2.2T hvordan finne ut om chip og mapsensor passer sammen?

Anbefalte innlegg

Har satt i en MTM 303 i en AAN motor. Forrige chip ladet 2.2 i display og denne lader 2.1.

Bilen er temmelig tørst , ca 2 liter på blandet kjøring.

Har ingen feilkoder.

LMM er åpnet og renset.

Luft filter er originalt/nytt.

Ingen fusking og går som den ska

 

AAN

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt det samme problemet, men for og finne det ut må du:

 

1. Mål med Bredbåndslambda og logg verdiene på den mapsensoren du bruker nå.

2. Monter den andre mapsensoren, og logg verdiene igjen, se hvem som er best og gir mest korrekt A/F ratio, og da har du svaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt det samme problemet, men for og finne det ut må du:

 

1. Mål med Bredbåndslambda og logg verdiene på den mapsensoren du bruker nå.

2. Monter den andre mapsensoren, og logg verdiene igjen, se hvem som er best og gir mest korrekt A/F ratio, og da har du svaret.

 

Men er det bredbåndslamda på AAN da? jeg kan logge ja, men jeg har jo bare den mapsensoren som sitter i styreenhet.

 

Når jeg logget lamda på A6`n ble det jo bare koko verdier på normal kjøring, på WOT fikk jeg forståelige logger....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke bredbåndslambda nei, og da må du vel kjøpe en map sensor til et annet trykk og teste.. Alternativ er og ta ut din chip og la en som har f.eks 3 bars map teste og måle verdiene der..

 

Uansett så er det et himla liv og finne ut om man ikke vet 100% sikkert hvilken mapsensor chippen skal brukes til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg ikke heller logge torbotrykk og sammenligne det med et eksternt turbomåler samt sammenligne det med display.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg ikke heller logge torbotrykk og sammenligne det med et eksternt turbomåler samt sammenligne det med display.?

 

turbotrykket kan variere, det som teller er A/F ration, dvs blanding, bytter man mapsensor uten g ha korrekt chip for man feil blanding. Derfor er det blandinga man må måle..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turbotrykket kan variere, det som teller er A/F ration, dvs blanding, bytter man mapsensor uten g ha korrekt chip for man feil blanding. Derfor er det blandinga man må måle..

 

Jeg tenke at hvis jeg logger turbotrykk og den eksterne viser samme trykk så er det iallefall riktig sensor til riktig chip. Hvis de viser forskjellig så er det feil map sensor i forhold til chipp.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenke at hvis jeg logger turbotrykk og den eksterne viser samme trykk så er det iallefall riktig sensor til riktig chip. Hvis de viser forskjellig så er det feil map sensor i forhold til chipp.: klø :

 

Skal nok funke det ja, om det er feil MAP-sensor vil trykket i displayet og i den eksterne trykkmåleren være forskjellig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal nok funke det ja, om det er feil MAP-sensor vil trykket i displayet og i den eksterne trykkmåleren være forskjellig :)

 

OK Da blir det å prøve det i morgen...: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du oppnår da er og finne ut om du har orginal eller ikke orginal mapsensor, ingenting om chippen er laget for 2,5 bars orginal mapsensor eller 3 bars etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merka du ellers noen forskjell på ytelse med MTM Chippen Geir? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med dette med mapsensor til disse motorene, er at det er et fett. Bare mulighet for å lade mer med 3bars map sensor.

Jeg har bredbåndslambda og har så MEGET liten forskjell når jeg byttet map sensor! Men det skal sies at jeg har overvåking på A/f verdiene :) MEN selv om min erfaring tilsier det, så ville jeg uansett kontrollert med en bredbåndslamda for å være HELT sikker. Så mitt tips hvis du vil bytte map sensor, kjøp map sensor og bredbåndslamda... Monter bredbåndslamda og sjekk verdiene der, bytt map sensor og jeg vil tro at du opplever det samme som jeg har erfart... ET FETT...

 

just my 2 cent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merka du ellers noen forskjell på ytelse med MTM Chippen Geir? :)

 

Nei, det satt chip i fra før. Den gamle chippen makset på 2.2 i display, og MTM chippen makser på 2.1

 

Det sto et nr på den gamle chippen som jeg goglet, og fant noe info om hk og nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med dette med mapsensor til disse motorene, er at det er et fett. Bare mulighet for å lade mer med 3bars map sensor.

Jeg har bredbåndslambda og har så MEGET liten forskjell når jeg byttet map sensor! Men det skal sies at jeg har overvåking på A/f verdiene :) MEN selv om min erfaring tilsier det, så ville jeg uansett kontrollert med en bredbåndslamda for å være HELT sikker. Så mitt tips hvis du vil bytte map sensor, kjøp map sensor og bredbåndslamda... Monter bredbåndslamda og sjekk verdiene der, bytt map sensor og jeg vil tro at du opplever det samme som jeg har erfart... ET FETT...

 

just my 2 cent

 

Jo da bilen suser å går og LMM registrerer jo hvor mye luft som går inn. Men det er jo 20% i forskjell på map sensorene. sommamsomarium får du kansje 5-10% høyere drivstoff forbruk enn nødvendig og bensinen er ikke billig i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men uanssett får jeg jo noe info i dag da når jeg tester dette samt at jeg finner ut om det viser rett i displayet.

Skal teste grunntrykk oxo for å finne ut om wastegaten er for slapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet litt. Fikk maksimalt 16 psi på turbotrykksmåleren, Det er en digital en som jeg stoler på, På samme tid viste det 2.2 i display.

16 psi er 1.103 bar sammen da med barA på 1080 mbar er lik 2183mbar. er ganske nøyaktig.

 

Så da er det vel slik at man sensor og chip passer sammen.....

Utkobling av N75 neste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk kjapt 0.4 i grunntrykk. 0.5 etter lang tid, så det er vel kansje litt lite,

Trenger N75 litt hjelp kansje til å holde wastegate lukket i form av en strammere fjær ?

chippen min skal vel lade 1.4-1.5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vidar sin S2 holder fint 1.5 med 303 i 3B motor i allefall , så din burde nok gjøre det samme.

 

 

Strammere Fjær kan hjelpe , har også en ekstra N75 hvis du vil prøve :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vidar sin S2 holder fint 1.5 med 303 i 3B motor i allefall , så din burde nok gjøre det samme.

 

 

Strammere Fjær kan hjelpe , har også en ekstra N75 hvis du vil prøve :)

 

Ja takk det kan jeg gjerne, men hvor mye grunntryk skal jeg ha? hvor mye har Vidar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,9 bar er orginalt max ladetrykk over tid, 1,1 bar er orginalt max trykk i noen sekunder ved fullgass. Så egentlig nå har du ikke mer effekt enn orginalt..

Tipper du skal ha en 1,4 bar, vis du får 1,5 så går bilen i nødmodus med den orginale map sensoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da bilen suser å går og LMM registrerer jo hvor mye luft som går inn. Men det er jo 20% i forskjell på map sensorene. sommamsomarium får du kansje 5-10% høyere drivstoff forbruk enn nødvendig og bensinen er ikke billig i dag.

 

Jeg tror du har noen annet som er galt en feil map sensor, hvis bilen bruker 2liter på blandet kjøring. Du vil ikke finne feilen ved å sjekke map sensor. Motor styringen på disse motorene er veldig god på å tilpasse seg små feil som f.eks litt for høyt bensintrykk eller feil map sensor, lamda sonden regulere faktisk VELDIG godt.

 

Prøv å sjekk andre ting som hull i trykkslanger...osv

Hvor hard er du på gassen på blandet kjøring. Kald start og korte turer kan faktisk gi deg et forbruk på 2liter mila...Spes hvis du er litt hard på gassen...

 

Hva bruker bilen på langkjøring da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du har noen annet som er galt en feil map sensor, hvis bilen bruker 2liter på blandet kjøring. Du vil ikke finne feilen ved å sjekke map sensor. Motor styringen på disse motorene er veldig god på å tilpasse seg små feil som f.eks litt for høyt bensintrykk eller feil map sensor, lamda sonden regulere faktisk VELDIG godt.

 

Prøv å sjekk andre ting som hull i trykkslanger...osv

Hvor hard er du på gassen på blandet kjøring. Kald start og korte turer kan faktisk gi deg et forbruk på 2liter mila...Spes hvis du er litt hard på gassen...

 

Hva bruker bilen på langkjøring da?

 

Det har jeg ikke fått målt, men hvis jeg kjører i 80 og nullstiller kjørekomputer legger den seg på 0.8

vet ikke om den er riktig.

Det var jo første tanken etter at jeg kjøpte bilen så jeg har nok vert litt tung på gassen ja. Må få tid til en langtur snart, men er så masse å gjøre for tiden.

Har ny bosch sonde på vei, sammen med tannreim toppakning og masse annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg at vi kan konkludere med at det ikke er noe galt med bilen din :)

Bare at foten din er litt tung :P er tross alt ikke en 1,3l... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men grunntrykket er ikke enda avklart, har noen en strammere fjær? burde vært 0.7-0.9 vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,9 bar er orginalt max ladetrykk over tid, 1,1 bar er orginalt max trykk i noen sekunder ved fullgass. Så egentlig nå har du ikke mer effekt enn orginalt..

Tipper du skal ha en 1,4 bar, vis du får 1,5 så går bilen i nødmodus med den orginale map sensoren

 

er det fjæra da som gjør at jeg ikke får 1.4 bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.