ikke fått noe liv. : klø :

 

Er jo begrenset hvor mye sofistikert teknologi som er i disse bilene, så det må antagelig være et brudd, en ledning som har hoppet av, eller en snodig kortslutning av noe slag en plass? Hvis det skulle være kortslutning, hvor er det sannsynlig at den er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alarmen vil måtte ha strøm mest sannsynlig da alarmen er ofte koblet via tenningsystemet. Så lenge den får + skal det gå greit og alarmen er av såklart. Følg ledningen fra tenninga nedover og se om det er noe der som er blitt klippet og skjøtet via alarm systemet. Kan være såpass enkelt som at alarmen nekter deg å gi strøm til startern. Høres veldig slik ut i hvertfall. Evt at du rett og slett er strømtom på bilen / starter har gått.

 

Jeg legger mine penger i selve alarm systemet som en stor hindring. Hvis det er nogenlunde likt defa og de fleste andre merker kutter de hovedstrømmen til startern og lar denne gå via alarm boksen for å kontrollere det som startsperre. Hvis du ikke bruker alarmen mere hadde jeg sport alle ledninger tilbake til der de er koblet på og så skjøtet sammen igjen evt de kabler som er klipt av orginalnettet. så fjernet hele alarmen i sin helhet. Bare tull å ha sånt slengende under dashen når det ikke er i bruk.

 

I verste tilfelle er det jo mulig at jeg kan ta meg en tur over til Gjøvik for å titte på det her en av de nærmeste dagene. Er jo ikke akkurat så lange veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alarmen vil måtte ha strøm mest sannsynlig da alarmen er ofte koblet via tenningsystemet. Så lenge den får + skal det gå greit og alarmen er av såklart. Følg ledningen fra tenninga nedover og se om det er noe der som er blitt klippet og skjøtet via alarm systemet. Kan være såpass enkelt som at alarmen nekter deg å gi strøm til startern. Høres veldig slik ut i hvertfall. Evt at du rett og slett er strømtom på bilen / starter har gått.

 

Godt poeng! Skal undersøke ledningene videre fra tenninga. Vet du om det går en egen ledning fra den direkte til starteren, eller går det via relé e.l.? Og har den en typisk fargekode?

 

Er nok ikke at den er tom for strøm, for starteren slår ikke inn i det hele tatt (hører ikke engang noe klikk). Kan ikke se for meg at den har tatt kvelden heller, for den har fungert helt fint til nå. Legger evt strøm direkte på den fra batteriet i morgen og sjekker!

 

Jeg legger mine penger i selve alarm systemet som en stor hindring. Hvis det er nogenlunde likt defa og de fleste andre merker kutter de hovedstrømmen til startern og lar denne gå via alarm boksen for å kontrollere det som startsperre. Hvis du ikke bruker alarmen mere hadde jeg sport alle ledninger tilbake til der de er koblet på og så skjøtet sammen igjen evt de kabler som er klipt av orginalnettet. så fjernet hele alarmen i sin helhet. Bare tull å ha sånt slengende under dashen når det ikke er i bruk.

 

I verste tilfelle er det jo mulig at jeg kan ta meg en tur over til Gjøvik for å titte på det her en av de nærmeste dagene. Er jo ikke akkurat så lange veien.

 

Jeg er enig i at alarmsystemet kan være den stygge ulven. Har troa på at det kan være noe krøll med ledningen til tenninga, så jeg skal sjekke det first thing. ;) Og ja, er det ikke for mye ledningstull så hiver jeg dritet ut!

 

Skjærer det seg helt og jeg ikke kommer noen vei hadde det jo vært konge å få evt bistand, så takker ikke nei til det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare hold meg oppdatert du så finner vi nok ut av detta ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har også hatt start problemer med min 92 passat vr6. Da var det defa alarmen den store stygge ulven slik som Rolf sier.

Defan min gikk strømmen til starteren gjennom, og relet hengte seg og. Dette relet og batteri lader klarte å ta hjernen også. Men nok om det. Jeg bare tok fjerna hele alarmen men å koble den fra ledning for ledning. Og lodde sammen alle ledningen de hadde vært inne å kappa. Så lenge du ikke bruker alarmen trur jeg det beste er å gjøre det, også se om det starter hvis ikke. Så begynn å feil søk på alt annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst! :D

 

Sporet ledninga til og fra tenninga fra alarmen, og med litt MacGyver-mekk fikk jeg start!

 

alarmdrit001.jpg

 

Så jeg lagde til en permanent løysing, stripsa delefilteret opptil noe ræl, og røska ut unødvendige drittledninger til glassknusemikken, nødbrytern, aktivitetslyset osv. Men det siste av ledningsnettet lar jeg heller bare stå i så lenge, da det sannsynligvis bare passerer gjennom boksen. Har ikke sentrallås, elvinduer eller noe annet som kan kuke seg, så så lenge tenninga går utenom bør det gå fint. Får heller ta resten en dag med litt hyggeligere temperatur. ;)

 

alarmdrit006.jpg

alarmdrit007.jpg

 

Takk for hjelpen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.