-97 Audi A4 1.8T tok kvelden i dag!!!

Anbefalte innlegg

I dag har vært en dårlig dag for meg. Etter å ha kjøpt A4 sist fredag, chippet den på mandag hos Autopower, reparert og byttet ut Z-rør på gumpens på tirsdag, bestilt forge resirk på onsdag og bestilt nytt eksosanlegg på torsdag, stoppet bilen i dag!!!!!

 

8000 kroner på ei uke, og bilen stopper. Måtte begynne å feilsøke tomhendt utenfor rimi i sørlandsparken.

 

Det som skjedde var at jeg ga litt gass i første, full gass i andre og girte på 3000 omdr. Bare for å høre den deilige dump-lyden. Men da bare døde bilen momentant. Kom masse kvitrelyder fra dashbordet slik det pleier å gjøre hvis en bil er veldig tom for strøm osv.

 

Gikk ut og koblet av batteriet, koblet det på. Da forsvant kvitrelyden fra dashbordet. Denne lyden kom bare med tenning på. Forsvant etter at jeg koblet av og på batteri, selv om jeg skrur tenning på. Prøver å shinne og shinne men starter ikke.

 

Tar så ut bensinslangene fra fuelrailen for å sjekke om den får bensin. NOPE!

 

Deretter får jeg tak i en som kan lese ut feilkoder på obdII. Men den fikk ikke kontakt med styreenheten.

 

Så mitt spørsmål nå er hva dette kan være? Hele styreenheten eller chippen som autopower satt inn?

 

Det skal sies at det fra før av var en sokkel, så chippen trengte ikke å bli loddet inn av autopower men kun bare "trykket" på plass, akkurat som en hiddendel i en PC om dere skjønner.

 

Noen formeninger rundt dette?

 

Har fått et veldig dårlig inntrykk av audi, etter så mye tull og penger jeg har brukt på den til nå, og også når jeg har lest om alle de elektriske problemene mange har her på forumet. Men, har fortsatt litt håp om at jeg gidder å beholde bilen, så litt tips om hva dette kan være hadde vært helt topp :)

 

Den står nå på gumpens, og skal be dem se på den på mandag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke akkurat vært heldig med A4-kjøpet ditt du :o

 

Sikker på at det ikke var noe som helst galt med den da du kjøpte den?

Jeg tror at mye av dritet var der nå du kjøpte den, at du evt. ikke kikket over bilen bra nok/testet/prøvde den godt nok.. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig kontakt i sokkel. Kvittrelyden i dashen er nok vifta di :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Det var IKKE fra vifta ;)

 

Hørtes ut som sånn kortslutningslyd. Sånn "dirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" hele tiden mens jeg hadde på tenningen. Ofte kommer en slik lyd hvis det er lite strøm på batteri men dette skjedde helt plutselig mens jeg kjørte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke relèet til bensinpumpa da?

Er en test du kan gjøre på den, ta ut sikringen til den, og så setter du 12V på den, og hører om den går. Går ikke bensinpumpa er det jo ett sted å begynne feilsøkingen.

Relèet kan jo også ha tatt kvelden, og at det er det du hører, som prøver å lukke, men får det ikke helt til...

Jeg har erfaring med at Audi-bensinpumper har levetid på i snitt 286' km, basert på egen erfaring med 2 pumpebytter på 284' og 288'km...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipe greier! Jeg hadde lignende problem på A6en jeg hadde, der var det gåen motorstyring og tenningsmodul.

 

Du nevner at den ikke får bensin, da kan det jo være andre ting på gang.

 

Håper at du gidder å beholde bilen, men vær klar over at gammel audi fort blir dyrt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALT tyder på at bilen du har kjøpt ikkje tålte det ekstra ladetrykket/påkjenning du fikk etter chipping. (Normalt på gamle biler)

 

Siden du ikke får noe bensin ut av slangen kan det være bensinpumpa eller releet.

 

Jeg har ihvertfall ville gått til chipper/autopower og forlanget feilsøking. Ikke at de er feilen i dette, men de burde vite hvilke deler som blir utsatt etter chipping og dermed hjelpe deg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bør du begynne med å feilsøke på hvorfor ikke du får kontakt med styrenheten med Vag-Com.

Kan tyde på at det er manglende spenning til den. Sjekk sikringer og reler.Kan være en stor fordel med koblingskjema.

Sjekk tenningsluttstykket.Sjekk også jordingspunkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme med en A4 98 - samme lyden dirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" dashbordet. Byttet rele uten virking. Ikke kontakt med ecuen.

Cipen satt løs - satt den på plass igjen så startet bilen med en gang. Hadde tatt opp ecuen og sett, du har de samme syntomene som jeg hadde. Har problemer ennå med min feilmeling på gasspeil og går ikke over 1200 da kutter motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme med en A4 98 - samme lyden dirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" dashbordet. Byttet rele uten virking. Ikke kontakt med ecuen.

Cipen satt løs - satt den på plass igjen så startet bilen med en gang. Hadde tatt opp ecuen og sett, du har de samme syntomene som jeg hadde. Har problemer ennå med min feilmeling på gasspeil og går ikke over 1200 da kutter motoren.

 

Å NÅ SÅ JEG VIRKELIG LYSET :)

 

Hehe, får så inderlig håpe at det er dette. Jeg tok av selve dekselet til styreenheten, men tørte ikke noe mer enn det. Vet ikke hvordan det er inni der osv. Men da vet jeg det, og skal be gumpens i morgen, sjekke dette og trykke på plass chip om den ikke er ordentlig på plass :)

 

Får så inderlig håpe at det faktisk er så enkelt da, men virker meget logisk. Når en styreenhet får lite spenning om batteriet er utladet begynner den jo å tulle på helt samme vis med de rare lydene og alt. Så at chippen har glidd ut av sokkelen sin er jo meget sannsynlig. Får jeg håpe hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe godnyhet. Bilen sviver :D

 

Gumpens klarte faktisk ikke å finne chippen, så da ble jeg pisslei og tok turen ut og fikset bilen rett foran dem. Gjorde som anbefalt, tok inn og ut chippen 3 ganger i samme omgang før jeg monterte det på plass og startet bilen. Dem måpte godt da

 

Så da gjenstår det bare å montere resirken fra forge for deretter å håpe på et ladetrykk på 1.3-1.4, mens bilen nå bare har 0.7. Men av og til føler jeg bilen er kjempesprek og så plutselig blir den veldig dau. Slik som i stad på vei hjem. Regner skikkelig nå, så første gang jeg ga flatt i første glapp den ikke i det hele tatt av seg selv, mens andre gang, fem minutter senere, ga jeg full gass i første og da fløy turtallet rett opp på 7000omdr. Men den lader fortsatt meget tregt. Kan godt hende det bare er forskjell i asfalten også som gjør det. Men men, får nå se med resirken Hvis ikke dette hjelper skal bilen på trykktest og feilkodelesing hos Autopower Norge AS i arendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.